شالی کوب چیست؟

اولین مرحله از فرایند تولید برنج سفید، تبدیل کردن شالی به برنج سفید است. تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه شالیکوبی انجام می شود، به این عملیات فرآیند تبدیل برنج نام دارد و در چند مرحله از جمله: خشک کردن، تمیزکردن، پوست کندن، سفید کردن، براق کردن است. برای تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه شالیکوبی از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. برای عمل پوست کندن شلتوک میبایست میزان رطوبت شلتوک کاهش داده شود و برای این عمل رطوبت گیری از دو روش انجام می شود که روش ها به شرح زیر است:
روش سنتی نور خورشید یا از دستگاه خشک کن استفاده میگردد. بعد از مرحله ی خشک کردن دانه یا همان شلتوک، مرحله ی بعدی استفاده از ماشینهای پوست کن است و مرحله سوم سفید کن پوسته و سبوس از دانه جدا و برنج سفید در نهایت تولید می شود. همان طور که میدانید در هر یک از این مراحل سفید کردن برنج مقداری ضایعات به وجود می اید. قسمتی از ضایعات تولید شده ناشی از کاربرد نا مناسب ماشین های تبدیل است ولی عوامل دیگری که به شرایط قبل از ورود کارخانه شالیکوبی مربوط می شود.
مراحل تولید برنج سفید:
مرحله اول: خشک کردن شلتوک
مرحله دوم: تمیز کردن دانه
مرحله سوم: پوست کن شلتوک
مرحله چهارم: جدا سازسی پوسته
مرحله پنجم: سفید کردن برنج
مرحله ششم: صیقل دادن
مرحله هفتم: درجه بندی برنج
اولین مرحله برای تولید برنج سفید خشک کردن شلتوک میباشد زیرا دارای رطوبت است . شالی که از مزارع برداشت شده است دارای رطوبت بالایی است و باید این رطوبت گرفته شود .
اگر رطوبت شالی گرفته نشود باعث فاسد شدن می شود و همچنین ضایعات تولید شده در جریان فرایند شالی کوبی زیاد می شود که اصلا به صرفه نیست پس بهتر است رطوبت به خوبی گرفته شود که دستگاه شالی کوبی بتین رطوبت را کاملا از شالی تازه برداشت شده میگیرد که این ویژگی بینظیر این دستگاه است.

مطالب مرتبط:  روغن جوانه گندم
شالی کوب
شالی کوب


خشک کردن شالی
خشک کردن به دو صورت انجام می شود. روش های سنتی برای خشک شدن برنج و روش مکانیکی برای خشک کردن برنج مورد استفاده قرار می گیرد.
خشک کردن به روش مکانیکی به به صورت جریان مداوم و بستر ثابت است.


تمیز کردن و جدا سازی کاه و کلش
مرحله دوم بعد از خشک کردن شالی مرحله ی تمیز کردن است. تمیز کردن به این صورت است که از روی شلتوک مواد خارجی مانند کاه و کلش را جدا می کند.
چرا باید مواد خارجی روی شلتوک را جدا کرد؟
زیرا این مواد خارجی باعث میشود کارایی دستگاه را پایین بیاورد و همچنین قطعات دستگاه دچار فرسودگی میشود . و تمام این عوامل باعث میشود کیفیت محصول خروجی پایین بیاید.
جدا کردن پوست
وقتی که پوست شلتوک کنده میشود .به اصطلاح به ان برنج قهوه ای گفته می شود.
برنج قهوه ای دارای سبوس بیشتری است و برای رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید برنج سفید، برنج قهوه ای را به سفید کن ها منتقل می کنند . پوست کن چندین نوع است: پوست کن تیغه ای و صفحه ای و گریز از مرکزوغلتک لاستیکی می باشد.

مرحله ی بعدی مرحله جداسازی از پوسته است
در ماشین شالی کوبی ماشین پوست کن برنج های کامل و سالم و همچنین شکسته و شلتوک و پوست مواد اضافه تولید میکند و این مواد اضافی و شلتوک از برنج جداسازی می شود .که این ماشین جداسازی به دو صورت صندوقی و صفحه ای می باشد.
مرحله بعدی سفید کردن برنج است
در این مرحله لایه ی سبوس برنج جدا می شود که به اصطلاح برنج قهوه ای که دارای سبوس است به برنج سفید تولید می شود.
چگونه سبوس از برنج جدا میشد که که برنج نشکند و سالم بماند؟
با روش سایش که به دو حالت عمودی یا افقی است سبوس از روی برنج کنده می شود که در دستگاه شالی کوب بتین برنخ خروجی کاملا سالم و بدون شکستگی است زیرا در نهایت ظرافت مراح در ماشین انجام می شود.
چگونه ضایعات را کم تر کنیم؟
رطوبت شلتوک به رسیدن دانه و همچنین زمان برداشت دانه و شرایط جوی بستگی دارد، بین ۱۳ تا ۱۸ درصد است. نکته مهم در خشک کردن شلتوک این است که خشک کردن باید ارام، تدریجی و یکنواخت باشد که اینگونه کیفیت برنج کاملا حفظ میشود. اگر خشک کردن با سرعت و گرمای زیاد باشد باعث شکست یا ترک خوردگی دانه می شود یا خواص دانه را از دست می دهد.

مطالب مرتبط:  فواید گردو

برای خرید دستگاه کره گیر صنعتی و خانگی ، دستگاه ارده گیر ، دستگاه روغن گیری و دستگاه شالی کوب کافیست با کارشناسان بتین تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

جعفری:۰۹۱۳۳۳۷۴۷۶۷

ضمانت و گارانتی

با خیال راحت از شرکت ما خرید کنید!

  شرکت بتین برای اسایش مشتریان شرایط مناسبی برای پس از فروش دستگاه در نظر گرفته است.

۱: پشتیبانی تلفنی

۲: ۵ سال خدمات پس از فروش

۳: یک سال گارانتی تعمیر دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *