کولین چیست و چرا مهم است؟

مراقبت از مغز و سیستم عصبی ما بسیار مهم است. با توجه به این موضوع، تحقیقات در مورد کولین در علم تغذیه افزایش یافته است، با دلایل خوبی. مسلماً اکنون کولین به اندازه فولات برای رشد سیستم عصبی مهم است. و در حالی که از نظر فنی یک ویتامین نیست، یک ماده مغذی ضروری برای سلامتی است . برای تولید کره و ارده از مواد مغذی سالم با مراجعه به گروه صنعتی بتین میتوانید با بهترین قیمت دستگاه کره گیر ، بهترین قیمت دستگاه ارده گیر و بهترین قیمت دستگاه شالی کوبی را خرید نمایید.

بنابراین دقیقاً کولین چیست و چرا اینقدر مهم است؟ آیا می دانید کدام غذاها حاوی کولین هستند؟ و در اینجا یکی از بزرگ – آیا شما به اندازه کافی؟

کولین چیست؟

کولین یک ترکیب ویتامین مانند است که وقتی در بدن استفاده می شود شبیه پروتئین است. بیشتر کولین در فسفولیپیدها یافت می شود که اجزای ضروری غشای سلولی هستند. بدن ما کولین خود را می سازد، اما در مقادیر بسیار کم. به همین دلیل است که ما باید کولین را از غذاهایی که می خوریم بدست آوریم. کولین همچنین برای متابولیسم مناسب چربی در بدن بسیار مهم است.

برخی تحقیقات نوظهور ادعا می کنند که کولین از نقص لوله عصبی، مشابه عملکرد فولات، محافظت می کند. بنابراین، برای زنان باردار مهم است که کولین کافی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع مصرف کنند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که کولین برای عملکرد بهینه مغز و شناخت لازم است، به ویژه در جمعیت های مسن. بنابراین، کولین یک ماده مغذی ضروری برای بسیاری از عملکردهای بدن به نظر می رسد. شواهد حاکی از آن است که مصرف کولین از دوران پیش از بارداری گرفته تا سن بالا اهمیت دارد. 

RDI برای کولین چیست؟

  • زنان: 425 میلی گرم در روز
  • مردان: 550 میلی گرم در روز
  • بارداری: 450 میلی گرم در روز
  • شیردهی: 550 میلی گرم در روز

فواید کولین برای سلامتی

کولین یک ترکیب شیمیایی است که در مرکز فرآیندهای مختلف بدن قرار دارد. این ماده غذایی بخشی از دو لایه فسفولیپیدی غشای سلولی را تشکیل می دهد. این بدان معنی است که می تواند به سلول ها کمک کند تا با سایر سلول های مجاور ارتباط برقرار کنند. طیف وسیعی از راه‌های مفید کولین برای سلامتی ما وجود دارد. در اینجا به بررسی کولین و تحقیقاتی که پتانسیل درمانی آن را پشتیبانی می کند، می پردازیم.

مطالب مرتبط:  ارده کنجد و اشنایی با عملکرد دستگاه ارده گیر

کولین برای سیستم عصبی بسیار مهم است

کولین همچنین برای تولید استیل کولین ، که یک انتقال دهنده عصبی مهم است، مورد نیاز است. استیل کولین در بسیاری از عملکردهای مختلف سیستم عصبی مرکزی و محیطی نقش دارد. در مغز، استیل کولین در قشر مغز و هیپوکامپ فعال است. این مناطق مغز مسئول تفکر مرتبه بالاتر، عملکرد اجرایی، برنامه ریزی و حافظه هستند. مهمتر از همه، در سیستم عصبی محیطی، استیل کولین انقباضات عضلانی را فعال می کند و انتقال دهنده عصبی اولیه سیستم عصبی خودمختار است.

کولین چیست

کولین از رشد مغز در دوران بارداری حمایت می کند

برای چندین دهه، تحقیقات به نفع فولات برای مادران باردار به خوبی پشتیبانی شده است. اسید فولیک بروز نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را در نوزادان در حال رشد کاهش می دهد. چیزی که اکثر مردم متوجه نمی شوند این است که سیستم عصبی در 30 روز اول پس از لقاح رشد می کند . نکته مهم این است که این اغلب قبل از اینکه بسیاری از زنان حتی متوجه شوند باردار هستند رخ می دهد. بنابراین، مصرف کافی فولات برای تولید مناسب مغز و بافت عصبی حیاتی است. 

در سال های اخیر، کولین در کانون توجه تغذیه پری ناتال قرار گرفته است. طبق تحقیقات اخیر، احتمالاً به اندازه فولات برای رشد جنین مهم است. یک مطالعه بزرگ مورد شاهدی نشان داد که زنانی که رژیم‌های غذایی سرشار از کولین مصرف می‌کنند، 51 درصد کمتر در معرض خطر بارداری متاثر از نقص لوله عصبی هستند. در مقابل، سایر مطالعات بالینی اخیر اثر منفی یا صفر کولین را با توجه به پیامدهای منفی نوزادان یافته اند. 

با توجه به آنچه در مورد کولین رژیم غذایی و نحوه استفاده از آن در بدن می دانیم، منطقی است که همچنان از غذاهای غنی از کولین برای حمایت از رشد مغز و سیستم عصبی استفاده کنیم. این موضوع علیرغم شواهد بالینی متناقض در تغذیه مرتبط با بارداری صادق است.

کولین از عملکرد کبد پشتیبانی می کند

کمبود کولین با آسیب عضلانی و تجمع غیرطبیعی چربی در کبد مرتبط است. این یکی از علل بیماری کبد چرب غیر الکلی است. دریافت مقدار کافی کولین در رژیم غذایی تضمین می کند که چربی به بافت های هدف منتقل می شود. یک مطالعه مشاهده‌ای چینی توسط یو و همکاران. (2014) دریافتند که مصرف کولین با خطر کمتر بیماری کبد چرب مرتبط است. در مطالعات حیوانی ، کمبود کولین با بروز بیشتر سرطان کبد مرتبط است. به نظر می رسد مصرف کولین محافظت در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی کبدی (کبد) دارد.

مطالب مرتبط:  5 روش برای استفاده از جو دوسر

مکمل کولین نتایج آسیب مغزی را بهبود می بخشد

طبق مطالعه ای که در سال 2011 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، مکمل کولین یادآوری حافظه کلامی و دیداری را بهبود می بخشد . در این مطالعه، افرادی که کولین مصرف می کردند عملکرد شناختی کلی بهتری داشتند. به طور جالبی، نتایج MRI از این مطالعه نشان داد که مصرف کولین با کاهش آتروفی مغز و کاهش شناختی مرتبط است. این یافته توسط تحقیقات دیگری نیز تکرار می شود که کمبود استیل کولین را با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط می کند . 

مطالعه جالب دیگری که در Lancet منتشر شد ، گروه بزرگی از بیماران سکته مغزی مسن را مشاهده کرد. این بیماران کاهش تدریجی در حدت ذهنی خود را نشان دادند و مکمل کولین به نام سیتیکولین به آنها تجویز شد. در پایان این مطالعه، درمان سیتیکولین با نمرات شناختی بالاتر و عملکرد مغز همراه بود. این نتایج مکمل کولین را در درمان آسیب مغزی ناشی از سکته تایید کرد.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2014 نشان داد که مکمل کولین آسیب مغزی ناشی از آسیب های مغزی تروماتیک (TBI) را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های کولین با دوز بالا می توانند بهبودی اختلالات عصبی ناشی از TBI را تسریع کنند. همانطور که اگر این به اندازه کافی امیدوار کننده نبود، شواهد نشان می دهد که سردرد، سرگیجه، خستگی و حافظه همگی با مکمل کولین بهبود می یابند.

خلاصه ای از کولین و چرا به آن نیاز داریم

  • بخشی از غشای سلولی را تشکیل می دهد
  • از ارتباطات درون سلولی پشتیبانی می کند
  • مولکول پیش ساز استیل کولین
  • در انتقال چربی و متابولیسم کبد نقش دارد
  • به عملکرد سیستم عصبی مرکزی و محیطی کمک می کند
  • در برابر نقص لوله عصبی محافظت می کند
  • اثرات علائم آلزایمر کاهش شناختی را کاهش می دهد
  • به وفور در تخم مرغ، گوشت قرمز، بادام زمینی، لبنیات، سبزیجات چلیپایی یافت می شود.

کمبود کولین: علائم و نشانه ها

کولین بیشتر در محصولات حیوانی و لبنیات یافت می شود. مقداری کولین در سبزیجات چلیپایی یا براسیکا وجود دارد. در بیشتر موارد، کمبود واقعی کولین نادر است. با این حال، در حالی که حداقل مصرف کولین برای اکثر ما قابل دستیابی است، رسیدن به سطوح مطلوب برای حمایت از بدن ممکن است دشوارتر باشد. این امر به ویژه در جمعیت های خاصی مانند وگان ها یا گیاهخواران صادق است. 

مطالب مرتبط:  میان وعده های سالم برای کمک به مطالعه و افزایش تمرکز

علاوه بر این، افرادی که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده و فاقد مواد مغذی مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به کمبود شدید کولین هستند. به طور طبیعی، اگر رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و همچنین پروتئین و چربی با کیفیت پایین باشد، مشکلات متابولیک ایجاد می شود. این مشکلات سلامتی شامل چاقی، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و دیابت است. ترکیب این شرایط همچنین باعث بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود. نقطه پایانی همه اینها سیروز کبدی و نارسایی عمده کبد است. 

سایر علائم مرتبط با کمبود کولین مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی و سیستم عصبی خواهد بود. اگر کولین کافی در بدن وجود نداشته باشد، استیل کولین نیز کافی نخواهد بود. استیل کولین به طور گسترده با فعال شدن سیستم عصبی، انتقال عصبی و عملکرد عضلات درگیر است. کمبود واقعی کولین می تواند منجر به علائم شدید عضلانی-اسکلتی و عصبی شود.

علائم کمبود کولین عبارتند از:

  • فشار خون
  • مقاومت به انسولین
  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • خستگی شدید عضلات
  • آتروفی
  • اختلال در عملکرد شناختی
  • سیروز کبدی

وقتی در نظر می گیریم که یک ماده مغذی مانند کولین چقدر برای بدن ضروری است، به راحتی می توان فهمید که چرا منابع غذایی آن مهم است. همچنین تسکین دهنده است که بدانید صرفاً افزودن رژیم غذایی به غذاهای پر کولین می تواند از سلامت مغز، عملکرد اسکلتی عضلانی و سلامت کبد حمایت کند. 

غذاهای سرشار از کولین

اگر تخم مرغ، گوشت و لبنیات به طور منظم در رژیم غذایی شما قرار دارند، به احتمال زیاد کولین فراوان است و شما خوب خواهید بود. سایر منابع غذایی کولین عبارتند از: بروکلی، ماهی آتلانتیک، ماهی قزل آلا، بادام زمینی و جوانه گندم. اگر رژیم گیاهخواری دارید ، بدست آوردن تعادل مناسب از مواد مغذی برای حمایت از سلامت شما می تواند واقعاً دشوار باشد. بنابراین، مراقب باشید و در صورت داشتن هر گونه شک و تردید، از یک ارائه دهنده سلامت قابل اعتماد کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *