پسته – سالم ترین آنها؟

پسته یکی از اعضای خانواده Anacardiaceae است و با بادام هندی، انبه و گیلاس از خانواده آنها می باشد. قدمت کشت پسته به 6500 سال قبل از میلاد می رسد. پسته بومی بخش‌هایی از آسیای مرکزی و غربی، کشورهای خاورمیانه است و در سرتاسر دریای مدیترانه پراکنده است.

درختان پسته می توانند تا 300 سال عمر کنند و جای خود را به یک مهره با پوشش سبز و بنفش در یک پوسته صدفی شکل می دهند. هنگامی که میوه پسته می رسد، پوسته آن از سبز به رنگ زرد گرم تغییر می کند و باز می شود.

بنابراین پسته های بدون پوست که بسته می مانند در واقع نارس هستند و انصافاً ارزش زحمت کشیدن برای خوردن آنها را ندارند!

مشخصات تغذیه ای پسته

  • سرشار از چربی های غیر اشباع – عملکرد مغز و غشای سلولی
  • اسید لینولنیک بالا – ضد التهاب
  • فیبر بالا – به کلسترول و عملکرد گوارش کمک می کند
  • سرشار از منیزیم، مس و ویتامین B1 است
  • ویتامین B6 بسیار بالا – برای پروژسترون، انتقال دهنده های عصبی و انرژی مهم است
  • آنتی اکسیدان های قوی از پلی فنول ها – لوتئین، آلفا و بتا کاروتن و توکوفرول
  • پسته حاوی آرژنین – پیش ساز اکسید نیتریک است که رگ های خونی را شل می کند

باید بگویم که به ندرت می‌توان مداخله‌ای پیدا کرد، چه رسد به غذایی، که چنین مجموعه‌ای از تحقیقات قوی را به همراه داشته باشد که گروه‌های سنی، جمعیت‌ها و حوزه‌های بهداشتی متعددی را پوشش دهد.

نکته جالب در مورد ارزیابی غذاهایی مانند پسته این است که آنها به طور کلی بی خطر با حداقل عوارض جانبی یا بدون عوارض در نظر گرفته می شوند. ما همچنین می‌توانیم نتایج مفید سلامتی آنها را در زمان واقعی مشاهده کنیم.

خواص پسته برای سلامتی

  • به مدیریت وزن کمک می کند
  • علائم دیابت را بهبود می بخشد
  • از تنوع میکروبیوم پشتیبانی می کند
  • کلسترول و آمپر سلامت عروق
  • عملکرد جنسی را بهبود می بخشد

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد پسته برای سلامت قلب و عروق و متابولیک بسیار محافظت کننده است. بر اساس این تحقیقات، دیابت، بیماری قلبی، کلسترول بالا، التهاب سیستمیک و شرایط عروقی، همه نگرانی‌های سلامتی هستند که پسته ممکن است در آنها مفید باشد. برای ایجاد کره پسته عالی یا ارده پسته با مراجعه به betinco میتوانین با بهترین قیمت خرید دستگاه کره گیر ، خرید دستگاه ارده گیر و خرید دستگاه شالی کوب را انجام دهید.

مطالب مرتبط:  کره گیاهی چیست و چه تفاوتی با کره حیوانی دارد؟

سلامت مادر و دیابت بارداری

در سال 2019، مطالعه ای به نام مطالعه پیشگیری از دیابت شیرین بارداری سنت کارلوس انجام شد. این شامل تنها کمتر از 700 زن باردار بود که نیمی از آنها برای ارزیابی نتایج دیابت حاملگی از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کردند. همچنین به این زنان توصیه شد که 30 گرم پسته در روز، که تقریباً یک مشت است، همراه با روغن زیتون فرابکر مصرف کنند. این زنان همچنین حدود 30 دقیقه در روز پیاده روی می کردند. به نیمی دیگر توصیه شد که از چربی های غذایی، از جمله آجیل، دانه ها و روغن زیتون جلوگیری کنند یا از رژیم غذایی استانداردی که انتخاب می کنند، پیروی کنند. زنان گروه پسته و روغن زیتون نسبت به گروه کنترل وزن کمتری اضافه کردند. همچنین کاهش قابل توجهی در دیابت بارداری در گروه پسته مشاهده شد. این مطالعه همچنین پیامدهای مفیدی را برای نوزادان این زنان نشان داد، از جمله نرخ بالای وزن سالم هنگام تولد، بروز کمتر ترومای پرینه و میزان کمتر سزارین اورژانسی. این عوامل ممکن است بیشتر از پسته ناشی از رژیم غذایی مدیترانه ای باشد، اما نشان می دهد که مداخلات غذایی چقدر می تواند برای زنان باردار و نوزادان آنها مهم باشد.

پسته از سلول های پانکراس محافظت می کند

49 شرکت کننده پیش دیابتی از رژیم غذایی حاوی پسته استفاده کردند. آسیب اکسیداتیو DNA به سلول های پانکراس کاهش یافت و طول تلومر در گروه پسته حفظ شد. این بدان معناست که پسته دارای اثر محافظتی بر روی سلول‌های بتای پانکراس است که انسولین تولید می‌کنند و ممکن است بیان آن‌ها را بهبود بخشد و در نتیجه نتایج دیابت را بهبود بخشد.

مشخصات مواد مغذی و مدیریت وزن

یک مطالعه در سال 2020 که در مجله Appetite منتشر شد، اثرات پسته را بر وزن بدن، ترکیب، سیری و دریافت مواد مغذی زنان ارزیابی کرد. در این مطالعه 12 هفته ای 60 زن قبل از یائسگی روزانه 44 گرم پسته یا رژیم غذایی کنترلی مصرف کردند. زنان پس از مصرف پسته احساس سیری (سیری) داشتند. چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع در نمونه‌های خونی از گروه پسته افزایش یافت. ترکیب بدن و وزن در پایان مطالعه بدون تغییر بود. این بدان معناست که اگرچه پسته پرانرژی است، زنانی که آن را می خورند وزن اضافه نمی کنند یا هیچ تغییری در توزیع چربی بدن ندارند. این امر باعث شد نویسندگان به این نتیجه برسند که پسته در حفظ وزن سالم و پروفایل مواد مغذی موثر است و باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل سالم گنجانده شود.

مطالب مرتبط:  آیا کره بادام زمینی برای کلسترول شما مفید است؟

متاآنالیز کلسترول

با نگاهی پرنده به داده ها، یک متاآنالیز اخیر 34 کارآزمایی بالینی را با 1677 شرکت کننده در مجموع بررسی کرد. نویسندگان اثرات سلامتی گردو، پسته، فندق، بادام و بادام هندی را مقایسه کردند. به طور خاص، تاثیر بر پروفایل های کلسترول و سلامت قلب و عروق مورد ارزیابی قرار گرفت. رژیم های غذایی حاوی پسته بالاترین رتبه را برای بهبود تری گلیسیرید و کلسترول LDL دارند که در سطوح بالا می تواند التهاب زا باشد. این یک یافته نسبتاً قابل توجه است، زیرا همه آجیل ها سالم هستند، با این حال، در هنگام رفتن به سر، پسته یک برنده آشکار است.

خواص پسته برای سلامتی
خواص پسته برای سلامتی

سندرم متابولیک

یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده 24 هفته ای شامل 60 مرد مبتلا به سندرم متابولیک بود. در این مطالعه، نیمی از این مردان تنها به مدت 3 هفته پسته مصرف کردند و چندین نشانگر متابولیک قلبی اندازه گیری شد. وزن، بافت چربی شکم، گلوکز خون ناشتا، انسولین ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله در میان پارامترهای دیگر، همگی بهبودهای زیادی را نشان دادند. نتایج نشان داد که شرایطی مانند دیابت، بیماری کبد چرب و فشار خون بالا می توانند از مداخله غذایی غنی شده با پسته بهره مند شوند.

متابولیسم گلوکز

یک مطالعه اسپانیایی با 54 شرکت‌کننده، 57 گرم پسته در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی یا یک رژیم غذایی کنترل بدون پسته به مدت 4 ماه مصرف کرد. رژیم های غذایی غنی از پسته باعث بهبود جذب سلولی گلوکز، کاهش مقاومت به انسولین و کاهش نشانگرهای التهابی مانند فیبرینوژن و ذرات اکسید شده LDL می شود. این بدان معناست که پسته می تواند در درمان پیش دیابت و هر بیماری متابولیک مرتبط مانند بیماری قلبی مفید باشد.

مطالب مرتبط:  اهمیت بو دادن در تولید کره بادام زمینی

مدیریت دیابت

پسته به طور طبیعی سرشار از چربی و کربوهیدرات های پیچیده است. این آنها را به گزینه ای مطلوب برای بیماران دیابتی برای مدیریت سطح گلوکز خون تبدیل می کند. مطالعه‌ای در سال 2008 که شامل 108 شرکت‌کننده مبتلا به دیابت نوع 2 بود، یک دوز کامل آجیل از جمله پسته، نصف دوز یا هیچ‌کدام را طی 3 ماه مصرف کردند. مصرف آجیل، با گنجاندن پسته به عنوان جایگزینی برای کربوهیدرات ها، کنترل قند خون و پروفایل کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشید.

کاهش وزن

یک مطالعه تصادفی‌سازی و کنترل‌شده با 100 شرکت‌کننده به طور کلی سالم و در عین حال دارای اضافه وزن به مدت 4 ماه به یک رژیم غذایی شاهد یا مکمل پسته اختصاص یافت. در پایان مطالعه، شرکت‌کنندگانی که روزانه 42 گرم پسته می‌خوردند، وزن کم کردند، شاخص توده بدنی و فشار خون پایین‌تری نسبت به گروه کنترل داشتند.

میکروبیوم

پسته مانند همه آجیل ها منبع طبیعی غذاهای پری بیوتیک است که برای باکتری های روده مفید است. این بسترهای موجود در آجیل به حفظ تنوع میکروبی و ارتقای سلامت کلی گوارش و ایمنی کمک می کند. اثر مصرف پسته بر ترکیب میکروبیوم در یک کارآزمایی تصادفی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مصرف پسته اثر قوی بر افزایش تعداد میکروب های مفید روده دارد.

عملکرد جنسی

17 بیمار مرد با اختلال نعوظ (ED) تشخیص داده شده برای بیش از 12 ماه در مطالعه ای که توسط Aldemir و همکاران انجام شد وارد شدند. (2011). پس از مصرف 100 گرم پسته در روز به مدت 3 هفته، مردان مبتلا به ED در این مطالعه بهبود عملکرد نعوظ و بهبود سطح کلسترول را گزارش کردند. شرکت کنندگان همچنین هیچ عارضه جانبی را گزارش نکردند. نویسندگان خاطرنشان کردند که آرژنین موجود در پسته می تواند مسئول حفظ جریان خون شریانی در سراسر بدن باشد و بنابراین به بهبود علائم ED کمک می کند.

ذخیره سازی و پخت و پز

پسته‌های بدون پوست برخلاف پسته‌های پوست‌دارشان، احتمالاً ماندگاری طولانی‌تری دارند. پسته از نظر من آنقدر خوشمزه است که تلاش لازم برای شکستن پوسته نیمه شکافته آن ارزش آن را دارد. پسته به تنهایی عالی است یا در بسیاری از غذاهای شور و شیرین خاورمیانه یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *