خواص روغن کنجد و نقش آن در سلامتی

حتما در مورد کنجد شنیده اید و می دانید که چه فوایدی برای بدن دارد. کنجد گیاهی یک ساله و یکی از اولین دانه های شناخته شده است. این دانه حاوی مقادیر بسیار بالایی روغن کنجد است و در مقایسه با سایر دانه ها طعم فوق العاده ای دارد و بسیار مغذی است. اگر کنجد فقط چند دقیقه تفت داده شود، خواص آن آشکارتر می شود. از جمله مواد مغذی موجود در این دانه جادویی می توان به پروتئین ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد.

دانه های کنجد در چندین رنگ از جمله دانه های سفید، سیاه و قهوه ای وجود دارد و می توان گفت که هر کدام خواص متفاوتی دارند. کنجد سیاه در مقایسه با سایر کنجدها طعم بسیار خوبی دارد و عطر بیشتری نسبت به آنها دارد. این نوع کنجد بیشتر در تولید دارو کاربرد دارد و می توان گفت 60 درصد کلسیم بیشتری نسبت به سایر کنجدها دارد. اگر بخواهیم به طور کلی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت که کنجد حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین و مواد مغذی است و در هر 100 گرم حدود 573 کیلو کالری انرژی دارد. برای آشنایی بیشتر با این دانه جادویی با ما همراه باشید تا با هم خواص و فواید آن را برای بدن بررسی کنیم.

خواص روغن کنجد


آیا روغن ارده همان روغن کنجد است؟ استفاده از کدام بهتر است؟

برخی معتقدند ارده و روغن کنجد شبیه هم هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما باید بگوییم که اشتباه است و این دو ماده ارزشمند با یکدیگر تفاوت هایی دارند. تفاوت اصلی که می توان به آن اشاره کرد در روش استخراج این محصولات است. تولید روغن کنجد به روش پرس سرد انجام می شود و از دستگاه های روغن گیری استفاده می شود. به این ترتیب دانه های کنجد را داخل دستگاه روغن گیری ریخته و با اعمال فشار بر روی آن، روغن را از بافت خود خارج می کنند. در واقع در این روش روغن از دانه های کنجد طی فرآیندی مکانیکی حذف می شود. اما تولید روغن ارده متفاوت است. در این روش دانه های کنجد را ابتدا شسته و سپس تفت می دهند. پس از این مرحله است که ارده کنجد تولید می شود.

حالا که متوجه تفاوت این دو ماده شدید، این سوال پیش می آید که روغن ارده بهتر است یا روغن کنجد؟ در پاسخ برخی بر این عقیده اند که روغن کنجد که به روش پرس سرد تولید می شود، از آنجایی که تحت هیچ فرآیند شیمیایی قرار نگرفته است، خواص بیشتری دارد و بو و طعم بهتری دارد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که از هیچ کدام از این روغن ها برای سرخ کردن غذا استفاده نکنید و فقط باید آن را تا حد سرخ شدن حرارت دهید. سوال دیگری که ممکن است برای شما سوال باشد این است که خود ارده چیست؟ آیا همان روغن است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.


ارده چیست و چگونه تولید می شود؟

ارده آسیاب شده و کنجد آسیاب شده از طریق فرآیندهای کاملا طبیعی تولید می شود. اما روغن ارده و ارده با هم فرق دارند و یکی نیستند. برای تولید ارده ابتدا دانه های کنجد را به مدت 6 ساعت در آب خیس می کنند تا پوست سیاه یا قهوه ای آن از بین برود. دانه های پوست کنده با استفاده دستگاه ارده گیر آسیاب می شوند. در نتیجه این کار ماده خمیری به نام ارده به دست می آید. مهمترین مزیت ارده این است که در فرآیند تولید از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. در این مرحله اگر می خواهید روغن ارده تولید کنید باید مقداری آب به آن اضافه کنید تا آب جذب بافت ارده شود. آب جذب شده باعث نشت روغن می شود. در مرحله بعد رسوب برداشته شده و در نهایت روغن از آب جدا می شود.

مطالب مرتبط:  خواص کره نارگیل

هنگام خوردن ارده می توانید از شیرین کننده هایی مانند عسل، شیره یا مربا استفاده کنید. ارده حاوی مواد مقوی و ویتامین هایی مانند D، B و E است و روغن موجود در آن حدود 50 درصد و شامل اسیدهای چرب اشباع مانند اسید اولئیک است. در طب سنتی به این ماده جایگاه ویژه ای داده شده و به دلیل طبع گرمایی که دارد بهترین غذا محسوب می شود.

مواد معدنی موجود در دانه کنجد

آهن (182%)
منگنز (107%)
کلسیم (98%)
منیزیم (88%)
روی (70%)
تیامین (ویتامین B1)
پیریدوکسین (ویتامین B6)
نیاسین (ویتامین B3)
فولات یا اسید فولیک (ویتامین B9)
منبع عالی فیتواسترول ها
سرشار از فیبر


فواید روغن کنجد برای بدن!

منبعی با محتوای پروتئین بالا

دانه کنجد منبع خوبی از پروتئین است و سرشار از اسیدهای آمینه است. تقریبا 20 درصد دانه های کنجد مملو از این ماده هستند. برای افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، استفاده از این دانه ها بهترین انتخاب برای جبران پروتئین خواهد بود.

عامل ضد سرطان

دانه های کنجد حاوی منیزیم و ترکیبی به نام فیتات هستند و به همین دلیل خاصیت ضد سرطانی دارند. طبق مطالعات علمی ثابت شده است که کنجد خطر ابتلا به تومورهای روده بزرگ را کاهش می دهد و در نتیجه از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

سلامت دستگاه گوارش

از دیگر مواد مغذی موجود در کنجد فیبرها هستند که از سیستم گوارشی و روده بزرگ محافظت می کنند و از بروز مشکلات در آن جلوگیری می کنند.

سلامت تنفسی

منیزیم از دیگر مواد موجود در روغن کنجد است که از اسپاسم مجاری تنفسی جلوگیری می کند و در نتیجه از شروع آسم جلوگیری می کند.

سلامت استخوان

روی موجود در کنجد باعث افزایش تراکم استخوان می شود، بنابراین کمبود آن در استخوان ها عامل پوکی استخوان لگن و ستون فقرات است. از این رو می توان گفت که دانه کنجد منبع غنی کلسیم است و بنابراین برای سلامت استخوان ها مفید است.

روغن کنجد از دیابت جلوگیری می کند

این دانه مغذی دارای منیزیم و سایر مواد مغذی است که در مدیریت دیابت بسیار موثر است. در بسیاری از مطالعات علمی ثابت شده است که روغن کنجد ممکن است تنها روغنی باشد که فشار خون و گلوکز پلاسما را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش می دهد.

درمان کم خونی

کنجد مخصوصاً سیاه دانه آن حاوی مقدار زیادی آهن است و به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود.

آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد

مس از دیگر مواد موجود در کنجد است. به همین دلیل درد و تورم ناشی از آرتروز را کاهش می دهد. مس باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون، بهبود گردش خون و تقویت استخوان ها و مفاصل می شود.

مطالب مرتبط:  آسیاب بادام زمینی چیست؟

درمان اضطراب

از دیگر خواص کنجد خاصیت آرام بخشی آن است که به دلیل وجود منیزیم و کلسیم است که عملکرد ماهیچه ها را تنظیم می کند و به عنوان یک عامل ضد اسپاسم عمل می کند.

بهداشت دهان و دندان

دانه یا روغن کنجد در از بین بردن پلاک های دندانی موثر است و باعث سفید شدن آنها می شود. زیرا این روغن دارای خواص ضد باکتریایی قوی است. اگر روغن کنجد را روی دندان هایتان بمالید، پلاک روی دندان هایتان را کاهش داده و احتمال پوسیدگی آن ها را کاهش می دهد. همچنین این روغن برای درمان زخم های دهان بسیار موثر و مفید است.

کلسترول پایین

دانه کنجد سیاه به دلیل وجود موادی به نام سسامین و سسمولین (که متعلق به گروهی از الیاف به نام لیگنان است) فشار خون را کاهش می دهد. از آنجایی که لیگنان سرشار از فیبر است، اثر کاهش دهنده کلسترول دارد. دانه های کنجد حاوی ترکیبات گیاهی دیگری به نام فیتواسترول نیز هستند که ساختاری مشابه کلسترول دارند. بنابراین وجود این مواد باعث می شود که مصرف کنجد سیاه باعث کاهش کلسترول خون شود.

سلامت چشم

طبق طب سنتی چینی، بین اعضای داخلی و خارجی بدن مانند چشم و کبد ارتباط قوی وجود دارد. همانطور که می دانید کبد خون را ذخیره می کند و چون شاخه ای از کبد به چشم متصل می شود و خون را به آن می فرستد، از عملکرد آن پشتیبانی می کند. دانه کنجد سیاه برای کبد مفید است و بنابراین افزایش خون در آن باعث تغذیه و سلامت چشم می شود.

کاهش دهنده فشار خون

امروزه یکی از مشکلات حادی که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند فشار خون بالا است. تحقیقات علمی نشان می دهد که روغن کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد. دلیل این امر به دلیل وجود منیزیم است.

سم زدایی پوست

همانطور که گفته شد دانه کنجد حاوی آنتی اکسیدان و SPF طبیعی است و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و رادیکال های آزاد محافظت می کند. این روغن مخصوص از عفونت های پوستی نیز جلوگیری می کند و خاصیت ضد التهابی دارد.

سلامت قلبی عروقی

روغن کنجد از ضایعاتی مانند تصلب شرایین (سخت شدن عروق) جلوگیری می کند و بنابراین برای سلامت قلب بسیار مفید است. به دلیل وجود ماده ای ضد التهاب و آنتی اکسیدانی به نام سسمول در روغن کنجد، این روغن فواید بی شماری برای قلب دارد.

درمان کبد چرب با روغن کنجد

امروزه به دلیل استفاده زیاد از مواد شیمیایی در تولید مواد غذایی و عدم تحرک در افراد، بیماری کبد چرب بسیار شایع شده است. کبد تنها عضوی در بدن است که می تواند بازسازی شود، حتی اگر 70 درصد آن از بین برود. این عضو مهم بدن خون دستگاه گوارش را تصفیه می کند. باید دانست که کبد وظیفه ذخیره و متابولیسم چربی بدن را نیز بر عهده دارد و حدود 5 درصد آن را چربی اشغال کرده است.

مشکل کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که چربی در سلول‌های کبد انباشته شده و باعث التهاب سلولی شود. این بیماری یکی از بیماری های خاموش است و ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. خواص کنجد برای کبد بر هیچکس پوشیده نیست و می توان گفت یکی از بهترین راه های درمان محسوب می شود. با گنجاندن این ماده ارزشمند در برنامه غذایی روزانه خود می توانید از سلامت کبد خود اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط:  طرز کار با دستگاه ارده گیر

نکاتی که باید هنگام خرید روغن کنجد در نظر بگیرید

از آنجایی که روغن کنجد در گروه روغن های خوراکی پرمصرف قرار می گیرد، در هنگام خرید باید به نکات کلیدی مانند خلوص روغن، وجود برچسب سلامت و اصالت آن توجه کرد. حال سوال اینجاست که چگونه روغن اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم؟ در تولید روغن کنجد اصل و مرغوب نکات و اجزایی وجود دارد که بر اساس آنها تولید روغن انجام می شود. همانطور که می دانید تولید این روغن ارزشمند به دو صورت کارخانه ای و فله ای انجام می شود. اگر روغن کنجدی که خریداری می کنید تولید کارخانه است باید به چند نکته مهم توجه کنید. در مورد این نوع محصول، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، برند ثبت شده روی بطری روغن است. سعی کنید محصولی را از یک شرکت معتبر خریداری کنید.

روغن کنجد باید فرآوری نشده یا فوق بکر باشد. منظور از بکر یا فوق بکر بودن این است که روغن به گونه ای استخراج شده باشد که ساختار و خواص خود را حفظ کند. در واقع باید سعی کنید از روغن های تصفیه شده استفاده نکنید. به برچسب بهداشتی روی بطری روغن توجه کنید. یک محصول با کیفیت باید دارای برچسب سازمان بهداشت باشد. این نشان می دهد که روغن در یک محیط کاملا بهداشتی تولید می شود. گاهی می توانید کره ای را بخرید که به روش سنتی تهیه شده است، یعنی تولید شده در فروشگاه های عطاری یا روغن ارگانیک. ویژگی اصلی این روغن رایحه آن است. برای تشخیص این موضوع قبل از خرید آن را بو کنید و کمی بچشید، اگر بو و مزه کنجد داشت یعنی روغن کنجد واقعی است.

سخن پایانی

در این مقاله با کنجد و خواص درمانی و جادویی آن برای بدن آشنا شدید. این دانه بیش از هزار سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت یکی از اولین دانه هایی است که بشر با آن آشنا شد. فوایدی که این دانه ها برای بدن دارند بر هیچکس پوشیده نیست و از آن به روش های مختلفی مانند روغن کنجد، روغن ارده کنجد و حلوا ارده استفاده می کنند. البته کنجد به سه رنگ سفید، سیاه و قهوه ای در طبیعت نیز وجود دارد. با وجود تمام فوایدی که این دانه برای بدن دارد، زیاده روی در مصرف آن عوارضی را به همراه دارد، پس سعی کنید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

برای خرید دستگاه کره گیر صنعتی و خانگی ، دستگاه ارده گیر ، دستگاه روغن گیری و دستگاه شالی کوب کافیست با کارشناسان بتین تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

جعفری:۰۹۱۳۳۳۷۴۷۶۷

ضمانت و گارانتی

با خیال راحت از شرکت ما خرید کنید!

  شرکت بتین برای اسایش مشتریان شرایط مناسبی برای پس از فروش دستگاه در نظر گرفته است.

۱: پشتیبانی تلفنی

۲: ۵ سال خدمات پس از فروش

۳: یک سال گارانتی تعمیر دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *