فواید روغن سیاه دانه

از بسیاری از راه‌هایی که روغن سیاه‌دانه برای بدن مفید است، 9 موردی که در ادبیات علمی به چشم می‌خورد، توانایی آن را در پیشگیری از سرطان، دیابت، چاقی، ریزش مو، اختلالات پوستی و عفونت‌هایی مانند MRSA نشان می‌دهند.

1. ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

به لطف فیتوکمیکال های قوی و قابلیت های آنتی اکسیدانی، روغن سیاه دانه به طور طبیعی به درمان سرطان کمک می کند. دانشمندان فعالیت ضد توموری تیموکینون و تیموهیدروکینون را با استفاده از یک مطالعه مدل حیوانی ارزیابی کردند و کشف کردند که این دو ماده شیمیایی گیاهی موجود در روغن سیاه دانه باعث کاهش 52 درصدی سلول های تومور می شوند.

تحقیقات آزمایشگاهی در سال‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که تیموکینون، فراوان‌ترین جزء فعال زیستی در روغن سیاه‌دانه، به القای آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی) در سلول‌های سرطان خون، سلول‌های سرطان سینه و سلول‌های تومور مغز کمک می‌کند.

علاوه بر این، محققان مرکز سرطان دریافتند که سیاه‌دانه نه تنها می‌تواند سلول‌های سرطانی پانکراس را از بین ببرد، بلکه به نظر می‌رسد از توسعه سرطان پانکراس نیز جلوگیری می‌کند . این توانایی پیشگیری از سرطان به تیموکینون سیاه دانه و خواص ضد التهابی آن نسبت داده می شود.

2. سلامت کبد را ارتقا می دهد

کبد یکی از مهم ترین اندام های بدن است. تقریباً هر سمومی از طریق کبد پردازش می‌شود و صفرای کبد کلید هضم چربی‌ها و شادی و سلامت ذهن و بدن شما است.

برای کسانی که به دلیل عوارض جانبی دارو، مصرف الکل یا بیماری با عملکرد ضعیف کبد دست و پنجه نرم می کنند، روغن سیاه دانه می تواند روند بهبودی را تا حد زیادی تسریع کند.

در یک مطالعه ، دانشمندان کشف کردند که روغن سیاه دانه برای عملکرد کبد مفید است و از آسیب و بیماری جلوگیری می کند.

روغن کنجد و روغن جوانه گندم نیز تاثیر زیادی بر روی کبد دارد و فواید روغن کنجد برای درمان کبد بسیار زیاد می باشد.

3. با دیابت مبارزه می کند

در مقاله اخیر منتشر شده توسط مجله غدد درون ریز و متابولیسم ، محققان شورای تحقیقات پزشکی تاکید کردند که روغن سیاه دانه «باعث بازسازی تدریجی سلول‌های بتا پانکراس، کاهش غلظت انسولین سرم و کاهش افزایش گلوکز سرم می‌شود. “

این در واقع بسیار عمیق است زیرا سیاهدانه یکی از معدود مواد روی کره زمین است که برای کمک به پیشگیری از دیابت نوع 1 و نوع 2 پیشنهاد شده است.

در واقع، طبق این مطالعه، سیاه دانه «تحمل گلوکز را به همان اندازه متفورمین بهبود می بخشد. با این حال اثرات نامطلوب قابل توجهی نشان نداده و سمیت بسیار کمی دارد. این بسیار بزرگ است زیرا متفورمین، یکی از رایج‌ترین داروهای دیابت نوع 2 تجویز می‌شود، که می‌تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند، از جمله:

  • نفخ
  • یبوست / اسهال
  • برافروختگی پوست
  • گاز / سوء هاضمه
  • سوزش سردل
  • سردرد
  • تغییر ناخن
  • طعم فلزی در دهان
  • درد عضلانی
  • دل درد

4. به کاهش وزن کمک می کند

ادعاهای کاهش وزن روغن سیاه دانه در واقع دارای برخی علم هستند. مجله دیابت و اختلالات متابولیک مطالعه ای را منتشر کرد که به طور سیستماتیک متون مربوط به گیاهانی را که دارای خواص ضد چاقی هستند مرور کرد و کشف کرد که روغن حاصل از روغن دانه زیره سیاه یکی از موثرترین درمان های طبیعی روی این سیاره است.

بررسی سیستماتیک و متاآنالیز دیگری که در سال 2018 منتشر شد، یافته های حداقل 11 کارآزمایی بالینی کنترل شده با دارونما را نشان می دهد که توانایی مکمل سیاه دانه را برای کمک به کاهش وزن بدن نشان می دهد.

مطالب مرتبط:  فواید روغن زیتون برای مو

نشان داده شد که مکمل باعث کاهش  شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر می شود. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که در هیچ یک از مطالعات هیچ عارضه جانبی جدی از مکمل سیاه دانه گزارش نشده است. علاوه بر روغن سیاه دانه که به کاهش وزن کمک میکند روغن زیتون و روغن دانه خرما هم به انجام کاهش وزن کمک زیادی میکند.

5. از پوست محافظت می کند

در مطالعه ای که توسط محققان ایرانی انجام شد، بزاق سیاه دانه به اندازه کرم پوستی بتامتازون در بهبود کیفیت زندگی و کاهش شدت اگزمای دست موثر بود .

تا زمانی که به روغن سیاه دانه واکنش آلرژیک نداشته باشید، مانند کرم های معمولی لیستی از عوارض جانبی وحشتناک را به همراه ندارد.

به عنوان مثال، بتامتازون ممکن است باعث تورم در صورت یا دست‌ها، تورم یا سوزن سوزن شدن در دهان یا گلو، گرفتگی قفسه سینه، مشکل تنفسی، تغییر رنگ پوست، کک و مک تیره، کبودی آسان و ضعف عضلانی شود. افزایش وزن در اطراف گردن، بالای پشت، سینه، صورت یا کمر نیز در قلمرو احتمالی است.

6. فواید مو

روغن سیاه دانه علاوه بر اینکه یک کمک طبیعی برای مراقبت از پوست است، فوایدی برای سلامت مو نیز دارد. جای تعجب نیست که روغن سیاه دانه اغلب در فهرست راه های طبیعی برای تقویت سلامت مو و پوست سر به روش های متعددی قرار می گیرد.

از آنجایی که حاوی نیگلون است که تحقیقات نشان داده است که یک آنتی هیستامین قابل توجه است، ممکن است به ریزش مو به دلیل آلوپسی آندروژنیک یا آلوپسی آره آتا کمک کند. همچنین با خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی خود می تواند به سلامت پوست سر به طور کلی کمک کند و شوره و خشکی سر را از بین ببرد و در عین حال سلامت مو را بهبود بخشد.

7. به درمان عفونت کمک می کند

از میان تمام میکروب‌هایی که این روغن قدرتمند می‌تواند از بین ببرد، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) یکی از مهم‌ترین آنهاست. MRSA بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان را در سرتاسر جهان گرفتار کرده است زیرا عفونت‌های استاف معمولی در برابر آنتی‌بیوتیک‌های ژنریک مقاوم می‌شوند.

جمعیت سالمندان به ویژه در معرض خطر هستند زیرا معمولاً با روش های تهاجمی مانند جراحی، لوله های داخل وریدی و مفاصل مصنوعی همراه است. در درجه اول به دلیل ضعف ایمنی، افزایش جمعیت سالمندان MRSA را به یک خطر بهداشت عمومی جهانی تبدیل کرده است.

خوشبختانه، یکی از قوی ترین فواید روغن سیاه دانه ممکن است کمک کند. دانشمندان چندین گونه از MRSA را مصرف کردند و متوجه شدند که هر یک به N. sativa حساس است و ثابت می کند که روغن سیاه دانه می تواند به کند کردن یا جلوگیری از انتشار غیرقابل کنترل MRSA کمک کند.

ترکیبات موجود در روغن سیاه دانه نیز برای خواص ضد قارچی آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در تلاش برای ارائه راه حلی برای مشکل رو به رشد مقاوم به ضد قارچی که افراد با مخمرها و کپک ها دارند، مطالعه اخیر با هدف تعیین اینکه آیا روغن دانه سیاهدانه می تواند کمک کند یا خیر، انجام شد.

منتشر شده در مجله مصری بیوشیمی و بیولوژی مولکولی ، دانشمندان تیمول، TQ و THQ را در برابر 30 عامل بیماری‌زای انسانی آزمایش کردند و با شگفتی متوجه شدند:

  • هر ترکیب 100 درصد مهار برای 30 پاتوژن ارزیابی شده نشان داد.
  • تیموکینون بهترین ترکیب ضد قارچی در برابر تمام درماتوفیت‌ها و مخمرهای آزمایش‌شده بود و پس از آن تیموهیدروکینون و تیمول قرار گرفتند.
  • تیمول بهترین ضد قارچ در برابر کپک ها بود و به دنبال آن TQ و THQ قرار گرفتند.
مطالب مرتبط:  خواص روغن نارگیل

آنچه این مطالعه به ما می‌گوید این است که روغن سیاه‌دانه حاوی ترکیب شیمیایی منحصربه‌فردی است که نه تنها به‌صورت فردی، بلکه مهم‌تر از آن به‌صورت جمعی نیز مؤثر است. اساسا ثابت می کند که قارچ ها و کپک ها نمی توانند در حضور این مواد شیمیایی گیاهی وجود داشته باشند، جای تعجب نیست که چرا محققان به دنبال حل مشکل ابر میکروب ها با روغن سیاه دانه هستند.

فواید روغن سیاه دانه
فواید روغن سیاه دانه

8. ممکن است باروری را بهبود بخشد

علاوه بر کمک احتمالی به ریزش مو، برخی فواید واقعاً چشمگیر سیاه دانه نیز وجود دارد، مانند توانایی آن در بهبود طبیعی باروری.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما ارزیابی کرد که آیا روغن سیاه دانه می تواند به افراد نابارور مرد با اسپرم غیر طبیعی کمک کند یا خیر. گروه کنترل 2.5 میلی لیتر روغن سیاه دانه را به صورت خوراکی و گروه دارونما به مدت دو ماه دو بار در روز پارافین مایع را دریافت کردند.

محققان چه چیزی پیدا کردند؟ نتایج نشان داد که گروه روغن سیاه دانه بهبودهایی در تعداد اسپرم و همچنین تحرک اسپرم و حجم منی داشتند.

9. کلسترول را متعادل می کند

آیا می دانستید که حتی ممکن است روغن سیاه دانه برای سلامت کلسترول فوایدی داشته باشد؟ درسته.

یک مطالعه با استفاده از یک مدل حیوانی منتشر شده در سال 2017 نشان داد که عصاره آبی سیاهدانه نه تنها اثرات ضد دیابتی بر روی حیوانات دارد، بلکه به کلسترول نیز کمک می کند. پس از شش هفته از دادن دوزهای کم سیاهدانه به حیوانات دیابتی، کلسترول تام، کلسترول LDL (“بد”) و سطح گلوکز همگی کاهش یافت در حالی که کلسترول HDL (“خوب”) افزایش یافت.

یکی دیگر از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده، دوسوکور و کنترل‌شده با پلاسبو، با افراد انسانی که فشار خون خفیف داشتند، انجام شد. یک گروه دارونما وجود داشت، گروهی که 100 میلی گرم سیاه دانه دو بار در روز و گروهی 200 میلی گرم دو بار در روز مصرف می کردند.

پس از هشت هفته مصرف این مکمل، محققان دریافتند افرادی که مکمل سیاه‌دانه مصرف کرده‌اند، فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک آن‌ها به‌صورت وابسته به دوز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مکمل عصاره سیاه دانه باعث “کاهش قابل توجهی” در کلسترول تام و کلسترول LDL شد.

به طور کلی، به نظر می رسد که سیاه دانه ممکن است به کاهش کلسترول و همچنین قند خون و فشار خون کمک کند.

آیا ایمن است؟ خطرات و عوارض جانبی

سیاه دانه ممکن است باعث ایجاد بثورات آلرژیک در صورت مصرف خوراکی یا مالیدن روی پوست شود. قبل از استفاده موضعی از روغن زیره سیاه برای پوست و مو، بهتر است یک تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که واکنش منفی به روغن نشان نمی دهید.

هنگام استفاده از روغن سیاه دانه همیشه از چشم ها و غشاهای مخاطی خود دوری کنید.

در صورت مصرف داخلی، عوارض جانبی روغن سیاه دانه ممکن است شامل ناراحتی معده، استفراغ یا یبوست باشد. برای افراد خاص، ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد.

اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید، در حال حاضر از هر دارویی استفاده می کنید یا بیماری پزشکی دارید (به ویژه دیابت، فشار خون پایین یا اختلال خونریزی) قبل از استفاده از روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید. اگر روغن سیاه دانه مصرف می کنید و برای جراحی برنامه ریزی شده است، توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از تاریخ جراحی، مصرف آن را متوقف کنید.

مطالب مرتبط:  مزایا و معایب روغن ارده کنجد

مانند سایر روغن ها، حتما روغن سیاه دانه خود را دور از نور و گرما و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

موارد استفاده (به علاوه دوز)

کاربردهای زیادی از روغن سیاه دانه وجود دارد. برای شروع، روغن زیره سیاه را می توان به صورت موضعی استفاده کرد، اما همیشه مطمئن شوید که آن را با چند قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا بادام رقیق کنید .

پس از رقیق شدن، به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد، می تواند به مشکلات شایع پوست مانند آکنه و اگزما کمک کند. برخی افراد آن را برای پسوریازیس و روزاسه نیز مفید می دانند.

می‌توان آن را به راحتی به روغن‌ها و لوسیون‌های ماساژ خانگی اضافه کرد تا مزایای سلامتی زیره سیاه را تجربه کند. برای یک ماساژ گرم کننده، کافی است یک قطره را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید.

برای تقویت سلامت مو و پوست سر، می توان چند قطره روغن را به محصولات مو مانند شامپو و نرم کننده اضافه کرد.

اگر از ساخت عطرهای خانگی با روغن لذت می برید، خوب است بدانید که این روغن رایحه ای فلفلی دارد و به عنوان نت پایه به خوبی عمل می کند.

با طعم تند خود، روغن سیاه دانه با کیفیت بالا (100 درصد خالص، درجه درمانی و دارای گواهی ارگانیک USDA) را می توان در انواع دستور العمل ها، از غذاهای اصلی گوشت گرفته تا سوپ و خورش استفاده کرد. همچنین می توانید آن را به نوشیدنی هایی مانند چای لاته  و اسموتی ها اضافه کنید.

یک گزینه ممتاز همیشه باید 100 درصد خالص، دارای درجه درمانی و دارای گواهی USDA ارگانیک باشد.

اگر مصرف مکمل های مایع را دوست ندارید، می توانید کپسول های روغن سیاه دانه را نیز پیدا کنید.

دوز مناسب روغن سیاه دانه می تواند بسته به وضعیت فردی و سلامتی متفاوت باشد. در حال حاضر دوز استانداردی وجود ندارد، اما دوزهای خوراکی زیر در تحقیقات علمی تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفته است:

  • برای دیابت: 1 گرم پودر سیاه دانه دو بار در روز تا 12 ماه مصرف شود.
  • برای فشار خون بالا: 0.5 تا 2 گرم پودر سیاه دانه روزانه تا 12 هفته یا 100 تا 200 میلی گرم روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت هشت هفته.
  • برای بهبود عملکرد اسپرم: 2.5 میلی لیتر روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت دو ماه.
  • برای آسم:  روزانه 2 گرم سیاه دانه آسیاب شده به مدت 12 هفته مصرف شود. همچنین به مدت سه ماه روزانه 15 میلی لیتر بر کیلوگرم عصاره سیاه دانه مصرف می شود. یک دوز واحد 50-100 میلی گرم بر کیلوگرم نیز استفاده شده است.

برای خرید دستگاه کره گیر صنعتی و خانگی ، دستگاه ارده گیر ، دستگاه روغن گیری و دستگاه شالی کوب کافیست با کارشناسان بتین تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

جعفری:۰۹۱۳۳۳۷۴۷۶۷

ضمانت و گارانتی

با خیال راحت از شرکت ما خرید کنید!

  شرکت بتین برای اسایش مشتریان شرایط مناسبی برای پس از فروش دستگاه در نظر گرفته است.

۱: پشتیبانی تلفنی

۲: ۵ سال خدمات پس از فروش

۳: یک سال گارانتی تعمیر دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *