7 غذای نوتروپیک برای تقویت مغز

آیا به دنبال تقویت مغز خود و جلوتر بودن از بازی هستید؟ اگر می خواهید تمرکز بهتری داشته باشید و بهره وری بیشتری داشته باشید، مهم است که غذاهای مغذی بخورید که شفافیت ذهنی و عملکرد ایده آل مغز را افزایش می دهد. غذاهای نوتروپیک یک راه طبیعی برای انجام این کار هستند. نوتروپیک ها ترکیباتی هستند که به دلیل توانایی خود در تقویت عملکرد شناختی و بهینه سازی سلامت مغز شناخته شده اند. این غذاها عملکرد مغز را افزایش می دهند زیرا سرشار از مواد مغذی حیاتی هستند که مغز شما را به خوبی کار می کند.

با دستگاه های گروه صنعتی بتین میتوانین با بهترین کیفیت کره بادام زمینی یا آجیل درختی را در خانه تهیه کنید پس فقط کافیست با مشاوران ما تماس گرفته تا دستگاه کره گیر خانگی ، دستگاه ارده گیر خانگی  و دستگاه شالی کوب خانگی را خریداری کنید.

نوتروپیک چیست؟

اصطلاح نوتروپیک از دو کلمه یونانی مشتق شده است که به معنای “مغز چرخان” است و به طور آزاد به معنای ماده ای است که عملکرد مغز را تقویت می کند. سایر اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف نوتروپیک ها عبارتند از “مکمل های مغزی” یا “داروهای هوشمند”.

شاید تعجب کنید که بدانید نوتروپیک ها فقط به صورت مصنوعی در داروها یا مکمل ها یافت نمی شوند. درست است که مواد نوتروپیک بخشی از داروهای محرک مغز هستند که می‌توان آنها را از پزشک دریافت کرد. با این حال، ترکیبات نوتروپیک در طبیعت وجود دارند و به راحتی از طریق غذا از انبار و یخچال شما در دسترس هستند. به این ترتیب، به جای اینکه به شکل کپسول یا قرص باشد، می توانید هر روز از نوتروپیک های طبیعی به عنوان بخشی از وعده های غذایی روزانه خود استفاده کنید.

بنابراین مکانیسم مواد نوتروپیک چیست؟ چطورکار می کنند؟

بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های رایج، مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی تقویت‌کننده شناختی شناخته شده‌اند که عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند، حافظه، تمرکز، خلاقیت و وضوح ذهنی شما را تقویت می‌کنند. نوتروپیک ها بر ظرفیت مغز برای یادگیری و ادغام اطلاعات جدید تأثیر می گذارند، در حالی که مزایای محافظتی را برای مناطق مختلف مغز به ارمغان می آورند. استفاده از نوتروپیک ها می تواند انعطاف پذیری سلول های مغز را در برابر رادیکال های آزاد و سموم از طریق محافظت آنتی اکسیدانی بهبود بخشد. آنها همچنین می توانند ارتباط بین نیمکره های مغز را تقویت کنند و مناطق مختلف مغز مرتبط با عملکردهای شناختی پیشرفته را تحریک کنند.

اکنون می خواهید بدانید چه غذاهایی حاوی این ترکیبات تقویت کننده مغز هستند. 

در اینجا برخی از قوی ترین غذاهای نوتروپیک که می توانید امروز به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آورده شده است.

مطالب مرتبط:  نگهداری از دستگاه کره گیر در زمستان

7 غذای نوتروپیک برای حمایت از شناخت و سلامت مغز

  1. تخم مرغ
  2. بلوبری
  3. ماهی روغنی
  4. آجیل
  5. سبزیجات
  6. قهوه
  7. شکلات تلخ

تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای نوتروپیک طبیعی عالی است که به طیف وسیعی از عملکردهای مغز کمک می کند. تخم مرغ حاوی ویتامین های مهم B مانند فولات است که به تولید سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی که خلق و خو را تنظیم می کنند کمک می کند.

تخم مرغ یکی از غنی ترین منابع کولین است که یک ماده مغذی مهم برای حافظه، یادگیری و تمرکز است. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که کولین یک ریز مغذی ضروری برای رشد و تکامل طبیعی مغز است. این یک عملکرد مهم در حفظ یکپارچگی ساختاری و عملکردی غشای سلولی انجام می دهد. علاوه بر این، یک جزء مرکزی انتقال دهنده عصبی استیل کولین است که سیگنالینگ کولینرژیک در مغز را کنترل می کند.

مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است ، از کاربردهای درمانی کولین در بیماران مسن‌ای که در اثر حوادث سکته مغزی ایسکمیک آسیب مغزی دیده‌اند، حمایت می‌کند. این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر کولین در بیماران با خطر کمتر اختلال شناختی به دنبال سکته مغزی ایسکمیک مرتبط است. این نشان می دهد که مواد مغذی مسیر کولین ممکن است نقش مهمی در پیش بینی اختلال شناختی پس از سکته داشته باشند. به راحتی می توان فهمید که چرا غذاهایی مانند تخم مرغ یکی از مهم ترین غذاهای نوتروپیک برای حمایت از یادگیری همزمان با رشد مغز و در طول زندگی ما هستند.

غذای نوتروپیک
غذای نوتروپیک

بلوبری

این توت های کوچک خوشمزه منبعی از مواد مغذی هستند، با تحقیقات فراوانی که از فواید آنها در سلامت قلب و عروق و سلامت گوارش حمایت می کند . زغال اخته سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است که به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند، به کاهش التهاب کمک می کند و می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. 

یک بررسی سیستماتیک جامع منتشر شده در مغز، رفتار و ایمنی نشان داد که زغال اخته و محصولات زغال اخته (مانند زغال اخته خشک ) تأثیرات مثبت مختلفی بر شناخت کودکان و بزرگسالان دارند. پلی فنل – آنتوسیانین گیاه فعال ، عملکرد شناختی را در زمینه‌های عملکرد اجرایی، حافظه کاری و حافظه فضایی بهبود می‌بخشد. 

تحقیقات دیگر نشان می دهد که زغال اخته سطح اکسیژن خون را در مغز افزایش می دهد، که بیشتر اثرات نوتروپیک را در جمعیت های مسن در معرض خطر آسیب مغزی و زوال عقل افزایش می دهد.

ماهی روغنی

ماهی یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت مغز ضروری است. امگا 3 به حفظ یکپارچگی غشای سلولی و کاهش التهاب در مغز کمک می کند.

امگا 3 و به طور خاص DHA بخشی از لایه فسفولیپید دیواره سلولی را تشکیل می دهد و بر نفوذپذیری سلول، فعالیت آنزیم و ارتباطات سلولی تأثیر می گذارد. DHA به طور خاص در سلول های شبکیه چشم و همچنین در سلول های عصبی مربوط به تفسیر بصری در مغز گنجانده شده است.

مطالب مرتبط:  موارد مهم در انتخاب دستگاه کره گیر بادام زمینی

توانایی یک سلول برای برقراری ارتباط با سایر سلول ها، باکتری ها یا سیستم عصبی نقش مهمی در تعیین سلامت کلی شما از جمله سلامت مغز شما در طول عمر دارد. بنابراین، برای بهینه‌سازی مغز، چشم‌ها و سیستم عصبی خود، ماهی‌های چرب را به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی نوتروپیک در غذا مصرف کنید.

آجیل

آیا می دانستید که آجیل را می توان به عنوان یک غذای نوتروپیک طبقه بندی کرد؟ خوب، حالا شما انجام دهید.

آجیل منبع بسیار خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری از جمله آهن، روی و ویتامین E است . همه این مواد مغذی از مغز و سیستم عصبی برای تقویت شناخت حمایت می کنند . خوردن آجیل به طور منظم می تواند از عملکرد شناختی حمایت کند، خطر زوال عقل را کاهش دهد و به محافظت در برابر زوال مرتبط با افزایش سن کمک کند.

آجیل همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که التهاب را در مغز کاهش می دهد. گردو ، پسته ، آجیل برزیلی و بادام زمینی دارای طیف وسیعی از ترکیبات مهم نوتروپیک هستند. امگا 3، کولین، فولات و پلی فنول های گیاهی مانند رسوراترول و فلاونوئیدها همگی به حمایت از عملکرد بهینه مغز کمک می کنند.

سبزیجات

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و چغندر سوئیس سرشار از ویتامین‌های B، آهن و آنتی‌اکسیدان هستند. ویتامین های B برای تولید انرژی سلولی و انتقال دهنده های عصبی حیاتی هستند. بدون ویتامین های B کافی از غذا، مانند فولات و B6 ، شما به سادگی نمی توانید به اندازه کافی انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین بسازید. این انتقال دهنده های عصبی در انگیزه، حافظه و تمرکز نقش دارند .

آهن جزء ضروری هموگلوبین در گلبول های قرمز است. گلبول های قرمز خون شما اکسیژن را در سراسر بدن از جمله مغز حمل می کنند. تحقیقات نشان می دهد که مغز برای کارکرد موثر به یک منبع ثابت اکسیژن نیاز دارد . در واقع، سطح آهن سالم به طور مستقیم با عملکرد مطلوب عصبی در ارتباط است .

آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در سبزی های برگ دار برای حفظ سلامت مغز ضروری هستند زیرا به محافظت از مغز در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند. مطالعات اخیر نشان داده است که لوتئین و زآگزانتین ، دو کاروتنوئید مفید، در سبزیجات برگ‌دار تیره مغذی مانند کلم پیچ و اسفناج به وفور یافت می‌شوند. این پلی فنول های گیاهی منحصر به عملکرد چشم هستند و به جنبه های پردازش بصری مغز کمک می کنند. سبزی های برگ دار یکی دیگر از مواد غذایی نوتروپیک طبیعی هستند که می توانید به لیست غذاهای سالم مغز خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط:  روی: بهترین سلاح سیستم ایمنی شما

قهوه

قهوه حاوی چندین ترکیب مفید از جمله کافئین است که می تواند عملکرد شناختی و هوشیاری را افزایش دهد. برخی تحقیقات از مطالعات همگروهی نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند احتمال ابتلا به بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

بنابراین چه چیزی قهوه یا به طور خاص کافئین را به یک نوتروپیک تبدیل می کند؟

قهوه همچنین آدنوزین را مسدود می کند، یک انتقال دهنده عصبی در مغز که می تواند باعث خستگی و خواب آلودگی شود. به همین دلیل است که از نوشیدنی صبحگاهی خود هوشیاری بیشتری را احساس می کنید. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث شود که شما از نظر ذهنی عصبی یا پریشان شوید، بنابراین مصرف تنها یک یا دو فنجان قهوه در روز (حداکثر) می‌تواند راهی ایده‌آل برای بهره‌گیری از مزایای نوتروپیک این نوشیدنی محبوب جهانی باشد.

شکلات تلخ

بله، تمام شکلات تلخ به دلیل فواید طبیعی نوتروپیک آن! شکلات تلخ حاوی طیف وسیعی از پلی فنول های گیاهی قدرتمند مانند فلاونوئیدها است که به کاهش التهاب در مغز کمک می کند و می تواند عملکرد شناختی را تقویت کند . شکلات تلخ همچنین منبع خوبی از منیزیم و ویتامین های B است که به تولید سروتونین، نورآدرنالین و تنظیم خلق و خو کمک می کند . 

نشان داده شده است که مصرف شکلات تلخ با تشکیل سلول های جدید مغز (عصب زایی) و حافظه بهتر ارتباط قوی دارد. این احتمالاً به این دلیل است که کاکائو گردش خون را در مغز تقویت می کند . نشان داده شده است که شکلات تلخ به عنوان یک نوتروپیک طبیعی، حافظه دیداری-فضایی و استدلال انتزاعی را بهبود می بخشد، که مهارت های شناختی مهمی برای حل مسئله هستند. برای بهترین اثرات تقویت مغز، 70 تا 80 درصد جامدات کاکائو یا بالاتر را هدف بگیرید.

غذاهای نوتروپیک برای سلامت بهینه مغز

اینها برخی از بهترین غذاها و منابع نوتروپیک هستند که می توانید برای سلامت روان بهینه در رژیم غذایی خود بگنجانید. خوردن منظم این غذاها می تواند به بهبود حافظه، تمرکز و تمرکز کمک کند و در عین حال خطر زوال شناختی را کاهش دهد. بنابراین مطمئن شوید که این غذاهای مغز را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و آماده باشید تا قدرت مغز خود را افزایش دهید!

به یاد داشته باشید، خوردن یک رژیم غذایی متعادل هنوز بهترین راه برای حفظ سلامت مغز شما به طور کلی است. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم را برای حداکثر فواید سلامتی در رژیم غذایی خود بگنجانید. و استراحت کافی و ورزش را نیز فراموش نکنید ! با این نکات ساده، به خوبی در مسیر داشتن مغزی سالم تر، باهوش تر و پربازده تر خواهید بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *