7 حقیقت جالب درباره شکلات که احتمالا نمی دانستید

می دانید که خوشمزه است و احتمالاً می دانید که از دانه های کاکائو درست می شود. اکثر مردم این روزها به خوبی می دانند که شکلات نیز سرشار از فواید سلامتی است . بنابراین، چه چیز دیگری برای یادگیری وجود دارد؟ خوب، این لذت شیرین محبوب جهانی، در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها سفر کرده است تا به یکی از محصولات مورد علاقه خانواده تبدیل شود.

ابتدا، اجازه دهید قبل از اینکه به چیزهای بی اهمیت جالبی در مورد این خوراکی شگفت انگیز بپردازیم، نگاهی گذرا به این بیندازیم که شکلات چیست و از کجا آمده است!

شکلات از کجا می آید؟

شکلات از دانه کاکائو بومی آمریکای جنوبی و مرکزی گرفته می شود. دانه های کاکائو قرن ها پیش برای اولین بار در آیین های مقدس آزتک ها و مایاها استفاده شد. نام گیاه شناسی به “غذای خدایان” ترجمه می شود، که به درستی جایگاه مورد احترام خود را در بین مردم محلی و در طول تاریخ به تصویر می کشد.

مراحل مختلفی در تولید شکلات وجود دارد که دانه کاکائو را از یک دانه قهوه‌ای تلخ و قهوه‌ای به لذتی باشکوه و آماده برای قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های تخصصی تبدیل می‌کند. فرآیند تولید شکلات از این دانه‌ها کاملاً پیچیده است و با خشک کردن و تخمیر دانه‌ها شروع می‌شود که طعم، رنگ و بافت محصول نهایی را غنی می‌کند. سپس، مرحله‌ای به نام «پنجره کردن» شامل برداشتن محفظه بیرونی دانه‌های برشته شده، باقی گذاشتن نوک‌های تلخ و تیره کاکائو در داخل است. سپس، نوک های کاکائو را به یک خمیر غلیظ خوش طعم تبدیل می کنند. در نهایت، رب به شکل یک بلوک جامد در می آید و آماده استفاده توسط شکلات سازان و شیرینی سازان در سراسر جهان است.

شکلات بدون شک یکی از محبوب ترین محصولات شیرینی پزی است که افراد از هر طبقه از آن لذت می برند. میراث غنی بومی و توانایی آن برای ارضای هوس های شیرین، آن را به یک عنصر اصلی در زندگی روزمره بسیاری از مردم تبدیل کرده است. اما این لذت لذیذ بسیار بیشتر از آنچه به نظر می رسد وجود دارد. بنابراین، بیایید به کشف 10 واقعیت جالب در مورد شکلات بپردازیم. برخی ممکن است شما را شگفت زده کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است باعث شوند که این غذای مخملی را بیشتر دوست داشته باشید!

مطالب مرتبط:  درباره ی ارده بیشتر بدانید !

10 حقیقت جالب در مورد شکلات

1. شکلات زمانی به عنوان ارز استفاده می شد

درست است، لذت مورد علاقه شما ارزشی بالاتر از خود پول داشت! آزتک ها و مایاهای باستان آنقدر برای دانه های کاکائو ارزش قائل بودند که معمولاً به عنوان نوعی ارز استفاده می شد . دانه های کاکائو گرانبهاتر از طلا در نظر گرفته می شدند. از این لوبیاهای کوچک برای خرید حیوانات، غذا و حتی ازدواج یک زن استفاده می شد! فرضاً 10 دانه کاکائو برای خرید یک خرگوش کافی است. بعدها، فاتحان اسپانیایی نیز به دانه کاکائو فروتن و در عین حال قدرتمند درخشیدند. آنها همچنین از این لوبیاها به عنوان ارز استفاده کردند و خاطرنشان کردند که 100 دانه برای خرید یک قایق رانی کافی است، همراه با آب شیرین و یک بوقلمون.

2. شکلات حاوی کافئین است

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا شکلات کافئین دارد یا نه، دیگر تعجب نکنید! پاسخ مثبت است، اما واقعاً زیاد نیست. شکلات در واقع حاوی کافئین است، اگرچه نه به اندازه ای که در فنجان قهوه صبحگاهی شما یافت می شود. محتوای کافئین در شکلات بسته به نوع آن متفاوت است ، شکلات تلخ معمولاً کافئین بیشتری نسبت به شکلات شیری دارد. و شکلات سفید کافئین صفر دارد (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد!).

عوامل دیگری نیز بر میزان کافئین موجود در دانه‌های کاکائو تأثیر می‌گذارند. شرایط رشد، مانند ارتفاع، کیفیت خاک، آب و هوا و دما، ممکن است بر میزان کافئین تولید شده توسط گیاه کاکائو تأثیر بگذارد. محتوای کافئین، همراه با سایر ترکیبات گیاهی مانند تئوبرومین و تئوفیلین ، اثر هم افزایی بر بدن دارند و کاکائو (و بنابراین، شکلات) را به یک تقویت‌کننده خلق و خوی طبیعی و تقویت‌کننده انرژی تبدیل می‌کنند. بنابراین، دفعه بعد که به یک برداشت ملایم نیاز دارید، به سراغ یک تکه شکلات تلخ بروید!

3. شکلات سفید در واقع شکلات نیست

همانطور که ممکن است تعجب آور به نظر برسد، شکلات سفید از نظر فنی شکلات نیست ! اما بازاریابی هوشمندانه شما را فریب می داد! شکلات سفید در درجه اول کره کاکائو، شکر و مقدار کمی از مواد جامد شیر است. شکلات تیره و شیر دارای مواد جامد کاکائو بیشتری است. در نتیجه، هم شکلات شیری و هم شکلات تیره رنگ عمیق‌تر و طعم پیچیده‌تری دارند، در حالی که شکلات سفید طعم خامه‌ای و شیرینی دارد. اگر عاشق شکلات خالص هستید، ممکن است از دانستن این واقعیت جالب در مورد شکلات متعجب شوید!

مطالب مرتبط:  میان وعده های سالم برای نوجوانان
شکلات
شکلات

4. شکلات تلخ می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

آیا می خواهید حافظه بهتری داشته باشید و احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید؟ خوب، شکلات می تواند یک سلاح مخفی خوشمزه برای کمک به بهبود سلامت مغز شما باشد. شکلات تلخ مملو از پلی فنول های محافظ عصبی مانند فلاونوئیدها، رسوراترول و کاتچین ها است که برای بهبود عملکرد مغز شناخته شده است . به علاوه، این ترکیبات آنتی اکسیدان های قوی با فواید ضد التهابی و سیستم ایمنی هستند. فلاونوئیدها همچنین جریان خون را به مغز تحریک می کنند و عملکرد شناختی، حافظه و تمرکز را افزایش می دهند. بنابراین، اگر به دنبال راهی خوشمزه برای تقویت قدرت مغز خود هستید ، در خوردن یک تکه شکلات تلخ تردید نکنید.

5. پودر کاکائو مانند پودر کاکائو نیست

در حالی که هر دو از دانه‌های کاکائو مشتق می‌شوند، پودر کاکائو تحت فرآیندهای متفاوتی قرار می‌گیرند و دو محصول مجزا را ارائه می‌دهند که هر کدام دارای محتوای غذایی و طعم منحصر به فرد هستند. پودر کاکائو با فشار دادن سرد دانه های کاکائو بو داده نشده، دست نخورده نگه داشتن آنزیم های زنده و حذف چربی (کره کاکائو) به دست می آید. این فرآیند طعم خام و تلخ کاکائو و محتوای آنتی اکسیدان، فیبر و منیزیم بالاتری را حفظ می کند .

از طرف دیگر، پودر کاکائو با تفت دادن دانه های کاکائو در دمای بالا قبل از آسیاب به دست می آید. این به پودر کاکائو طعم شیرین‌تر و رنگ قهوه‌ای عمیق‌تری می‌دهد، اما ارزش غذایی کلی را به دلیل عملیات حرارتی کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر به دنبال طعم و مزه شکلات تلخ تر و غنی تر از مواد مغذی هستید، پودر کاکائو انتخاب ایده آل شما نسبت به پودر کاکائو خواهد بود. با این حال، برای پخت و پز سنتی و دسر، پودر کاکائو بسیار خوب است.

مطالب مرتبط:  انجیر خشک ارگانیک

6. شکلات می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند

شکلات چیزی بیش از یک غذای راحت است. از نظر علمی ثابت شده است که باعث بهبود خلق و خو و ایجاد احساس شادی می شود. اعتقاد بر این است که این به دلیل آمین های طبیعی موجود در شکلات است که مغز را تحریک می کند تا اندورفین و سروتونین (هورمون های احساس خوب) ترشح کند.

برای گرفتن کره شکلات یا میکس شکلات و بادام زمینی با مراجعه به گروه صنعتی بتین میتوانین با بهترین قیمت کره گیر شکلات ، خرید دستگاه کره گیر خانگی ، خرید دستگاه ارده گیر خانگی  و خرید دستگاه شالی کوب خانگی را انجام دهید.

7. شکلات تلخ می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید

خواب برای حفظ سلامت جسمی و روانی شما ضروری است. این به بدن شما اجازه می دهد تا از فعالیت های روزانه بازیابی شود، سیستم ایمنی بدن شما را جوان می کند و به تثبیت خاطرات کمک می کند. نداشتن خواب کافی می تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت و افسردگی شود. به علاوه، تمرکز، خلاقیت و توانایی‌های تفکر شما را تغییر می‌دهد و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد. بنابراین، داشتن یک خواب خوب شبانه برای سلامت کلی شما بسیار مهم است.

تحقیقات جالب نشان می دهد که شکلات تلخ در واقع می تواند برای خواب مفید باشد ! یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف شکلات در عصر منجر به برنامه خواب متعادل تری می شود . این شامل شروع سریع‌تر خواب و طول مدت خواب بهتر در مقایسه با مصرف آن در صبح یا عدم مصرف آن بود. به یاد داشته باشید، برای استفاده از این فواید خواب باید شکلات تلخ باشد! شکلات تلخ به طور طبیعی دارای پلی فنل ها و آنتی اکسیدان های محافظ و قند کمتری است. بنابراین، دفعه بعد که می خواهید یک خواب عالی داشته باشید، یک لقمه کوچک شکلات تلخ در آخر شب در نظر بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *