همه چیز درباره بادام

بادام یک آجیل خوشمزه، همه کاره و فوق العاده سالم است. بادام که از ایران و کشورهای مدیترانه شرقی است، در فرهنگ ها و تمدن های باستانی غوطه ور بوده است. بادام نماد باروری، شکوفایی و یکی از اولین درختان میوه اهلی شده در جهان بود. آنها یکی از غنی ترین منابع ویتامین E هستند و مصرف بادام طیفی از فواید سلامتی مختلف را به همراه دارد. فقط یک مشت در روز می تواند انتخابی سالم برای قلب، دور کمر و پوست شما باشد. 

بادام چیست؟

بادام دانه ای است که روی درختان بادام می روید. بادام معمولاً به عنوان آجیل شناخته می شود و دارای ویژگی های متمایزی است که از سایر آجیل ها قابل تشخیص است. بادام یک شکل بیضی یا بیضی شکل است که یادآور تخمدان یا چشم است. بخشی از مغز که به نام آمیگدال شناخته می شود، به دلیل داشتن شکل مشابه، از نام بادام گرفته شده است. بادام یکی از اولین درختان میوه کشت شده شناخته شده است . شواهدی از درختان بادام اهلی شده از اوایل عصر برنز وجود دارد. درختان بادام برگریز هستند و می توانند تا ارتفاع 10 متر با قطر تنه 30 سانتی متر رشد کنند. درختان گل های زیبایی به رنگ سفید و صورتی می دهند که در اوایل بهار ظاهر می شوند. 

محتوای مغذی بادام

بر اساس یک بررسی در سال 2021 که  منتشر شده است ، بادام از نظر ارزش کل مواد مغذی آن یک آجیل برجسته است. در مقایسه با سایر مغزها، یک وعده بادام حاوی مقدار بسیار بالایی فیبر، پروتئین و چربی غیراشباع است. آنها همچنین حاوی مواد معدنی، استروئیدهای گیاهی و پلی فنل هستند. این باعث می شود بادام به یک آجیل بسیار مغذی تبدیل شود.

بادام همچنین منابع ارزشمندی از موارد زیر است:

  • ویتامین های گروه B
  • کلسیم
  • فلز مس
  • اهن
  • فلز روی
  • منیزیم
  • ویتامین E
همه چیز درباره بادام
همه چیز درباره بادام

بادام سرشار از ویتامین E است

چیزی که بادام را بسیار خاص می کند این است که ویتامین E فوق العاده بالایی دارد. ویتامین E گروهی از ترکیبات محلول در چربی است که مورد نیاز بدن است و معمولاً از طریق غذا به دست می آید. ویتامین E با نام‌های توکوفرول یا توکوترینول نیز شناخته می‌شود و به 4 شکل مختلف وجود دارد. این اشکال آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوفرول هستند. آلفا توکوفرول رایج ترین شکلی است که در بدن استفاده می شود و شکلی است که بیشتر در مکمل ها دیده می شود. معمولاً ترکیبی از توکوفرول ها در بادام وجود دارد. 

مطالب مرتبط:  آجیل و دانه های فعال چیست؟

ویتامین E در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. رادیکال های آزاد در غشای سلولی را خاموش می کند و از آسیب به دیواره های سلولی جلوگیری می کند. ویتامین E عملکردهای مختلفی در بدن دارد، از جمله:

  • حمایت از سلامت ماکولا و چشم
  • فعال سازی عضلات صاف
  • کوفاکتور برای فعالیت آنزیم
  • بیان ژن را تنظیم می کند
  • از یکپارچگی سلول محافظت می کند
  • هدایت عصبی
  • از سلول های مغز محافظت می کند

به غیر از بادام، سایر منابع غذایی مهم ویتامین E شامل تخمه آفتابگردان ، فندق ، بادام زمینی ، زغال اخته ، زردآلو خشک ، آووکادو و روغن زیتون است.

فواید بادام برای سلامتی

مصرف آجیل، از جمله بادام، به طور گسترده ای با کاهش خطر مرگ و میر به هر علت و بیماری های مزمن مرتبط است . با نگاهی دقیق تر به بادام، تحقیقات محکمی برای حمایت از فواید آن در برخی از زمینه های خاص سلامت وجود دارد. 

بادام برای:

  • سلامت پوست
  • عملکرد شناختی
  • تولید انرژی
  • تنظیم وزن
  • متعادل کردن سطح قند خون
  • پشتیبانی از عملکرد روده-مغز

با مراجعه به گروه صنعتی بتین میتوانید با بهترین قیمت کره گیر بادام ، بهترین قیمت دستگاه ارده گیر و بهترین قیمت دستگاه شالی کوبی را خرید نمایید.

بادام عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

بادام سرشار از چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع است. این باعث می شود آنها غذای فوق العاده ای برای سلامت مغز و در عین حال بهبود شناخت و یادگیری باشند. غذاهایی که به طور طبیعی چربی بالایی دارند از غشای سلولی محافظت می کنند و به انتقال ویتامین های محلول در چربی به بافت های هدف کمک می کنند. ویتامین های محلول در چربی ویتامین A، D، E و K هستند. این ویتامین ها برای هورمون ها، عملکرد کبد و عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند. غذاهای پرچرب به طور گسترده ای محافظ عصبی هستند و انرژی پایداری را برای مغز فراهم می کنند. مصرف بادام باعث می شود بدن و ذهن شما مواد مغذی مورد نیاز برای تامین انرژی مورد نیاز خود را در طول روز داشته باشد و در عین حال هوشیار و متمرکز بمانید.

مطالب مرتبط:  کره بادام هندی

بادام چین و چروک و رنگدانه را کاهش می دهد

یک مطالعه جالب در سال 2021 اثرات ضد چروک بادام را در گروهی از زنان یائسه ارزیابی کرد. در اواسط کارآزمایی و دوباره در پایان، نتایج نشان داد که شدت چین و چروک در زنانی که در طول مطالعه بادام مصرف می‌کردند کاهش یافت. کاهش 20 درصدی رنگدانه نیز در میان شرکت کنندگان در مطالعه نشان داده شد. این نتایج از اثرات مفید بادام در حفظ سلامت پوست، تقویت جوانی و کاهش آسیب های پوستی حمایت می کند.

بادام تنوع میکروبیوم روده را بهبود می بخشد

غذاهایی که تنوع و تکثیر میکروبیوم را تقویت می کنند، فواید سلامتی گسترده ای برای بسیاری از سیستم های بدن دارند.  رژیم های غذایی مبتنی بر بادام، تنوع میکروب های روده را بهبود می بخشد . طیف وسیعی از مطالعات در این متاآنالیز نشان می دهد که تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه به دلیل مصرف بادام بیشتر بوده است. این به این معنی است که جمعیت باکتری های مفید بیشتر است، که مزایای بالادستی برای سلامت مغز و سیستم ایمنی دارد.

بادام کنترل گلوکز را بهبود می بخشد

گروه دیگری از مطالعات نشان داد که بادام در کاهش سطح هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران دیابتی موثر است. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که بادام دارای مشخصات مواد مغذی منحصر به فردی از جمله پلی فنول ها و فیبر است که به اثرات کاهش گلوکز آنها کمک می کند. بادام همچنین یک غذای طبیعی با GI پایین است که به جابجایی سایر غذاهای ناسالم کمک می کند و سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. همچنین به نظر می رسد بادام سیگنال های گرسنگی را تغییر می دهد و سیری را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. 

مطالب مرتبط:  روغن جوانه گندم

بادام سلامت متابولیک را بهبود می بخشد

ه طور خاص، مصرف بادام غلظت کلسترول را تغییر داد که سلامت رگ های خونی را بهبود بخشید. فشار خون بالا نیز با خوردن بادام کاهش می یابد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که مقدار 42.5 گرم در روز یک دوز درمانی برای دستیابی به این نتیجه است. این معادل تقریباً 3 قاشق غذاخوری بادام است که ممکن است برای اکثر افراد یک عادت غذایی واقعی نباشد. با وجود این، لذت بردن از بادام در مقادیر متوسط ​​هر روز مطمئناً هنوز یک انتخاب سالم برای بهبود سلامت متابولیک است. 

بادام از کاهش وزن حمایت می کند

بادام دوباره یک غذای کاربردی مهم برای حمایت از وزن سالم است. یک بررسی سیستماتیک بزرگ شامل 28 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان داد که بادام به طور قابل‌توجهی وزن بدن و توده چربی کل را کاهش می‌دهد، که در بین مطالعات کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت سازگار بود. 

چگونه از بادام لذت ببریم

بادام را می‌توان بدون پوست خریداری کرد، اما معمولاً پوست‌دار، بلانچ شده، خلال‌شده، خام یا بو داده در دسترس است. یک وعده غذایی مناسب از بادام حدود یک مشت است. به طور خاص، ¼ فنجان به عنوان یک میان وعده روزانه به خوبی عمل می کند. راه های زیادی برای لذت بردن از بادام وجود دارد، در اینجا فقط چند مورد وجود دارد:

  • در طول روز یا بعد از شام یک مشت خام بخورید
  • بادام خلال شده را به گرانولا یا فرنی اضافه کنید
  • بادام را تفت دهید و شکر دارچینی را اضافه کنید
  • داخل نان و کلوچه بپزید
  • از آرد بادام برای کیک و پودینگ استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *