انواع ارده تولیدی در داخل کشور

انواع ارده ؛ چند نوع ارده در بازار وجود دارد؟

آیا می دانستید ارده انواع مختلفی دارد؟ آنها از نظر نوع کنجد مورد استفاده برای تهیه آن، رنگ، طعم و ارزش غذایی با یکدیگر تفاوت دارند.

کنجد و ارده از تعداد محدودی از غذاهایی که در سرتاسر دنیا کشت و تهیه می شوند و به دست شما می رسد، بنابراین انتظار می رود روش تهیه کنجد در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

ارده با توجه به طرز تهیه می تواند خواص تغذیه ای و درمانی بی نظیری داشته باشد اما به طور کلی ارده دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و فیبر است و همچنین باعث کاهش کلسترول بد خون می شود.
در این مقاله مروری جامع بر انواع ارده عرضه شده در بازار ایران خواهیم داشت و به تمامی سوالات شما در مورد انواع ارده پاسخ می دهیم; لطفا تا آخر با ما باشید.

انواع ارده تولیدی در داخل کشور

ارده سنتی:

در ایران دو استان بوشهر (شهر دشستان) و یزد در تهیه انواع فرآورده های ارده و کنجد در کشور پیشرو هستند. البته ارده و فرآورده های کنجدی در سایر استان های کشور نیز تهیه و فرآوری می شود، اما این دو استان قدمتی دیرینه دارند و به تهیه انواع فرآورده های کنجدی مشغول هستند و قطب محصولات کنجدی ایران محسوب می شوند. . اما تولید این دو استان تفاوت های اساسی دارد [هر نوع از ارده طرفداران خاص خود را دارد] به همین دلیل ارده سنتی ایران به دو دسته تقسیم می شود:

1) ارده سنتی بوشهر(شهرستان دشتستان)

ارده سنتی تولید شده در استان بوشهر (شهرستان دشستان) ارده کنجد بوداده است. در این نوع ، کنجد ها را پس از طی مراحل پوست کندن در تنور(کوره) قرار داده و تفت می دهند پس از این ارده گیری میکنند.
کنجدی که در این نوع ارده استفاده می شود کنجد ایرانی است.
قیمت ارده سنتی استان بوشهر به دلیل استفاده از کنجد ایرانی و تفت دادن آن کمی بالاتر از نوع سنتی یزد است. (کنجد ایرانی قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به کنجد خارجی برای تولید ارده دارد)
این نوع ارده دارای رنگ طلایی، بوی مطبوع و ماندگاری طولانی است، همین ویژگی ها باعث محبوبیت بیشتر ارده بوشهری سنتی شده است به طوری که سالانه 23 درصد از ارده تولیدی استان بوشهر به کشورهای دیگر صادر می شود.

مطالب مرتبط:  شالی کوب چیست؟

2) ارده سنتی یزد:

استان یزد می تواند به عنوان قطب تولید ارده سفید در کشور معرفی شود. برای تهیه ارده سنتی استان یزد، کنجد را بلانچ می کنند، سپس کنجد سفید را در سنگ آسیاب قرار می دهند و ارده تولید می کنند (کنجد در واقع بو داده نمی شود).
معمولاً کنجدی که برای تهیه ارده سنتی استان یزد استفاده می شود کنجد سودانی، پاکستانی یا افغانستان است.
این نوع ارده دارای رنگ سفید تا کرم است.


ارده دو آتیشه

این نوع ارده در سراسر ایران تولید می شود اما در مناطق جنوبی اغلب از کنجد ایرانی و در سایر نقاط کشور برای تهیه آن از کنجد پاکستانی و سودانی استفاده می شود.
این نوع ارده رنگ قهوه ای سوخته دارد.
اگر ارده دو آتیشه را قبلا امتحان کرده باشید، می دانید که رگه های تلخ خاصی وجود دارد که طرفداران بسیاری را به سمت این نوع ارده جذب می کند.
از نظر خواص درمانی یا ارزش غذایی تفاوت چندانی با انواع دیگر ارده ندارد.
کنجد هایی که برای تهیه ارده دو آتیشه استفاده می شود، دوباره در تنور(کوره) تفت داده می شود (راز طعم ارده دو آتیشه).
قیمت آن کمی گرانتر از ارده سنتی است، اما در بیشتر موارد با ارده سنتی استان بوشهر برابری می کند.

ارده سبوس دار یا ارده سیاه:

استفاده از آن عمدتا به دلیل خواص دارویی آن است که برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا دردهای روماتیسمی را تسکین می دهند بسیار مفید است.
نسبت به سایر انواع ارده قیمت بالاتری دارد.
به دلیل وجود سبوس زیاد رنگ تیره (سیاه) دارد.
در سراسر کشور تولید می شود و سالانه بیشتر آن صادر می شود.

مطالب مرتبط:  فواید منظم آجیل خوردن

ارده طعم دار:

ارده های طعم دار مورد استقبال عموم قرار گرفته است و طعم های متفاوت و در عین حال آشنا را به مردم عرضه می کند و کم کم جای خود را در سفره صبحانه ما پیدا می کند.

انواع ارده های طعم دار

ارده طعم دار در طعم ها و طعم های مختلف تهیه می شود. مانند:
ارده پرتقال
ارده شکلاتی (یکی از محبوب ترین آردهای طعم دار)
ارده با طعم توت فرنگی
و…

برای تهیه ارده طبیعی می توانید از دستگاه ارده گیر استفاده کنید.

دستگاه ارده گیر بتین دارای یکسال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشد.هم چنین دارای ۲۴ ساعت مهلت تست و در صورت نامرغوب بودن کالا قابل برگشت میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بتین تماس حاصل فرمایید

برای خرید دستگاه کره گیر صنعتی و خانگی ، دستگاه ارده گیر ، دستگاه روغن گیری و دستگاه شالی کوب کافیست با کارشناسان بتین تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

جعفری:۰۹۱۳۳۳۷۴۷۶۷

ضمانت و گارانتی

با خیال راحت از شرکت ما خرید کنید!

  شرکت بتین برای اسایش مشتریان شرایط مناسبی برای پس از فروش دستگاه در نظر گرفته است.

۱: پشتیبانی تلفنی

۲: ۵ سال خدمات پس از فروش

۳: یک سال گارانتی تعمیر دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *