تولید روغن گیاهی با دستگاه ارده گیر

روغن‌های مایع و جامد معروف به روغن‌های گیاهی که کاربرد فراوانی در پخت و پز دارند، از گیاهان مختلفی مانند آفتابگردان، ذرت، کلزا، نخل، زیتون و … تولید می‌شوند. این گیاهان حاوی درصد بالایی از روغن هستند.در ادامه بیشتر در مورد روغن های گیاهی و  سرمنشا آنها توضیح داده خواهد شد.

در دنیای امروز روغن جزء لاینفک آشپزی محسوب می شود و سرآشپزها از انواع روغن های مایع و جامد تولید شده توسط بسیاری از گیاهان برای تهیه غذای خود استفاده می کنند. در عین حال از روغن های مختلف برای مصارف مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال، روغن های مخصوص سرخ کردنی که از کلزا تولید می شود برای سرخ کردن غذا و روغن آفتابگردان برای پخت و پز استفاده می شود. کاربردهای دیگر نیز روغن مناسب خود را دارند.

صرف نظر از نوع روغن نباتی مایع یا جامد، باید گفت که بیشتر روغن های خوراکی که معمولاً به روغن نباتی یا روغن گیاهی معروف هستند، از گیاهان تولید می شوند. یعنی این روغن ها از دانه های روغن دار گیاهان به دست می آیند. حال سوال اینجاست که منبع تولید روغن نباتی کدام گیاهان هستند و روغن های نباتی مایع موجود در بازار از کدام گیاهان تولید می شوند؟ پاسخ این سوال را پس از مطالعه کل مقاله خواهید دید.

پرمصرف ترین گیاهان برای تولید روغن گیاهی مایع و جامد

همانطور که گفته شد بیشتر روغن های مایع و جامد از گیاهان و دانه های روغنی آنها تولید می شوند. اکنون شما را با تعدادی از پرمصرف ترین گیاهان برای تولید روغن آشنا می کنیم.

گل آفتابگردان


گل آفتابگردان که حاوی دانه های آفتابگردان (تخم آفتابگردان) است، در حال حاضر پرمصرف ترین گیاه برای تولید روغن های خوراکی است. در عین حال امروزه روغن آفتابگردان پرمصرف ترین روغن گیاهی است.

مطالب مرتبط:  فواید منظم آجیل خوردن

ذرت


گیاه ذرت یا بلال علاوه بر مصارف متنوع، برای دانه های روغنی آن در صنعت روغن سازی نیز استفاده می شود و از آن روغن ذرت تهیه می شود.

کلزا


گلی زرد رنگ با دانه های روغنی ریز است که منابع غنی روغن دارد و به همین دلیل از دانه های روغنی آن برای تولید روغن نباتی استفاده می شود.

کانولا


گل کلزا یکی از انواع گل کلزا است که پس از اصلاح ژنتیکی به کانولا معروف است. طی این اصلاح ساختاری، عناصر مضر و بیماری زا در کلزا حذف می شوند.

زیتون


دانه زیتون برخلاف ظاهرش روغن خوبی دارد و با توجه به خواص فراوان زیتون و غیر ژنتیکی بودن آن، گزینه ای سالم و مناسب برای مصرف است.

کنجد


یکی دیگر از دانه های روغنی طبیعی کنجد است که روغن های سالم و طبیعی تولید می کند. به تدریج طرفداران این روغن طبیعی در حال افزایش هستند.

ارده


اگر کنجد را آسیاب و کمی تفت دهند به آن ارده می گویند. روغن بدست آمده از این فرآیند را روغن کنجد می نامند. جالب است بدانید یکی از سالم ترین روغن ها روغن ارده است.

سویا


دانه های روغنی سویا از نوعی گیاه شبیه لوبیا و به رنگ قهوه ای به دست می آید. هم دانه های سویا و هم روغن سویا برای اهداف غذایی استفاده می شوند.

پنبه


دانه های کوچک گیاه پنبه که به پنبه دانه معروف است توجه صنعت را به خود جلب کرده و برای تولید روغن خوراکی استفاده می شود. البته روغن پنبه دانه باید قبل از مصرف تصفیه شود تا مقداری از ناخالصی های آن از بین برود.

مطالب مرتبط:  بادام زمینی در مقابل آجیل درختی

نخل


درختی است مانند خرما که از آن روغن استخراج می شود و روغن حاصل را روغن پالم می گویند. روغن پالم برای مصارف غذایی نیست، اما برخی از افراد برای کاهش هزینه ها از این روغن در محصولات خود استفاده می کنند.

تولید روغن های گیاهی با دستگاه ارده گیر

سایر منابع گیاهی برای تولید روغن


تا اینجا شما را با منابع اصلی تولید روغن نباتی آشنا کردیم. می توان گفت 90 درصد روغن های گیاهی خوراکی موجود در بازار از گیاهان فوق تولید می شود. اما اینها همه گیاهان روغنی نیستند. البته گیاهان و منابع روغن گیری دیگری نیز وجود دارند که مورد استفاده قرار می گیرند، اما به اندازه موارد فوق مورد استفاده و شناخته شده نیستند. تعدادی از آنها را به شما معرفی می کنیم.

گلرنگ
بادام ها
روغن کرچک
نارگیل
گردو
بادام زمینی
فندق
خردل
شاهدانه
آووکادو
گیاهان فوق از دیگر منابع تولید روغن نباتی هستند که قطعا نام بسیاری از آنها را شنیده اید. البته روغن گیاهان فوق در درجه اول اهداف درمانی دارند و برای خوردن استفاده نمی شوند. اگرچه کاملاً خوراکی هستند و هیچ گونه منع مصرفی ندارند.

تا به حال با منابع گیاهی تولید روغن آشنا شده اید و می دانید چه گیاهانی برای تولید روغن مناسب هستند و کدامیک بیشترین سهم روغن قابل فروش را دارند. حال بهتر است کمی در مورد فرآیند تولید روغن های گیاهی توضیح دهیم.

دستگاه ارده گیر دو سطح سنگی گرد و آجدار را با سرعت بالا می چرخاند تا انواع دانه های روغنی را خرد کرده و با توجه به مواد مصرفی، ارده یا روغن نباتی تولید کند. وجود این مکانیزم در این دستگاه باعث تسریع در تولید روغن مرغوب می شود.

مطالب مرتبط:  دانه های چیا

برای تولید روغن نباتی باید فاصله بین سنگ ها را تغییر دهیم که در هنگام کار با دستگاه به راحتی امکان پذیر است و با استفاده از دسته اهرمی گالوانیزه تنظیمات دستگاه را می توان تغییر داد. ویژگی خاص این واحد وجود دو سطح سنگی قابل تغییر و تنظیم مجدد می باشد.

هرچه فاصله بین سنگ ها کمتر باشد، کنجد کاملا له می شود و ارده کنجد و روغن کنجد به راحتی جدا می شوند. همین امر در مورد سایر دانه های روغنی نیز صدق می کند. امروزه با توجه به انرژی‌زا بودن ارده و روغن کنجد، تقاضا برای خرید ارده و روغن آن رو به افزایش است که این امر موجب رونق بازار تجاری و تولید و فروش ارده با کمک دستگاه‌های ارده گیر شده است.

دستگاه ارده گیر بتین دارای یکسال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشد.هم چنین دارای ۲۴ ساعت مهلت تست و در صورت نامرغوب بودن کالا قابل برگشت میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بتین تماس حاصل فرمایید.

برای خرید دستگاه کره گیر صنعتی و خانگی ، دستگاه ارده گیر ، دستگاه روغن گیری و دستگاه شالی کوب کافیست با کارشناسان بتین تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

جعفری:۰۹۱۳۳۳۷۴۷۶۷

ضمانت و گارانتی

با خیال راحت از شرکت ما خرید کنید!

  شرکت بتین برای اسایش مشتریان شرایط مناسبی برای پس از فروش دستگاه در نظر گرفته است.

۱: پشتیبانی تلفنی

۲: ۵ سال خدمات پس از فروش

۳: یک سال گارانتی تعمیر دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *