آب: 7 دلیل برای اهمیت هیدراتاسیون

بدون آب، زندگی روی زمین وجود نخواهد داشت. 

بر اساس ویکی پدیا، آب “مواد اصلی تشکیل دهنده هیدروسفر زمین و مایعات همه موجودات زنده شناخته شده” است. 

با ظهور تهویه مطبوع و گرمایش مرکزی در هر دو ماه تابستان و زمستان، بسیاری از ما هیچ اطلاعی از وضعیت هیدراتاسیون روزانه خود نداریم. ما همچنین اکثر ساعات بیداری را در داخل خانه برای کار، مدرسه یا زندگی می گذرانیم، از آفتاب دوری می کنیم، کمتر حرکت می کنیم و کمتر عرق می کنیم. 

گاهی اوقات کم‌آبی بدن می‌تواند بدون اینکه خودمان متوجه شویم شروع شود.

آب برای تقریباً به معنای واقعی کلمه برای هر عملکرد سلولی در بدن لازم است. این شامل ارتباطات سلولی، عملکرد هورمون، سم زدایی، هضم، حذف و غیره است. 

بیایید عمیقاً به برخی از تحقیقات در مورد اینکه چرا هیدراته ماندن اهمیت دارد، از جمله:

فواید نوشیدن آب کافی چیست؟

هر روز چقدر باید بنوشم؟

آیا آب تصفیه شده بهتر است؟

چگونه بفهمم که دچار کم آبی هستم؟

حقایق جالب آب

  • بافت عضلانی 75 درصد آب است
  • خون 82 درصد آب است
  • بافت مغز 76 درصد آب است
  • استخوان ها 25 درصد آب هستند

7 دلیل برای اینکه نوشیدن آب برای سلامتی شما مهم است

آب برای مغز، نخاع و سیستم عصبی روانکاری می کند

کم آبی می تواند بر ساختار مغز و شناخت تأثیر بگذارد. آب برای عملکرد انتقال دهنده عصبی مورد نیاز است. ننوشیدن آب کافی می تواند تفکر شما را مختل کند و استدلال منطقی و تصمیم گیری را مختل کند. از پایین به بالا!

نکته آبرسانی: برای سردرد، سعی کنید یک لیوان بزرگ آب بنوشید و یک سیب بخورید. 20 دقیقه صبر کنید این باعث آبرسانی، الکترولیت ها و قندهای پیچیده می شود که معمولاً می تواند سردردهای ساده را برطرف کند. 

آب مفاصل را روان می کند

غضروف مفصلی، مفاصل و فضاهای دیسک داخل نخاعی تقریباً 80 درصد آب است. سفتی مفاصل، درد و کاهش دامنه حرکتی اغلب با کم آبی مزمن مرتبط است. کم آبی بدن همچنین می تواند حرکت مایع قسمت بالایی بدن و ستون فقرات را مختل کند. زانوها و مچ پاها در حین حرکات تاثیرگذار مانند دویدن و پریدن به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. کم آبی طولانی مدت می تواند بر عملکرد اندام تحتانی تأثیر بگذارد و در نتیجه درد و سفتی بیشتر را به دنبال داشته باشد. 

آب برای هضم غذا ضروری است و حذف

بدن چندین سیستم حذف اصلی دارد که زباله ها و مواد زائد سلولی را پاک می کند. اینها پوست، ریه ها، کبد، سیستم لنفاوی، روده ها و سیستم ادراری هستند. بدن غذا، الکل، داروها، مواد شیمیایی محیطی و سایر سموم را متابولیزه می کند. کبد همچنین سلول های خونی، هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی و سایر بافت های بدن را تجزیه می کند. همه چیز ساخته می شود، استفاده می شود، شکسته می شود و از بین می رود و این فرآیند به آب فراوان نیاز دارد!

مطالب مرتبط:  روغن کنجد یا روغن ارده کنجد؟ کدام بهتر است؟

بدون آب کافی، ما می توانیم احساس یبوست، تنبلی، خستگی، تحریک پذیری و فقط بی حسی کنیم!

آب فشار خون را حفظ می کند از کلیه ها محافظت می کند

الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم، کلسیم) در آب حل می شوند و برای عملکرد کلیه ها، مغز و سیستم قلبی عروقی ضروری هستند. هیدراته ماندن از کلیه ها در برابر آسیب بافت محافظت می کند و اگر کلیه ها دچار اختلال شوند، سیستم قلبی عروقی نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. کم آبی همچنین می تواند باعث غلیظ شدن خون شود و فشار خون را افزایش دهد زیرا قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن سخت تر کار می کند. 

آب باعث حجیم شدن پوست و اکسیژن رسانی به بدن می شود

آب موجود در سیستم لنفاوی مواد مغذی را به تمام بافت های بدن می رساند. این شامل پوست، مو و ناخن می شود. هیدراته ماندن می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد و ویتامین های دوستدار پوست مانند ویتامین C را به سطح پوست برساند. 

آب به تنظیم دمای بدن کمک می کند

هنگامی که بدن ما گرم می شود، آبی که در لایه های پوستی ذخیره می شود به سطح پوست می رود. ما این را به عنوان تعریق می دانیم و یک جزء مهم در تنظیم دمای بدن است. همانطور که عرق تبخیر می شود، سطح بدن را خنک می کند. 

در ورزش، هیدراته ماندن در درازمدت می تواند به ایجاد تحمل گرما با بهبود تناسب اندام کمک کند. این می تواند به رویدادهایی مانند دوی ماراتن یا پیاده روی که در آن کم آبی و گرمازدگی خطرات جدی برای سلامتی هستند کمک کند. جایگزینی الکترولیت ها در طول تمرین طولانی مدت برای جلوگیری از خستگی و فرسودگی عضلات مهم است.

آب به کاهش وزن کمک می کند

همانطور که در بالا توضیح داده شد، آب به طور طبیعی از حذف حمایت می کند. و این گاهی اوقات می تواند اولین قدم برای کاهش وزن اضافی بدن باشد. 

هنگامی که کبد، روده ها و کلیه های شما به خوبی حمایت می شوند، ممکن است احساس سبکی و انرژی بیشتری داشته باشید. 

نوشیدن منظم آب همچنین می تواند به حذف تنقلات و نوشیدنی های سالم کمک کند. نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های مقوی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، الکل، حتی چای و قهوه همگی می‌توانند به کیلوژول اضافی اضافه کنند که به افزایش وزن کمک می‌کند. اینها می توانند هورمون ها، انرژی و خلق و خوی بدن شما را مختل کنند. هنگامی که به طور منظم به نوشیدن آب سالم تغییر دهید، بدن شما از شما تشکر خواهد کرد. 

مطالب مرتبط:  کره گیاهی چیست و چه تفاوتی با کره حیوانی دارد؟

چه مقدار آب باید در روز بنوشم؟

چند فرمول برای محاسبه بهینه آب مصرفی برای حمایت از ورزش استفاده می شود. 

  • 1 لیتر به ازای هر 22 کیلوگرم وزن بدن در روز

یا

  • وزن بدن x 0.03 

سپس به ازای هر ساعت ورزش سنگین، 500 میلی لیتر آب اضافه کنید. 

مثال: 65 کیلوگرم در 0.03 = 1.95 لیتر آب در روز. یک فرد 65 کیلوگرمی که نفس می کشد، حرکت می کند و فکر می کند باید حداقل کمتر از 2 لیتر آب در روز مصرف کند. 

البته این فقط یک راهنما است، برای مشاوره سلامت فردی، با ارائه دهنده سلامت مورد اعتماد خود مشورت کنید. 

آّب
آّب

چگونه آب را جالب تر کنیم

من متوجه شدم، نوشیدن 2 یا 3 لیتر آب در هر روز می تواند مانند یک کار طاقت فرسا باشد. اما هنگامی که در یک ریتم هستید، بدن شما با احساس هیدراته شدن سازگار می شود و تفاوت حیاتی را متوجه خواهید شد! 

در اینجا چند ایده هوشمندانه برای رسیدن شما به آن وجود دارد:

  • تا جایی که ممکن است، برای حمایت از بدنتان، آب خالص یا تصفیه شده بنوشید
  • روز خود را با یک لیوان آب و فشار دادن لیمو شروع کنید. قبل از قهوه شما!
  • ورقه های پرتقال، لیمو و برگ نعناع را برای طعم دادن به آن اضافه کنید
  • تمشک تازه & زغال اخته برای یک پیچ و تاب آبدار
  • چای سرد خانگی بدون کافئین درست کنید – گل رز، گل رز، لیمو و زنجبیل همه به طرز شگفت انگیزی نشاط آور هستند.
  • یک بطری آب زیبا، رنگارنگ و قابل استفاده مجدد انتخاب کنید و آن را به هر کجا که می روید ببرید!

آیا آب تصفیه شده سالم تر است؟

کشورهای جهان اول دارای برخی از باکیفیت‌ترین آب‌هایی هستند که برای مصرف بی‌خطر است. با این وجود، برخی از خطرات سلامتی هنوز به دلیل سموم مختلف محیطی که به منابع آب راه پیدا می‌کنند، باقی می‌مانند. . 

شواهد علمی نشان می‌دهد که آلاینده‌های موجود در آب آشامیدنی ممکن است اثرات بدی بر سلامتی انسان داشته باشند. اکثر تحقیقات نشان می دهد که این سموم که به عنوان ترکیبات مختل کننده غدد درون ریز (EDCs) شناخته می شوند، اثرات منفی بر سیستم تولید مثل ما دارند، هورمون ها و باروری. 

این ترکیبات شامل پلاستیک، BPA، متابولیت‌های دارو، گلیفوسیت، دیوکسین‌ها، افزودنی‌های رنگ و فتالات‌ها هستند. آنها معمولاً در لوازم آرایشی تجاری، ضدعفونی کننده ها، آفت کش ها، محصولات غذایی فرآوری شده و داروها یافت می شوند. 

بر اساس مقاله ای که در مجله غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم کودکان منتشر شده است، EDCها بر سلامت کودکان تأثیر دارند. به طور مشابه، نوجوانان، زنان باردار و زنان در سنین باروری که به تغییرات هورمونی حساس هستند نیز در معرض خطر ابتلا به اثرات نامطلوب ناشی از قرار گرفتن در معرض EDC هستند.

مطالب مرتبط:  بهترین زمان برای خوردن پروتئین: دستور العمل هایی با پروتئین بالا برای سلامتی عالی

برای اطمینان از اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد از این قرار گرفتن، مصرف آب خالص و تصفیه شده در هر جایی که ممکن است برای سلامتی شما و کل خانواده شما ایده آل است. 

کم آبی بدن

همانطور که گفته می شود، اگر قبل از نوشیدن آب صبر کنید تا تشنه شوید، در حال حاضر دچار کم آبی شده اید. این نسبتا درست است. 

هدف این است که جلوتر از سیگنال تشنگی بدن خود شوید و تا آنجا که ممکن است به طور بهینه پر شوید. 

بدن مکانیسم های تخصصی برای تنظیم هیدراتاسیون دارد. هنگامی که آب در محفظه های بافت بدن (فضای خارج سلولی) از دست می رود، آب از داخل سلول ها برای اصلاح اسمولاریته به این محفظه ها رها می شود. سلول ها به دلیل از دست دادن آب کوچک می شوند، که به مغز اطلاع می دهد که بدن کم آب شده است، و سیگنال تشنگی القا می شود. 

علائم کم آبی بدن:

  • خستگی
  • مه مغزی
  • اختلال در شناخت
  • تحریک پذیری
  • پوست خشک
  • بازگشت لنفاوی ضعیف
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش خروجی ادرار
  • غشاهای مخاطی خشک
  • افزایش فشار خون
  • اضطراب
  • سردرد
  • درد کمر و مفاصل
  • آلرژی/خارش

آیا می توانم بیش از حد آب بنوشم؟

بیشتر بزرگسالان سالم می توانند مقدار زیادی آب را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود متابولیزه کنند. 

اما نتیجه نوشیدن بیش از حد آب یکباره، به عنوان مسمومیت با آب یا هیپوناترمی شناخته می شود. این زمانی اتفاق می افتد که سطح الکترولیت خون، در درجه اول سدیم، به طور خطرناکی پایین می آید. این افت ناگهانی باعث حرکت مایعات به داخل سلول های بافتی می شود و باعث می شود سلول ها به سرعت منبسط شوند. تورم داخل سلولی می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به خصوص اگر در مغز یا قلب رخ دهد.

محققان مجله آمریکایی پزشکی گزارش می دهند که تعادل سدیم همراه با مصرف آب هیدراتاسیون مناسب را حفظ می کند. 

افزودن ¼ قاشق چایخوری نمک دریا به یک لیوان آب، در شرایط کم آبی شدید (مانند پس از ورزش) می تواند به مبارزه با خطر ابتلا به هیپوناترمی کمک کند. 

برای کودکان، افراد مسن یا هرکسی که عملکرد قلب یا کلیه‌ای ضعیف دارد، بهتر است با احتیاط رفتار کرده و طبق معمول توصیه می‌شود در طول روز مقدار متوسطی از مایعات بنوشید.

با تماس با مشاوران گروه صنعتی بتین میتوانید مشاوره در خرید دستگاه کره گیر ، دستگاه ارده گیر و دستگاه شالی کوب دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *