سوربیتول در غذا: جایگزین قند با جنبه حساس

شاید قبلاً می دانستید که سوربیتول در آدامس مورد علاقه شما وجود دارد، اما آیا می دانستید که سوربیتول در غذا وجود دارد؟ سوربیتول نوعی الکل قندی است که اگر مراقب میزان مصرف قند خود باشید، می تواند مفید باشد. با این حال، اگر به مقدار کافی مصرف شود، می تواند برای کسانی که شکم حساسی دارند، ویران شود . بنابراین، اگر می خواهید در مورد سوربیتول در غذا، سوربیتول به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی و مزایا و معایب جالب این جایگزین قند بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید! توصیه ما استفاده از مغزیجات می باشد زیرا آجیل ها هیچ ماده مضر یا قندی نداشته و بهترین هستند. اگر قادر به مصرف آجیل نیستید یا میخواهید صبحانه میل کنید با کره گیر بادام زمینی ، ارده گیر و شالی کوب میتوانید اینکار را به بهترین نحو و تازه انجام دهید.

سوربیتول چیست؟

سوربیتول یک الکل هگزا هیدریک (الکل قند) است که به صورت پودر کریستالی سفید ظاهر می شود. این ماده رطوبت سنجی است (رطوبت را جذب می کند) و تقریباً نصف شکر سفره شیرین است. سوربیتول معمولا در نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و آدامس ها استفاده می شود.

سوربیتول در کنار مانیتول به خانواده پلی ال ها تعلق دارد و به عنوان یک ماده الیگوساکارید قابل تخمیر، دی ساکارید، مونوساکارید و پلیول طبقه بندی می شود. سوربیتول روی برچسب مواد غذایی به عنوان افزودنی E420 ظاهر می شود و همچنین به طور طبیعی در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

سوربیتول به عنوان یک کربوهیدرات در بدن عمل می کند، اگرچه بسیاری از مردم آن را ضعیف هضم می کنند. در مقادیر کم، سوربیتول در فیبرهای بسیاری از سبزیجات و میوه ها ظاهر می شود، اما می تواند از گلوکز نیز سنتز شود. این به عنوان یک جایگزین قند مناسب و کم کالری به بازار عرضه می شود و به دلیل فواید غیر مغذی آن به نعناع، ​​صمغ و آب نبات چوبی اضافه می شود. وقتی سوربیتول مصرف می شود، اثر خنک کنندگی متمایز دارد و آن را به یک افزودنی رایج در خمیر دندان، آدامس های با طعم نعناع و شیرینی سازی تبدیل می کند.

مطالب مرتبط:  بهترین راه برای خوردن کره بادام زمینی چیست؟
سوربیتول
سوربیتول

چه غذاهایی حاوی سوربیتول هستند؟

درجات مختلفی از سوربیتول در غذا وجود دارد.

در اینجا لیستی از غذاهایی که به طور طبیعی حاوی سوربیتول هستند آورده شده است :

  • سیب
  • زردآلو
  • آووکادوها
  • تمشک ها
  • گیلاس
  • انجیر
  • میوه های خشک
  • شلیل
  • هلو
  • گلابی ها
  • آلو
  • آلو خشک
  • کشمش
  • تمشک
  • توت فرنگی
  • کشمش
  • ذرت شیرین
  • کلم سفید

سوربیتول در غذا: مزایا و معایب سلامتی

سوربیتول چند مزیت و برخی عوارض جانبی ناخوشایند دارد. از یک طرف، سوربیتول ممکن است به عنوان جایگزینی برای قند برای افراد مبتلا به دیابت انتخابی محکم باشد. الکل های قندی مانند زایلیتول، مانیتول و سوربیتول نیز برای سلامت دندان مفید هستند. بیایید نگاهی به این نکات مثبت سوربیتول در زیر بیاندازیم.

فواید سوربیتول

بر قند خون تأثیر نمی گذارد

اگر دیابتی هستید یا فقط به نظارت بر مصرف کلی قند خود آگاه هستید، مصرف غذاهای رژیمی حاوی سوربیتول به نظر یک رویکرد برنده به نظر می رسد. ایده این است که می توانید غذاهای شیرین را بدون بار کالری و کاهش قند خون از ریل مصرف کنید. در ظاهر، سوربیتول به طور کلی یک جایگزین بی خطر برای شکر است، زیرا به آرامی در جریان خون جذب می شود و از افزایش سریع گلوکز خون جلوگیری می کند . در مقادیر کم، سوربیتول می تواند جایگزین قند مناسبی برای افرادی باشد که برای متابولیسم مناسب گلوکز تلاش می کنند.

سلامت دهان را ارتقا می دهد

الکل های قند، مانند سوربیتول، ممکن است به روش های مختلف از ایجاد حفره جلوگیری کنند. یک مکانیسم واضح این است که مصرف سوربیتول در شیرینی‌پزی ممکن است مصرف اضافی گلوکز را جایگزین کند. در حالت ایده آل، این بدان معنی است که اگر طرفدار شیرینی هستید و تمایل به مصرف مکرر آنها دارید، بهتر است از شیرینی های شیرین شده با سوربیتول به جای شکر لذت ببرید تا از پوسیدگی و پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. نکته دیگر این است که عمل جویدن آدامس یا شیرینی‌پزی به تحریک تولید بزاق کمک می‌کند که مزایای محافظتی برای سلامت دهان دارد.

مطالب مرتبط:  دستگاه کره بادام زمینی کیفیت کره بادام زمینی را تعیین می کند
سوربیتول در غذا
سوربیتول در غذا

عوارض جانبی سوربیتول

در دنیای سوربیتول همه چیز شیرین و گلگون نیست. همچنین برخی از عوارض جانبی قابل توجهی وجود دارد که هنگام مصرف این پلی ال، چه از منابع طبیعی و چه مصنوعی، باید در نظر بگیرید. بیایید در زیر به مضرات سوربیتول بپردازیم.

تحمل گلوکز را مختل می کند

در یک یافته متناقض نشان داد که چهار هفته مصرف سوربیتول در موش باعث کاهش متابولیسم و ​​جذب گلوکز می شود. مصرف متوسط ​​تا بلندمدت سوربیتول میکروبیوم را مختل می کند و اثرات مخرب پایین دستی بر عملکرد گلوکز دارد. مهم است که به خاطر داشته باشید که این مطالعه مصرف معمول سوربیتول در غذا را آنطور که در طبیعت ظاهر می شود منعکس نمی کند. به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که مصرف مزمن سوربیتول در اشکال غلیظ (همانطور که ممکن است در آدامس و درمان‌ها رخ دهد) می‌تواند باعث این اختلالات متابولیک شود.

باعث ناراحتی گوارشی می شود

شکایات گوارشی معمولاً توسط افرادی که محصولات یا غذاهای حاوی سوربیتول بالا مصرف می کنند گزارش می شود.  به طور خاص در دسته پلی ال ها قرار می گیرد. وقتی سوربیتول خورده می شود، از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند و با انتشار غیرفعال در روده کوچک جذب می شود. با این حال، در اکثر افراد، سوربیتول فقط تا حدی هضم می شود و در مقادیر زیاد، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند زیرا آب را به روده بزرگ می کشد.

فرض کنید یک سوبسترای کربوهیدراتی فقط تا حدی در روده هضم یا جذب شود. در این صورت، باکتری های محلی روده برای تجزیه بیشتر آن وجود دارند که باعث تخمیر و تجمع گاز می شود. این پدیده، همراه با افزایش آب در روده بزرگ، به بروز برخی از علائم گوارشی بسیار ناراحت کننده کمک می کند.

برخی از علائم رایج مربوط به مصرف بیش از حد سوربیتول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گاز
  • نفخ
  • اتساع شکم
  • نفخ شکم
  • درد موضعی شکم
  • اسهال
  • کم آبی بدن

به یاد داشته باشید، حساسیت هر فرد به سوربیتول موجود در غذا یا سوربیتول از منابع دیگر بسیار متفاوت است. برخی از افراد ممکن است هیچ عارضه نامطلوبی را تجربه نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با مصرف حداقل مقادیر سوربیتول در معرض خطر ابتلا به علائم منفی گوارشی باشند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که بیش از 30 درصد از بزرگسالان ممکن است مصرف روزانه 10 گرم سوربیتول را تحمل نکنند.

مطالب مرتبط:  کره بادام

هنگام مصرف سوربیتول در غذا مراقب باشید

با توجه به مشکلات گوارشی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد سوربیتول، عاقلانه است که میزان مصرف خود را کنترل کنید – هم از سوربیتول موجود در غذاها و هم از شیرینی ها یا آدامس. در اینجا چند نکته برای هدایت سوربیتول در رژیم غذایی شما وجود دارد:

  • برچسب ها را با دقت بخوانید : با برچسب های مواد غذایی آشنا شوید تا محصولات حاوی سوربیتول (E420) را شناسایی کرده و مقدار آنها را در رژیم غذایی خود بسنجید.
  • به بدن خود گوش دهید : به نحوه واکنش بدنتان به محصولات یا غذاهای حاوی سوربیتول توجه کنید. اگر احساس ناراحتی کردید، مصرف خود را کاهش دهید یا این محصولات را به طور کامل حذف کنید و ببینید چه احساسی دارید.
  • با یک متخصص بهداشت مشورت کنید : اگر شرایط بهداشتی زمینه‌ای دارید یا نگرانی‌هایی در مورد گنجاندن سوربیتول در رژیم غذایی خود دارید، مشاوره گرفتن از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه همیشه عاقلانه است.

سوربیتول در غذا: یک دیدگاه متعادل

در حالی که سوربیتول به عنوان یک جایگزین مفید قند در غذاها و محصولات مختلف عمل می کند، مصرف آن با احتیاط مهم است. این امر به ویژه اگر شکم حساسی دارید یا مشکوک به عدم تحمل هستید صادق است. اگر با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم کرده اید، شناخت بدن و پاسخ آن به سوربیتول موجود در غذا می تواند مفید باشد. می توان از مزایای محصولات حاوی سوربیتول در حد اعتدال و حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم بهره مند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *