دانه آجیل تقویت کننده خلق و خو

هنگام پرداختن به اختلالات خلقی، مهم است که یک رویکرد کل نگر داشته باشید. یکی از جنبه‌های سلامتی که اگر اضطراب، افسردگی یا هر گونه اختلال خلقی را تجربه می‌کنید، می‌توانید بلافاصله آن را به عهده بگیرید، رژیم غذایی شماست.

غذا رکن اساسی سلامتی است. آنچه می خوریم می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد و خلق و خوی ما گاهی اوقات می تواند بر آنچه می خوریم تأثیر بگذارد. دادن بلوک‌های ساختمانی به بدن برای ساختن مواد شیمیایی تقویت‌کننده خلق‌وخو، راهی سریع برای ارتقای سلامت روانی‌مان است. 

انتقال دهنده های عصبی & مواد مغذی

از آنجایی که انتقال دهنده های عصبی ما تعدیل کننده های اصلی خلق و خو و عملکرد مغز ما هستند، ارزش این را دارد که بدانیم چگونه ساخته شده اند و چرا تغذیه بسیار مهم است. این سیستم پیام رسان شیمیایی پیچیده و ظریف برای عملکرد مغز، هر اندام و سلولی در بدن ضروری است. برای سادگی، من بر انتقال دهنده های عصبی مغز تمرکز می کنم، زیرا آنها به طور گسترده شناخته شده اند. 

در سطح بیوشیمیایی پایه، انتقال دهنده های عصبی مستقیماً از اسیدهای آمینه، آنزیم ها و مواد مغذی کوفاکتور ساخته می شوند. شروع با یک اسید آمینه، افزودن یک ویتامین یا مواد معدنی و طی چندین مرحله تبدیل، یک انتقال دهنده عصبی متولد می شود. اگر به اندازه کافی از این بلوک‌های ساختمانی دریافت نکنیم، بدن ما ممکن است برای یافتن منابع لازم برای ساختن آن‌ها تلاش کند و در نتیجه رنج می‌بریم. 

در اینجا برخی از انتقال دهنده های عصبی رایج و مواد مغذی مورد نیاز برای سنتز آنها آورده شده است.

  • GABA – یک انتقال دهنده عصبی مهارکننده سریع و مسئول اثر آرام بخش، آرام بخش یا آرام بخش در مغز است. GABA به گلیسین، گلوتامین، منیزیم و B6 نیاز دارد.
  • استیل کولین – فعال در سیستم عصبی محیطی و مرکزی. به حافظه، پردازش و کاهش مه مغز کمک می کند. Ach ماهیچه های اسکلتی را در سیستم عصبی جسمی و اندام های داخلی را در سیستم اتونوم فعال می کند. ACH به کولین، استیل ال کارنیتین و ویتامین های B نیاز دارد. 
  • سروتونین – تولید شده و در روده (تقریباً 90٪) و همچنین در سیستم عصبی مرکزی یافت می شود. سروتونین اشتها، خواب، حافظه و یادگیری، دما، خلق و خو، رفتار، انقباض عضلانی و غیره را تنظیم می کند. سروتونین به تریپتوفان، آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین های B، ویتامین C، روی نیاز دارد.
  • ملاتونین – به دنبال سروتونین ساخته می شود. ملاتونین که از غده صنوبری آزاد می شود، در چرخه شبانه روزی خواب و بیداری ما نقش دارد، دارای خواص آنتی اکسیدانی است و بر روی سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد. ملاتونین به فولات، B12، B6 نیاز دارد. 
  • دوپامین – یک انتقال دهنده عصبی تعدیلی که در عملکرد حرکتی و حرکت، انگیزه، حافظه، لذت و برانگیختگی عاطفی نقش دارد. دوپامین جزء سیستم پاداش ذاتی است و به تیروزین، B6، روی، اسید فولیک، ماگ، mn، Fe، Cu، Zn، C نیاز دارد.
  • نوراپی نفرین – نوراپی نفرین پاسخ های سیستم عصبی خودمختار، الگوهای خواب، تمرکز و هوشیاری را تعدیل می کند. دوپامین به نوراپی نفرین تبدیل می شود و همان عناصر پیش ساز مورد نیاز است. برای انتقال از دوپامین به نوراپی نفرین، ویتامین C مورد نیاز است.
  • اپی نفرین – اپی نفرین، که گاهی اوقات به عنوان آدرنالین شناخته می شود، در غدد فوق کلیوی و ساقه مغز ترشح می شود. نقش مهمی در خواب دارد، با توانایی فرد برای هوشیاری و هوشیاری، و در پاسخ های استرس جنگ یا گریز در بدن بسیار مهم است. در ادامه مسیر نوراپی نفرین، اپی نفرین به ویتامین C، B12، فولات و B3 نیاز دارد.
مطالب مرتبط:  بهترین زمان برای خوردن پروتئین: دستور العمل هایی با پروتئین بالا برای سلامتی عالی

ما می‌توانیم ببینیم که چقدر مهم است که اطمینان حاصل شود که وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌ها منابع فراوانی از اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند تا جایی که ممکن است برای انتقال‌دهنده‌های عصبی بهینه کار کنند. 

آجیل، کره آجیل و دانه های تقویت کننده خلق و خو

ما می دانیم که آجیل و دانه ها گزینه ای سریع و آسان برای کمک به دستیابی به سلامتی بهتر هستند. با توجه به تریپتوفان، تیروزین، کولین و چربی‌های ضروری، نمی‌توانید با یک مشت از این میان وعده‌ها (یا قاشق غذاخوری کره آجیل) در روز اشتباه کنید. با مراجعه به betinco میتوانین با بهترین قیمت خرید کره گیر ، خرید ارده گیر و خرید شالی کوب را انجام دهید.

دانه آجیل تقویت کننده خلق و خو
دانه آجیل تقویت کننده خلق و خو

بادام ها

بادام دارای تیروزین، منیزیم، فیبر و ویتامینE است. این باعث می شود بادام محافظ عصبی باشد و راهی عالی برای اطمینان از دریافت مواد مغذی ضروری برای دوپامین و نوراپی نفرین تولید. اگر راهی طبیعی برای افزایش لذت، هوشیاری و تمرکز می‌خواهید، بادام باید در جعبه ناهار شما باشد.

بادام علاوه بر مشخصات مواد مغذی، پتانسیل پری بیوتیکی دارد که از یک میکروبیوم سالم پشتیبانی می کند. میکروبیوم تأثیر چشمگیری بر سلامت مغز دارد، زیرا باکتری های روده ما از طریق محور روده-مغز با نورون ها ارتباط برقرار می کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل بادام به طور قابل توجهی گونه های بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس را افزایش می دهد، که سپس دارای مزایای بالادستی در این سیگنال دهی روده-مغزی است.

بادام هندی

بادام هندی به طور طبیعی شیرین و خوشمزه هستند. آنها دارای محتوای کربوهیدرات بالاتری نسبت به سایر آجیل ها هستند (در سمت راست در بالا). بادام هندی حاوی مقادیر مناسبی از تریپتوفان و سرشار از منیزیم و راهی آسان و خوشمزه برای بهره مندی بیشتر از این فواید است.کره بادام هندی و حمایت از خلق و خوی شاد است.

مطالب مرتبط:  شالی کوب چیست؟

بادام زمینی

مواد مغذی قابل توجه در بادام زمینی عبارتند از تریپتوفان و کولین . بادام زمینی همچنین دارای طیف وسیعی از اسیدهای آمینه سالم دیگر از جمله متیونین، سیستین، تریپتوفان، فنیل آلانین، تیروزین، آرژنین و غیره است. بادام زمینی پر از چربی های سالم است، به این معنی که با یک میان وعده احساس شادی و رضایت می کنید.

کولین یک ماده مغذی بسیار جالب است زیرا در رشد عصبی و سلامت مغز مهم است و همچنین اسید آمینه پیش ساز استیل کولین است. استیل کولین به حافظه، بیداری و آرامش کمک می کند. 

دانه کنف

منطقی است که دانه های شاهدانه یک غذای خلقی باشند، درست است؟ 

دانه های شاهدانه یک دانه کوچک بسیار دست کم گرفته شده است. از نظر فنی، دانه های شاهدانه دارای نسبت امگا 3: امگا 6 بسیار خوبی هستند، سرشار از فیبر و پروتئین قابل هضم هستند. آنها همچنین دارای ویتامین E هستند که محافظ چربی و محافظت کننده عصبی است. دانه شاهدانه همچنین حاوی ویتامین های گروه B، منیزیم و روی است. همه این مواد مغذی ترکیبی به پشتیبانی از سنتز و عملکرد انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند. 

اسید گاما لینولنیک منحصر به فرد موجود در دانه های کنف به طور گسترده ای برای تمام بافت های عصبی و مغز مفید است که به کاهش التهاب، تعادل هورمون ها و بهبود علائم از جمله تحریک پذیری، افسردگی و اضطراب کمک می کند. خواص ضد اضطراب و تسکین درد طبیعی در محصولات کنف کانابیدیول یا CBD است. این به حفظ احساس تندرستی، شادی و خلق و خوی شما کمک می کند. دانه های شاهدانه مقادیر بسیار کمی از این ماده شیمیایی گیاهی دارند و مصرف آن بی خطر است. دانه شاهدانه یکی دیگر از مواد غذایی طبیعی و خوشمزه تقویت کننده خلق و خو است. 

مطالب مرتبط:  طریقه مصرف ارده کنجد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *