کاکائو در مقابل پودر کاکائو: حقایق و فواید سلامتی

کاکائو چیست؟

کاکائو یک دانه (نه لوبیا) از درختان کاکائو است که بومی منطقه مزوامریکایی است. شواهد اولیه استفاده از کاکائو در مکزیک، گواتمالا و کلمبیای امروزی وجود دارد. در 7000 سال قبل از میلاد، کاکائو در آیین های مذهبی آزتک ها به چشم می خورد و جزء اصلی فرهنگ محلی آنها است. 

گفته می شود که کلمه کاکائو اقتباسی اسپانیایی از کلمه ناهواتل (آزتکان) «cacaua» است. نام گیاه شناسی کاکائو (Theobroma cacao) به معنای واقعی کلمه به “غذای خدایان” ترجمه می شود. و البته شکلات از اینجا می آید.

پس این کاکائو است، دانه ای از درخت. حالا چگونه پودر کاکائو را بدست آوریم؟ بیایید آن را حتی بیشتر تجزیه کنیم.

با مراجعه به betinco میتوانید با بهترین قیمت کره گیر بادام زمینی ، بهترین دستگاه ارده گیر و بهترین دستگاه شالی کوبی را خرید نمایید.

پودر کاکائو چیست؟

پودر کاکائو به عنوان کاکائو خام یا پودر کاکائو طبیعی نیز شناخته می شود. همانطور که نشان می دهد، این پودر طبیعی و تصفیه نشده از نوک کاکائو است. کل فرآیند با استفاده از یک روش استخراج به نام “فرایند بروما” آغاز می شود. این روش استخراج کره کاکائو از دانه‌های کاکائو برای تولید محصولات دیگر با آویزان کردن کیسه‌های دانه‌های کاکائو برشته در یک اتاق گرم به دست می‌آید. اتاق باید گرمتر از نقطه ذوب کره کاکائو باشد. این اجازه می دهد تا کره کاکائو ذوب شود و در زیر جمع شود. مواد جامد باقیمانده را می‌گذاریم تا خشک شوند و تبدیل به نوک کاکائو می‌شوند. این نوک ها به پودر کاکائو تبدیل می شوند. 

پودر کاکائو دارای مواد معدنی، ویتامین ها و فیتوکمیکال های فوق العاده بالایی است که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به همراه دارد. پودر کاکائو نیز به طور طبیعی گیاهی و بدون گلوتن است. می توان از آن در طیف وسیعی از دستور العمل ها از دسرهای شیرین، کلوچه، توپ های انرژی، اسموتی ها و شکلات داغ خانگی استفاده کرد. 

مطالب مرتبط:  شالی کوب چیست؟

پودر کاکائو در مقابل پودر کاکائو

این دو بسیار شبیه هستند، با برخی تفاوت های کلیدی. به طور کلی، پودر کاکائو سالم ترین است زیرا به دلیل حداقل پردازش، بیشترین مقدار مواد مغذی را در خود حفظ کرده است. در اینجا این سه پودر خلاصه شده است:

پودر کاکائو از دانه های کاکائو تخمیر شده و بو داده نشده (خام) تهیه می شود. آنها در دمای پایین پردازش می شوند و سپس به پودر تبدیل می شوند. نتیجه چیزی است که به عنوان پودر کاکائو خام یا کاکائو طبیعی شناخته می شود. به دلیل محتوای پلی فنل، رنگ قهوه ای روشن و مواد مغذی بسیار بالا، بسیار تلخ است. 

پودر کاکائو از دانه‌هایی ساخته می‌شود که هم تخمیر شده و هم برشته می‌شوند. آنها در دماهای بالاتر پردازش می شوند و سپس به پودر تبدیل می شوند. پودر کاکائو کمی تلخ تر است و رنگ قهوه ای پررنگ تری دارد. به دلیل مرحله تفت اضافی، پودر کاکائو مقدار کمی مواد مغذی کمتری دارد. 

پودر کاکائو فرآیند هلندی چیست؟

کاکائو فرآیند هلندی پودر کاکائویی است که تحت یک مرحله پردازش دیگر قلیاسازی قرار گرفته است. این به خنثی کردن طعم اسیدی پودر کاکائو کمک می کند. پودر کاکائو هلندی در کیک ها و دسرها محبوب است زیرا دارای طعمی ملایم و ملایم و رنگ قهوه ای تیره غنی است. 

نتیجه قلیایی کردن پودر کاکائو، پودر نرم تری برای استفاده در پخت است که در مایعات و چربی ها برای پخت و پز محلول تر است. شکلات‌سازان تجاری اغلب از پودر کاکائو هلندی در دسرها و شکلات‌های خود استفاده می‌کنند. با توجه به این مرحله قلیایی اضافی، کاکائو فرآیند هلندی دارای کمترین مقدار ترکیبات گیاهی و مواد مغذی است. یک مطالعه با مقایسه دانه های کاکائو تخمیر شده، بو داده و هلندی نشان داد که فرآوری هلندی باعث تلفات دو پلی فنل مهم موجود در کاکائو می شود. تا 98 درصد از اپی کاتچین و تا 80 درصد از کاتچین از دست دادن در مطالعه گزارش شده است. 

مطالب مرتبط:  کره بادام درختی

چه چیزی برای پخت بهتر است؟ 

برای پخت سنتی، فرآیند هلندی یا پودر کاکائو طعم شکلاتی قابل پیش بینی تر و مخملی تر می دهد. با این حال، در صورت تمایل می توانید پودر کاکائو را جایگزین کنید. مزایای سلامتی بیشتری دریافت خواهید کرد، اما طعم آن ممکن است کمی متفاوت باشد. مقداری از دست دادن مواد مغذی کاکائو همیشه در حضور گرما رخ می دهد، به همین دلیل پودر کاکائو اغلب برای اسموتی ها، گرانولا و دسرهای سرد مناسب تر است. 

مشخصات مواد مغذی پودر کاکائو

در 100 گرم پودر کاکائو:

  • 58 درصد کربوهیدرات 
  • 14 درصد چربی
  • 20 درصد پروتئین
  • کلسیم
  • اهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • فلز روی

پودر کاکائو در بسیاری از پلی فنول های گیاهی بسیار زیاد است. تعدادی از این ترکیبات در چای سبز و سیاه نیز یافت می شود. در اینجا پلی فنول های اصلی موجود در پودر کاکائو آمده است:

  • فلاونول ها 
  • Flavan-3-ols
  • کافئین
  • تئوبرومین
  • کاتچین ها
  • اپی گالوکاتچین ها
  • پروآنتوسیانیدین ها
کاکائو در مقابل پودر کاکائو
کاکائو در مقابل پودر کاکائو

فواید پودر کاکائو برای سلامتی

پودر کاکائو سرشار از ترکیبات گیاهی سالم است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، محافظت از قلب و ضد سرطان است. در واقع، پودر کاکائو بیش از 100 درصد از ارزش روزانه آهن و منگنز شما را دارد. خوردن پودر کاکائو خام به شما اطمینان می دهد که تمام فواید تغذیه ای آن را به دست خواهید آورد. غذای گیاهی باید ارائه دهد. در اینجا فقط برخی از تحقیقات در مورد فواید سلامتی فراوان پودر کاکائو آورده شده است. 

  • ضد التهاب 
  • آنتی اکسیدان
  • از سلامت مغز حمایت می کند
  • خطر سرطان را کاهش می دهد
  • عملکرد انسولین را بهبود می بخشد
  • محافظ قلب
مطالب مرتبط:  انجیر خشک ارگانیک

کاکائو از سرطان جلوگیری می کند

غذاهای زیادی وجود دارد که خواص ضد سرطانی دارند، از جمله آجیل، دانه ها. فلاونوئیدهای کاکائو دارای فعالیت های مهار رادیکال های آزاد هستند که به طور فعال تکثیر سلول های سرطانی را مختل می کنند. کاکائو همچنین التهاب مرتبط با تولید سرطان را کاهش می دهد. کاکائو به عنوان یک ماده غذایی، تشکیل عروق خونی جدید را که سلول های سرطانی را تامین می کند، کند می کند. همانطور که در چندین مقاله تحقیقاتی نشان داده شده است، پودر کاکائو یک ماده غذایی کاربردی با ارزش در پیشگیری از سرطان است.پودر کاکائو یافت می‌شوند، خواص شیمیایی گسترده‌ای دارند. البته محصولات کاکائو تفاوتی با هم ندارند.

کاتچین ها و فلاونوئیدهای موجود در پودر کاکائو به طور گسترده ثابت شده است که فشار خون، کلسترول را کاهش داده و عملکرد قلبی عروقی را بهبود می بخشد. تحقیقات دیگری که در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است نشان می دهد که فلاونوئیدها ضد التهاب در عروق خونی هستند و به کاهش لخته شدن خون کمک می کند. این یافته‌ها نشان داد که پروآنتوسیانیدین‌های موجود در پودر کاکائو عملکرد پلاکتی (لخته شدن) را در مدت 6 ساعت پس از مصرف مهار می‌کنند. این بدان معنی است که پودر کاکائو می تواند عملکرد قلب و عروق را در زمان واقعی پس از مصرف بهبود بخشد. پودر کاکائو یک ماده غذایی مفید برای بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر لخته شدن خون است.

آیا پودر کاکائو حاوی کافئین است؟

بله اینطور است. پودر کاکائو به دلیل محتوای کافئین و تا حدودی به دلیل وجود تئوبرومین محرک ملایم تا متوسط ​​است. در 100 گرم پودر کاکائو، 230 میلی گرم کافئین وجود دارد. وقتی فرآورده های کاکائویی همراه با مواد غذایی دیگر مانند محصولات پخته شده، دسرها یا اسموتی ها مصرف شوند، تاثیر کافئین بر بدن متفاوت خواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *