آهن: ماده معدنی ضروری برای زندگی

آهن می تواند حیاتی ترین ماده معدنی برای زندگی انسان باشد. این یک جزء ضروری از واکنش های آنزیمی بی شماری است. بدون آهن، ما نمی بودیم. اما چگونه متوجه می شوید که به اندازه کافی مصرف می کنید؟ 

کم خونی ناشی از فقر آهن 33 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک عنصر تغذیه ای مهم در هر سنی است. با این حال، کودکان پیش دبستانی، زنان در سنین باروری و زنان باردار به آن نیاز بیشتری دارند. همچنین، گروه های گیاهخوار و وگان نیز باید بر میزان مصرف آهن خود نظارت داشته باشند. 

بیایید ببینیم آهن دقیقاً چه چیزی است و در بدن چه می کند و چگونه می توانید مصرف خود را افزایش دهید. همچنین، اگر می خواهید بدانید که آزمایش آهن چیست و آیا مکمل آهن مصرف کنید یا نه، به خواندن ادامه دهید.

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی ضروری است که در تولید انرژی، سنتز DNA و انتقال اکسیژن به مغز و بدن نقش دارد. آهن یک عنصر شیمیایی است که در همه موجودات زنده یافت می شود. آهن موجود در بدن شما همان نوع آهنی است که در سنگ آهن یافت می شود. با این حال، در رژیم غذایی، دو نوع آهن وجود دارد: آهن هِم و غیرهِم. 

آهن HAEME و NON-HAEME

آهن هِم نوعی آهن است که در گوشت و محصولات حیوانی یافت می شود و به راحتی در بدن انسان استفاده می شود. هِم از نظر فیزیولوژیکی مهم است و با آهن غیر هِم متفاوت است. غیر هِم محدود نیست و در گیاهان و سبزیجات یافت می شود. بدن آهن هِم را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به آهن غیرهِم جذب و از آن استفاده می کند. اساساً، میزان پروتئین حیوانی که مصرف می کنید یک عامل تعیین کننده در وضعیت کلی آهن شما و خطر کمبود آهن خواهد بود.

مطالب مرتبط:  منیزیم: ماده معدنی ترمیم کننده بدن

بنابراین سوال این است که آیا یک رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری به اندازه کافی آهن دارد؟ خوب، برخی تحقیقات نشان می دهد که برای جبران تفاوت بین غذاهای آهنی با آهن غیرهم، گیاهخواران باید تقریباً دو برابر مقدار آهن گیاهان را در مقایسه با غیر گیاهخواران مصرف کنند. رژیم غذایی ترکیبی از مواد غذایی از خشکی، زمین و دریا همیشه ترجیح من برای ارتقای سلامت مطلوب خواهد بود. در مورد افرادی که گوشت نمی خورند، حفظ سطح کافی آهن غیرممکن نیست. با این حال، در دراز مدت و در جنبه های خاصی از زندگی، می تواند بسیار چالش برانگیز شود.

نقش آهن در بدن

متابولیسم آهن یک فرآیند کاملاً کنترل شده در بدن است. جذب آهن در قسمتی از روده کوچک به نام دوازدهه اتفاق می افتد. هنگامی که بدن مملو از آهن است، هورمونی به نام هپسیدین فعال می شود و جذب آهن در رژیم غذایی را مسدود می کند. آنچه باقی مانده است برای استفاده بعدی در کبد ذخیره می شود.

حمل و نقل اکسیژن

احتمالاً مهمترین نقش آهن در خون و سیستم گردش خون است. گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند. این ترکیب دارای یک مولکول هِم در مرکز خود است و حدود 67 درصد از آهن بدن را تامین می کند . آهن هِم همچنین جزء میوگلوبین است، پروتئینی که اکسیژن را به ماهیچه ها می رساند. آهن برای هورمون ها، فعالیت سلولی و رشد سیستم عصبی ضروری است. 

سیگنالینگ شیمیایی

به غیر از انتقال اکسیژن، آهن هِم همچنین نقش مهمی در سیگنال دهی شیمیایی، واکنش های آنزیمی و سنتز DNA ایفا می کند. آهن هم به ساخت سروتونین کمک می کند. مغز باید به خوبی اکسیژن رسانی شود و به این ترتیب، سطح کافی آهن بسیار مهم است. در واقع، مطالعات نشان داده اند که آهن کم با اختلالات شناختی و تخریب عصبی مرتبط است . 

مطالب مرتبط:  همه چیز درباره بادام

سیستم ایمنی

همانطور که بارها و بارها دیده‌ایم، بدن انسان و سیستم ایمنی بدن ما بسیار باهوش است . مانند روی، آهن نیز توسط باکتری ها برای تکثیر استفاده می شود. در شرایط عفونت در بدن، غلظت آهن پلاسما کاهش می یابد. سپس، هنگامی که التهاب کافی وجود دارد، هپسیدین وارد بدن می شود و آهن را جدا می کند. این کمبود آهن عملکردی نامیده می شود و یک مکانیسم محافظتی از بدن است .

هدف در اینجا متوقف کردن باکتری های مهاجم از استفاده از آهن بدن برای تکثیر و رشد است. هنگامی که عفونت و التهاب ناشی از آن فروکش کرد، این وضعیت کمبود آهن خود به خود برطرف می شود. با این حال، در شرایط عفونت‌های مزمن یا مکرر، کمبود آهن می‌تواند ادامه یابد و منجر به مشکلات سلامتی مختلفی شود. 

مصرف روزانه توصیه شده آهن

مراحل و نیازهای مختلف زندگی مستلزم سطوح مختلف دریافت آهن است. و این یک منحنی ساده رو به بالا نیست، همانطور که در زیر توضیح داده شده است. نوزادان بیشتر از کودکان و دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان به آهن نیاز دارند. 

امروزه RDI برای آهن به پیشگیری از کمبود آهن و حفظ ذخایر آهن کمک می کند. برای این منظور، توصیه های فعلی به شرح زیر است:

  • نوزادان (تا 6 ماه): 0.27 میلی گرم در روز
  • نوزادان (6-12 ماه): 11 میلی گرم در روز
  • کودکان (1-3 سال): 7 میلی گرم در روز
  • کودکان (4 تا 8 سال): 10 میلی گرم در روز
  • کودکان (9 تا 13 ساله): 8 میلی گرم در روز
  • پسران نوجوان (14-18 سال): 11 میلی گرم در روز
  • دختران نوجوان (14-18 سال): 15 میلی گرم در روز
  • مردان بالغ: 8 میلی گرم در روز
  • زنان بالغ: 18 میلی گرم در روز
  • زنان بالای 50 سال: 8 میلی گرم در روز
  • بارداری: 25 میلی گرم در روز
  • شیردهی: 10-15 میلی گرم در روز
مطالب مرتبط:  7 غذای نوتروپیک برای تقویت مغز
آهن بدن
آهن بدن

چگونه متوجه می شوید که آهن کافی دریافت می کنید؟

اگر از طیف وسیعی از غذاهای سالم ، از جمله گوشت و غذاهای دریایی لذت می برید، به احتمال زیاد سرشار از آهن خواهید بود. با این حال، اگر اخیراً خوب نبوده اید، بچه دار شده اید، سیکل های قاعدگی شدید دارید یا گیاهخوار هستید، احتمال اینکه آهن شما کم باشد وجود دارد. 

جدای از آزمایش خون، چگونه متوجه می شوید که نیاز به افزایش مصرف آهن دارید؟ یکی از علائم آشکار کمبود آهن خستگی است . اگر کاملاً خسته هستید و به نظر بی امان می رسد، ارزش آن را دارد که آهن خود را چک کنید. یکی دیگر از علائم کلاسیک مرتبط افسردگی است. احساس کم انرژی با خلق و خوی پایین و انگیزه پایین می تواند به این معنی باشد که سطح آهن شما نیاز به معاینه دارد.

علائم شایع کم خونی فقر آهن

  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • دست و پاهای سرد
  • اختلالات خلقی
  • سبکی سر
  • تحریک پذیری
  • ضعف
  • رنگ پریدگی و شکننده ناخن
  • عفونت های مزمن یا مکرر

بدیهی است که این علائم بالینی می تواند به دلیل بسیاری از مسائل سلامتی دیگر باشد. همیشه بهترین کار این است که با یک ارائه دهنده سلامت قابل اعتماد کار کنید تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چگونه می توان بهترین کمک را انجام داد. 

رد کردن هر گونه مشکل عمده و تعیین اینکه آیا سطح آهن شما خوب است یا خیر، راهی برای بهبود سلامت شما فراهم می کند.

ما در گروه صنعتی بتین بهترین دستگاه کره گیر ، دستگاه ارده گیر و دستگاه شالی کوب را برای شما با ضمانت نامه داریم تا با آن کره مواد مقوی را تولید کرده و از محصولات با موادافزودنی بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *