خرما: سالم ترین میوه های خشک

خرما برای قرن ها به عنوان “میوه پادشاهان” مورد احترام بوده است. این یکی از خوشمزه ترین و شیرین ترین خوراکی هایی است که طبیعت ارائه کرده است. من مطمئناً می توانم بفهمم که چرا این جواهرات کوچک چنین عنوان سلطنتی را به دست آورده اند. برای یک میان وعده به اندازه کف دست، آن‌ها به روش‌های کاملاً شگفت‌انگیزی یک پانچ تغذیه می‌کنند. انجیر، زردآلو خشک، سلطانیه همه فوق العاده سالم هستند. اما آیا خرما می تواند سالم ترین میوه های خشک باشد؟

خرما ضد التهاب است و به هضم سالم کمک می کند. خرما حتی از بارداری سالم حمایت می کند و می تواند به زایمان کمک کند (بله، واقعاً!). آنها همچنین دارای G.I پایین هستند، که آنها را برای بیماران دیابتی یا اگر مصرف قند خود را کنترل می کنید عالی می کند. 

چطور چیزی به این شیرینی، اینقدر خوش طعم و لذیذ می تواند برای شما اینقدر خوب باشد؟ 

تاریخچه & کشت خرما

میوه خرما (Phoenix dactylifera) گیاهی گلدار بومی بخش‌هایی از شمال آفریقا، آسیا و کشورهای خاورمیانه است. برخی از مورخان سوابقی از درختان خرمای فسیل شده با حداقل 50 میلیون سال سن دارند. خرما از حدود 5000 سال قبل از میلاد مسیح کشت شده است. 

خرما غرق در تاریخ است که در انجیل، تورات و قرآن ذکر شده است. آنها نماد باستانی رفاه، باروری و ثروت هستند. خود درخت خرما توسط فرهنگ های خاورمیانه باستان “درخت زندگی” نامیده شده است. خرما برای هزاران سال بخش اصلی رژیم غذایی خاورمیانه بوده است. بازرگانان خرما را به ایتالیا، بخش هایی از اروپا و آسیا آوردند. سرانجام اسپانیایی ها خرما را تا سال 1765 به مکزیک و کالیفرنیا وارد کردند. 

خرما میوه ای کوچک بیضی شکل به طول حدود 5 سانتی متر و عرض 3 سانتی متر است. هنگامی که تازه از درخت خرما کنده می شوند، به رنگ قرمز یا زرد هستند. خرما بعداً خشک می شود و میوه ای تیره و غلیظ تولید می کند. خرما روی درختان نخل بلند و نازک می روید که به ارتفاعات باورنکردنی می رسد. این درختان می توانند دارای سایبان هایی به ارتفاع 23 متر باشند، با ساقه های کلوخه ای بزرگ از میوه خرما در بالا. این روزها نخل خرما در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان کشت می شود. یکی از بزرگترین صادرکنندگان خرما کالیفرنیا در ایالات متحده است.

مطالب مرتبط:  مضرات کره بادام زمینی

چندین رقم خرما وجود دارد که همگی با اشکال، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف متفاوت هستند. برخی از انواع خرما به نام خرمای نرم شناخته می شوند که شامل خرمای مدجول، خضروی، برهی و حلی می شود. آنها گوشتی و شیرین هستند و در نتیجه بسیار محبوب هستند. سپس خرمای نیمه خشک – دگلت نور و زاهدی که رطوبت کمتری دارد و لقمه بافتی بیشتری دارد. در نهایت خرمای خشک‌تر مانند خرمای توری بسیار خشک و سفت است و به خرمای نان معروف است. 

محتوای مواد مغذی خرما

یک وعده خرمای مدجول (2 خرما) شامل:

  • 30 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین
  • 3 گرم فیبر
  • سلنیوم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • فلز مس
  • اهن

تاریخ ها با G.I پایین هستند.

خرما با وجود بافت شیرینی که شبیه آب نبات است، ذاتاً یک غذای کم گلیسمی است. درست است که آنها کربوهیدرات بالایی دارند، اما نحوه بسته بندی و تحویل این کربوهیدرات ها به بدن مهم است. این بدان معنی است که با خوردن آنها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، “قند بالا” دریافت نمی کنید. 

ترکیبات فعال زیستی و فیبر محلول کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که قند طبیعی خرما به آرامی هضم می شود. این خبر فوق‌العاده‌ای است اگر تمایل به خوردن یک خوراکی شیرین در اواسط بعد از ظهر دارید. یک مشت خرما را با چند عدد آجیل مورد علاقه خود مانند بادام بو داده یا پسته.

پلی فنول ها در خرما

خرماها بالاترین رتبه را در بین همه میوه های خشک به دلیل محتوای پلی فنول خود دارند. اثرات محافظتی گیاه پلی فنول به طور گسترده مستند شده است. خوردن غذاهای گیاهی با رنگ های زنده و ترکیبات سالم برای سلامتی شما مفید است. این یک راه عالی برای استفاده از اصول غذا به عنوان دارو است. البته وقتی غذاها به اندازه خرما خوشمزه باشند کمک می کند! 

مطالب مرتبط:  سالم ترین رژیم غذایی در جهان چیست؟

در اینجا چند پلی فنول رایج در خرما آمده است:

  • فلاونوئیدها – به کاهش التهاب، محافظت در برابر دیابت و برخی سرطان ها کمک می کنند
  • کاروتنوئیدها – محافظ قلب و برای سلامت چشم مهم هستند
  • فنل – از سرطان، استرس اکسیداتیو و بیماری قلبی محافظت می کند
  • آنتوسیانین – آنتی اکسیدان، از عملکرد میکروبیوم پشتیبانی می کند
  • توکوفرول ها – باعث سلامت پوست می شود، از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند
  • فیتوسترول ها – محافظ قلب و به عملکرد سالم کلسترول کمک می کند
  • اسید کافئیک – خواص ضد سرطان و ضد التهابی

فواید خرما برای سلامتی

خرما در طب سنتی و طب مدرن برای درمان بیماری های مختلف استفاده شده است. ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنول ها آن را به یک میان وعده عالی برای حفظ سیستم گوارشی سالم تبدیل می کند. فیبر محلول همچنین به حمایت از رشد فلور روده کمک می کند که به هضم کمک می کند و عملکرد ایمنی را تقویت می کند.

خرما به ترویج کمک می کند:

  • کوره قلب
  • عملکرد روده
  • سلامت دستگاه گوارش 
  • کاهش التهاب
  • هورمون های متعادل 
  • بارداری سالم & کار یدی 
  • بهبودی پس از زایمان 

خرما خاصیت ضد سرطانی دارد 

مطالعات چندین اثر ضد سرطانی خرما را نشان داده است. یک آزمایشگاه اثرات خرما را بر سلول های سرطان سینه بررسی کرد. در این مطالعه، به نظر می رسد خرما به دلیل فعالیت پلی فنول، باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. نویسندگان پیشنهاد می کنند که خرما باید در کنار داروهای شیمی درمانی در درمان سرطان سینه در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط:  راهنمای چرخه بذر: فواید و دستور العمل های هورمونی

گزارش دیگری که در ژورنال اتنوفارماکولوژی منتشر شد، فعالیت ضد سرطانی بیشتر عصاره خرما را بر روی سلول های سرطان پروستات نشان داد. در این مطالعه سلولی، به نظر می‌رسد خرما با ایجاد استرس به سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی، دیواره‌های سلول سرطانی را می‌شکند.

خرما
خرما

خرما باعث بهبود بارداری می شود نتایج کار 

بر اساس چندین مقالات تحقیقاتی، مصرف خرما در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه آخر بارداری، با نتایج زایمان بهتر ارتباط مثبت دارد. مطالعات نشان داده است که زنانی که در ماه آخر بارداری خرما می‌خورند، سزارین کمتری دارند و در مقایسه با زنانی که این کار را نمی‌کنند، روند زایمان مطلوب‌تری دارند. 

خرما می تواند گیرنده های اکسی توسین را در رحم تحریک کند که به مراحل زایمان کمک می کند. خرما حاوی اسید لینولئیک است که پس از خوردن در بدن به پروستاگلاندین تبدیل می شود. پروستاگلاندین ها به القای انقباضات رحمی کمک می کنند و به آماده سازی رحم برای زایمان کمک می کنند. محتوای پلی فنل موجود در خرما باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان می شود که به تحمل درد در هنگام زایمان کمک می کند.

خرما همچنین دارای مشخصات مواد مغذی منحصر به فردی است که آن را به یک میان وعده ایده آل در طول زایمان تبدیل می کند. قندها و الکترولیت های طبیعی انرژی پایدار می دهند و به پیشرفت طبیعی زایمان کمک می کنند. خوردن خرما در قسمت آخر بارداری ایمن و موثر در کاهش نیاز به مداخلات اضافی زایمان در نظر گرفته می شود.

با مراجعه به betinco میتوانید با بهترین قیمت کره گیر بادام زمینی ، بهترین دستگاه ارده گیر و بهترین دستگاه شالی کوبی را خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *