دانه های کنجد از کجا می آیند: ریشه ها و تاریخچه دانه های کنجد

دانه های کنجد از گیاه Sesamum Indicum که بومی جزایر سوندا در اندونزی است به دست می آید. این گیاه دانه روغنی باستانی قدیمی ترین گیاه کشت شده شناخته شده است که بیش از 4000 سال سابقه دارد. دانه‌های کنجد که در ابتدا در اندونزی رشد می‌کردند، خیلی زود به آسیا و بخش‌هایی از آفریقا، از جمله مصر راه پیدا کردند. پس از آن، دانه های کنجد به سایر نقاط جهان از جمله اروپا و در نهایت آمریکای شمالی گسترش یافت.

کاربردهای تاریخی دانه کنجد

از نظر تاریخی، دانه های کنجد برای چیزی بیش از پخت و پز استفاده می شد. در مصر باستان اعتقاد بر این بود که آنها دارای قدرت جادویی هستند و در مراسم و ارائه غذا از آنها استفاده می کردند. آنها نمادی از شکوفایی و باروری در یونان بودند و اغلب در مراسم عروسی برای جشن گرفتن تازه ازدواج کرده بودند. در طب سنتی چینی از دانه های کنجد به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شد.

برای ارده گیری کنجد تازه با مراجعه به گروه صنعتی بتین میتوانین با بهترین قیمت ارده گیر کنجد ، خرید دستگاه کره گیر خانگی ، خرید دستگاه ارده گیر خانگی  و خرید دستگاه شالی کوب خانگی را انجام دهید.

ویژگی های گیاه شناسی دانه کنجد

دانه کنجد از گیاه کنجد، بخشی از خانواده Pedaliaceae می آید . گیاه کنجد گیاهی یک ساله است که به دلیل مقاومت در برابر گرما و خشکی مشهور است و ارتفاع آن تا 5 فوت (حدود 1.5 متر) می رسد. برگ‌های گیاه کنجد متقابل هستند و معمولاً شکلی از نیزه‌ای (طول و پهن‌ترین در پایه) تا بیضی (تخم‌شکل) دارند. گل های لوله ای شکل آن بسته به تنوع از آبی تا سفید و زرد متغیر است.

مطالب مرتبط:  آسیاب بادام زمینی چیست؟

پس از گرده افشانی، گل ها غلاف های کوچک پر از دانه های ریز را تولید می کنند که معمولاً حدود 3 یا 4 میلی متر طول دارند. ارزش دانه های هر غلاف ممکن است از رنگ کرم-سفید تا سیاه زغالی متفاوت باشد. وقتی غلاف‌ها بالغ می‌شوند، باز می‌شوند تا دانه‌های کنجد ریز و غنی از مواد مغذی که امروزه با آن آشنا هستیم، نمایان شود.

تفاوت بین دانه کنجد سیاه و سفید چیست؟

اکنون که می‌دانیم دانه‌های کنجد از کجا آمده‌اند، اجازه دهید تفاوت‌های بین انواع سیاه و سفید را بررسی کنیم. کنجد سیاه و سفید علاوه بر رنگ، چه تفاوت هایی با هم دارند؟

هر دو نوع غنی از چربی های سالم ، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی در طعم، فواید سلامتی و کاربردهای آشپزی وجود دارد.

دانه کنجد سیاه

دانه‌های کنجد سیاه در مقایسه با دانه‌های کنجد سفید که طعم ملایم‌تری دارند، طعم قوی‌تر، قوی‌تر و آجیلی‌تری دارند. این باعث می شود دانه های کنجد سیاه برای غذاهایی که نیاز به ترد قوی و آجیلی دارند ایده آل باشد. دانه های کنجد سیاه به دلیل طعم منحصر به فردشان به طور سنتی در غذاهای آسیایی و خاورمیانه، به ویژه در دسرها استفاده می شوند.

از نظر ظاهری، دانه‌های کنجد سیاه می‌توانند تضاد بصری قابل توجهی را به ظروف اضافه کنند، به خصوص وقتی روی غذاهایی با رنگ روشن مانند برنج یا نان بپاشند. همچنین مشخص شده است که دانه‌های کنجد سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که فواید سلامتی مختلفی دارند .

نشان داده شده است که دانه کنجد سیاه دارای خواص ضد التهابی و کاهش دهنده کلسترول است. آنها منبع ارزشمندی از آهن ، منگنز، فسفر، روی ، ویتامین E و سلنیوم هستند. نکته مهم این است که آنها مملو از پلی فنول ها و لیگنان های گیاهی هستند که می توانند به بهبود سلامت قلب ، سلامت هورمون ها و سلامت استخوان کمک کنند .

مطالب مرتبط:  تند کردن بادام زمینی

دانه های کنجد سفید

از سوی دیگر، دانه‌های کنجد سفید طعم لطیف‌تری دارند که بر دیگر مواد موجود در ظرف غلبه نمی‌کنند. این باعث می شود که آنها بسیار متنوع باشند و به طور گسترده در وعده های غذایی مختلف از پخت و پز گرفته تا تزئین استفاده شوند.

از دانه های کنجد سفید برای تهیه تاهین، خمیر دانه کنجد با طعمی شیرین و در عین حال خوش طعم و آجیلی استفاده می شود. دانه‌های کنجد سفید همچنین می‌توانند تضاد بافتی را بدون تغییر زیبایی بصری غذاهای تیره‌تر ایجاد کنند. مانند انواع سیاه، دانه‌های کنجد سفید فواید زیادی برای سلامتی دارند . آنها با بهبود سلامت قلب و سلامت مغز مرتبط هستند و می توانند التهاب را کاهش دهند.

در نهایت، انتخاب بین دانه های کنجد سیاه و سفید اغلب به ترجیح شخصی شما و نحوه استفاده از آنها در یک دستور غذا بستگی دارد.

دانه های کنجد
دانه های کنجد

مشخصات عطر و طعم دانه های کنجد

دانه‌های کنجد دارای طعم مشخصی هستند که چیز خاصی را به غذاهای روزمره می‌آورند. هنگامی که خام هستند، آجیل ظریف و ملایمی دارند. با این حال، دانه‌های کنجد وقتی برشته می‌شوند، واقعاً خود را نشان می‌دهند. برشته کردن دانه‌های کنجد طعم آن‌ها را عمیق‌تر می‌کند و یک آجیل زیبا و غنی آزاد می‌کند که هم شیرین و هم کمی دودی است. همچنین رایحه ای شگفت انگیز و دلپذیر – آجیلی، گرم و کمی خاکی به ارمغان می آورد. این مشخصات طعم پیچیده، آنها را به یک ماده همه کاره تبدیل می کند، که به طور یکپارچه در طیف متنوعی از غذاها در چندین غذا قرار می گیرد.

مطالب مرتبط:  منیزیم: ماده معدنی ترمیم کننده بدن

نحوه نگهداری صحیح دانه های کنجد

برای حفظ محتوای مواد مغذی آنها، نگهداری صحیح دانه های کنجد ضروری است. بهترین راه برای انجام این کار این است که آنها را در یک ظرف دربسته در مکانی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. این به جلوگیری از فاسد شدن روغن های موجود در دانه ها کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که برای مدت طولانی تری تازه می مانند. در صورت نگهداری صحیح، دانه های کنجد می توانند تا 6 ماه دوام بیاورند.

از تطبیق پذیری و طعم منحصر به فرد دانه های کنجد لذت ببرید

دانه های کنجد یک افزودنی همه کاره و خوشمزه برای هر غذایی است که فواید سلامتی زیادی را ارائه می دهد. دانه های کنجد از خاستگاه آن در آفریقا و هند گرفته تا استفاده های آشپزی و دارویی در طول تاریخ، نقش اساسی در بسیاری از فرهنگ ها داشته است. بنابراین دفعه بعد که مقداری دانه کنجد روی سالادتان بپاشید یا با آن ها بپزید، تاریخچه غنی پشت این دانه های بلوند کوچک را به خاطر بسپارید. امیدواریم برای یافتن راه های بیشتری برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود الهام بگیرید. آنها را به درستی نگهداری کنید تا تازگی خود را حفظ کرده و از خواص سلامت بخش خود بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *