راهنمای چرخه بذر: فواید و دستور العمل های هورمونی

چرخه دانه یک ابزار ارزشمند در جعبه ابزار رژیم غذایی شما برای سلامت هورمون است. این یک راه طبیعی برای حمایت از چرخه تولید مثل شما و بهره مندی از اثرات مثبتی است که می تواند بر هورمون های شما داشته باشد. این مقاله عمیقاً به تئوری مربوط به چرخه بذر، از جمله اینکه چیست، چگونه کار می‌کند و فواید هورمونی برای سلامتی می‌پردازد. شما در مورد چهار دانه درگیر در چرخه بذر (دانه های آفتابگردان، دانه کتان، دانه کنجد و دانه کدو تنبل) به علاوه برخی دستور العمل ها برای شروع خواهید آموخت.

با دستگاه های گروه صنعتی بتین میتوانین با بهترین کیفیت کره بادام زمینی یا آجیل درختی را در خانه تهیه کنید پس فقط کافیست با مشاوران ما تماس گرفته تا دستگاه کره گیر خانگی ، دستگاه ارده گیر خانگی  و دستگاه شالی کوب خانگی را خریداری کنید.

چرخه بذر چیست؟

چرخه بذر یک عمل تغذیه ای است که در آن دانه های خاصی در رژیم غذایی در مراحل مختلف چرخه تولید مثل به منظور کمک به تنظیم هورمون های مرتبط به آن وارد می شود. چهار دانه مورد استفاده در چرخه بذر عبارتند از:

  • دانه کتان
  • دانه کدو تنبل
  • دانه های آفتابگردان
  • دانه های کنجد

به طور دقیق تر، چرخه دانه شامل مصرف این دانه ها در مراحل فولیکولی و لوتئال چرخه قاعدگی شما برای حمایت از تعادل مناسب سطوح استروژن و پروژسترون است که به طور طبیعی در طول ماه در نوسان است. ترکیب منحصر به فرد مواد مغذی و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنان های گیاهی برخی از اجزای تغذیه ای کلیدی هستند که چرخه بذر را موثر می کنند.

چرخه دانه می تواند برای زنان در هر مرحله از زندگیشان از جمله در دوران پس از یائسگی مفید باشد . با این حال، آنها می توانند دانه های مفیدی برای باروری و همچنین برای زنانی که علائم قاعدگی نامنظم را تجربه می کنند مفید باشند. علاوه بر این، چرخه دانه می تواند برای زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی یا سایر کنترل های هورمونی جلوگیری می کنند، مفید باشد. این علائم می تواند شامل پریودهای سنگین، دردناک یا نامنظم ، نوسانات خلقی، آکنه یا PMS باشد.

چرخه بذر چگونه کار می کند؟

هر یک از این چهار دانه دارای مزایای سلامتی خاصی هستند که به تغییرات هورمونی در طول چرخه تخمدانی 28 روزه شما مربوط می شود. این چرخه را می توان به دو مرحله تقسیم کرد: فاز فولیکولی و لوتئال که هر کدام تقریباً 14 روز طول می کشد. بیایید نگاهی بهتر به این مراحل داشته باشیم و در طول هر کدام چه دانه هایی مصرف کنیم.

فاز 1: فاز فولیکولی

فاز فولیکولی شما از اولین روز پریود شروع می شود و نشان دهنده روز اول چرخه تخمک گذاری شما است. پایان این مرحله تقریباً در روز 14 است و معمولاً با روز تخمک گذاری همسو می شود. مرحله تخمک گذاری زمانی است که شما در باروری ترین حالت خود هستید، جایی که هورمون های تولید مثلی شما در حدود روز 14 افزایش می یابد و به اوج خود می رسد.

مطالب مرتبط:  خواص کره انبه برای سلامتی بدن چیست؟

در مرحله 1، استروژن، هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکولی (FSH) و مقادیر کمی تستوسترون هورمون های غالب هستند. در مجموع، این هورمون ها تخمدان را تحریک می کنند تا تخمک را برای لقاح آزاد کند و همچنین به آماده سازی رحم برای لانه گزینی کمک می کند. تخمدان ها همچنین برای کمک به میل جنسی تستوسترون تولید می کنند که بخشی طبیعی از مرحله اول چرخه شما است.

دانه های کدو تنبل و بذر کتان به ویژه سرشار از روی ، امگا 3 ، فیتواستروژن و لیگنان هستند . این مواد مغذی همگی از تولید تستوسترون سالم و متابولیسم استروژن حمایت می کنند و التهاب را کاهش می دهند . به این ترتیب، اینها دانه های انتخابی در مرحله 1 چرخه تخمدان شما هستند.

1-2 قاشق غذاخوری. دانه های کدو تنبل و بذر کتان را باید در طول فاز فولیکولی خود هر روز مصرف کنید.

فاز 2: فاز لوتئال

فاز لوتئال شما از زمان تخمک گذاری شروع می شود و تا زمانی که پریود شوید، که معمولاً در روز 28 است، ادامه می یابد. پس از تخمک گذاری، پروژسترون هورمون غالب در این مرحله است، زیرا بدن شما منتظر کاشت یک تخمک بارور شده است. اگر این اتفاق نیفتد، عادت ماهانه خود را به طور طبیعی دریافت خواهید کرد، که این چرخه به پایان می رسد و فاز فولیکولی جدید شروع می شود.

دانه های کنجد و تخمه آفتابگردان سرشار از لیگنان، امگا 3 و ویتامین E هستند که باعث تولید پروژسترون می شود، علائم آندومتریوز را بهبود می بخشد ، از سم زدایی کبد حمایت می کند و خواص ضد التهابی دارد. این باعث می شود این دانه ها برای فاز 2 چرخه تخمدان شما مهم باشند.

1-2 قاشق غذاخوری. دانه های کنجد و آفتابگردان باید در مرحله فولیکولی خود، هر روز مصرف شود.

چگونه چرخه بذر را برای متعادل کردن هورمون ها ترکیب کنیم

به همین سادگی است:

  • فاز 1 فولیکولی: (روزهای 1 تا 14) 1-2 قاشق غذاخوری دانه کدو تنبل یا دانه کتان آسیاب شده یا کامل و کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • فاز 2 لوتئال: (روزهای 15 تا 28) شامل 2-1 قاشق غذاخوری کنجد کامل یا دانه‌های آفتابگردان است.

برای فواید بهینه برای سلامتی، مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه ها پیشنهاد می شود. به یاد داشته باشید چرخه بذر یک علم دقیق نیست و توصیه ها بر اساس مطالعات بالینی موجود و شواهد برای هر یک از این دانه ها به عنوان مداخلات مستقل است. بنابراین، به جای تجویز بیش از حد، بهتر است این دانه‌ها را تا حد امکان آگاهانه ترکیب کنید و به بدن خود اعتماد کنید تا بقیه را انجام دهد.

با این حال، تا حد امکان باید از دانه های خام، ارگانیک و با کیفیت بالا استفاده کنید تا از حداکثر فواید سلامتی اطمینان حاصل کنید. همچنین بهتر است خودتان آن را آسیاب کنید و در دسته های کوچک بخورید تا مواد مغذی آنها حفظ شود. پلی فنول های بیرونی و چربی های ضروری موجود در دانه ها به نور و گرما حساس هستند و در صورت نگهداری نادرست می توانند اکسید شوند. 

مطالب مرتبط:  کره بادام درختی

آخرین چیزی که می خواهید این است که دانه های گندیده ای را مصرف کنید که فواید سلامتی کمی دارند یا اصلاً ندارند. آسیاب قهوه یا ادویه را بردارید، دسته های کوچکی را بریزید و آنها را در یخچال نگهداری کنید تا برای هفته آینده آماده شوند. برای دانه های کامل، آنها را دور از نور مستقیم خورشید در جای خنک یا یخچال نگهداری کنید.

آیا چرخه بذر واقعاً کار می کند؟

این یک سوال منصفانه است. با تمام این تحقیقات پیشینه در مورد اینکه هر نوع دانه چقدر برای شرایط مختلف مرتبط با هورمون مفید است، منطقی است که تعجب کنیم که آیا فرآیند چرخه دانه به عنوان یک مداخله درمانی عمل می کند یا خیر. از آنجایی که هیچ داده بالینی در مورد تمرین چرخه بذر وجود ندارد، این به گرفتن اطلاعات موجود در مورد این دانه ها و گرفتن یک تصمیم مبتنی بر شواهد برای خودتان بستگی دارد.

اما توجه داشته باشید که چرخه دانه ممکن است تمام مشکلات هورمونی شما را حل نکند . دلیل این امر این است که سلامت باروری جانوری پیچیده است و به همین دلیل نیازمند رویکردی چند وجهی است. استرس، قرار گرفتن در معرض سموم، سلامت محیط، روابط بین فردی و همچنین رژیم غذایی همه باید در مورد هورمون ها در نظر گرفته شوند.

و بله، در واقع، حوزه‌های سلامتی مرتبط با تسلط استروژن، مانند افزایش وزن، اختلال خلق و خو ، عملکرد سم‌زدایی کبد، دیسمنوره (قاعدگی‌های سنگین) و باروری، همگی می‌توانند با مداخلات غذایی به شدت بهبود یابند. اما چرخه دانه به تنهایی ممکن است برای درمان این شرایط کافی نباشد. به همین سادگی نیست.

چرخه بذر
چرخه بذر

نظرات نهایی در مورد چرخه بذر برای سلامت هورمون

به طور کلی، من معتقدم که چرخه دانه یک گام قابل دسترس و ارزشمند در جهت بهبود وضعیت سلامت کلی شما، از جمله هورمون های شما است. این یک مداخله غذایی آسان است که می توانید به تنهایی انجام دهید، در حالی که چرخه خود را ردیابی کرده و اگر فکر می کنید مفید است، خودتان کشف کنید.

اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید یا بعد از دو یا سه دوره اجرای چرخه بذر هیچ تغییری را متوجه نشدید، بهتر است با یک ارائه دهنده بهداشت کار کنید تا هر عامل بالقوه دیگری را که ممکن است در سلامت هورمونی ضعیف نقش داشته باشد رد کنید. در صورت داشتن هر گونه نگرانی عمده از دریافت کمک متخصص شک نکنید. ما می خواهیم شاهد رشد شما و هورمون هایتان باشیم!

سوالات متداول دوچرخه سواری بذر

آیا چرخه بذر همان داروی بذر است؟

ترکیب دانه ها برای بهبود سلامت انسان بخشی از بسیاری از شیوه های درمانی سنتی در سراسر جهان، مانند طب آیورودا بوده است. خوردن دانه ها به این روش به دلیل توانایی آنها در تغذیه بدن در سطوح مختلف از جمله سلامت جسمی، روانی و عاطفی می تواند “داروی دانه” نامیده شود. در حالی که ممکن است بین مفهوم داروی بذر و چرخه بذر همپوشانی وجود داشته باشد، دومی یک روش خاص و مدرن تر از استفاده از 4 نوع بذر برای تقویت سلامت باروری است.

مطالب مرتبط:  بهترین کره بادام زمینی دنیا

آیا دوچرخه سواری دانه فواید دیگری دارد؟

علاوه بر فواید بالقوه باروری و هورمونی، مصرف دانه ها راهی عالی برای افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی شما است. گنجاندن دانه ها در رژیم غذایی می تواند به خلق و خوی شما و همچنین سلامت سیستم ایمنی و گوارش شما کمک کند. این به این دلیل است که هر چهار نوع دانه دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مفید مختلفی مانند پروتئین، فیبر، کلسیم، روی و منیزیم هستند.

چگونه بفهمم که تخمک گذاری دارم؟

چند روش ساده و طبیعی برای پیش بینی تخمک گذاری وجود دارد ، مانند افزایش مشخص در دمای پایه بدن و تغییرات خاص در مخاط دهانه رحم. مخاط ریسمانی، شفاف و دهانه رحم که شبیه سفیده تخم مرغ خام است، نشانگر جامد تخمک گذاری است. کیفیت و ویسکوزیته قبل و بعد از روز تخمک گذاری متفاوت خواهد بود. به یاد داشته باشید، طبیعی است که تخمک گذاری در روزهای کمی متفاوت در هر ماه انجام شود که می تواند بین روزهای 13 تا 16 باشد. برنامه های ردیابی پریود یا ترسیم چرخه خود با خودکار، کاغذ و دماسنج، همگی راه های آسانی برای شناخت چرخه های قاعدگی و تخمک گذاری خود هستند.

روش صحیح نگهداری بذر برای چرخه بذر چیست؟

برای اطمینان از کیفیت بهتر و محتوای مواد مغذی بالاتر، توصیه می شود به جای دانه های بو داده، دانه های ارگانیک خام بخرید. در صورت امکان، دانه ها را به صورت روزانه یا هفتگی آسیاب کنید. نگهداری آنها در یخچال یا فریزر پس از مخلوط کردن نیز ایده خوبی است. به خاطر داشته باشید که آنها را از نور خورشید و دمای گرم دور نگه دارید تا از اکسیداسیون جلوگیری کنید.

آیا می توانم از جایگزین کنجد استفاده کنم؟

برای کسانی که به دانه های کنجد حساسیت یا آلرژی دارند، می توان از دانه کنجد به عنوان جایگزین دانه کنجد استفاده کرد. دانه های شاهدانه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی ضروری هستند که آنها را به گزینه ای عالی برای بهبود تعادل هورمونی و سلامت کلی تبدیل می کند. در حالی که دانه‌های شاهدانه حاوی ماده شیمیایی گیاهی لیگنان مهمی نیستند که استروژن را تعدیل می‌کند، این دانه‌ها هنوز هم فواید سلامتی گسترده‌ای دارند و می‌توان از آنها در کل چرخه لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *