دانه رازیانه

دانه های رازیانه دارای طیف وسیعی از کاربردهای دارویی هستند، از جمله به عنوان یک بادشکن طبیعی (تسکین دهنده گاز)، دارای خواص ضد سرطانی هستند، می توانند به درمان اضطراب و افسردگی کمک کنند و می توانند به طور گسترده در مسائل بهداشتی زنان استفاده شوند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به کاربردهای سنتی و مدرن دانه‌های رازیانه و فواید مختلف سلامتی آن بیندازیم.

گروه صنعتی بتین با کیفیت ترین و ارزان ترین دستگاه کره گیر ، دستگاه ارده گیر و دستگاه شالی کوب را آماده کرده است.

تاریخچه & تغذیه

دانه های رازیانه از نظر گیاه شناسی به سادگی دانه های گیاه رازیانه گلدار هستند که ما از پیازهای رازیانه نیز لذت می بریم. دانه ها مخلوطی شیرین بین طعم نعناع و بادیان است که به رنگ سبز و سفید مخطط شده است. یکی از مواد تشکیل دهنده پنج ادویه چینی، دانه رازیانه است که سابقه طولانی در آشپزی و پزشکی اروپایی و آسیایی دارد.

در اینجا برخی از ویژگی های احتمالی دانه رازیانه بر اساس سنت های ایرانی، هندی و آسیایی (با یک درس سریع در برخی اصطلاحات پزشکی) آورده شده است:

  • تقویت کننده شیر مادر
  • ضد استفراغ (جلوگیری از استفراغ)
  • تب بر (کاهنده تب)
  • (تقویت قاعدگی)
  • موکولیتیک (مخاط را تجزیه می کند)
  • دیورتیک (مایع اضافی را دفع می کند)
  • ضد اسپاسم (تسکین اسپاسم و گرفتگی عضلات)
  • سوزش سر دل را برطرف می کند
  • سرفه را تسکین می دهد
  • آنتی باکتریال

اجزای تغذیه ای دانه رازیانه (در یک نگاه)

  • ویتامین های گروه B: ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین
  • مواد معدنی: منگنز، منیزیم، کلسیم، مس و آمپر؛ فلز روی
  • بتاکاروتن و آمپر؛ ویتامین سی
  • پلی فنل ها: کمپفرول، آنتول، اسید کلروژنیک، کورستین
مطالب مرتبط:  21 میان وعده تابستانی خوشمزه، سالم، گیاهی، پر پروتئین و بدون گلوتن

دانه های رازیانه و سلامتی شما – تحقیقات فعلی

فعالیت ضد میکروبی جویدن دانه های رازیانه بعد از غذا یک عمل فرهنگی رایج در کشورهای هندی و آسیایی است. یک مطالعه بالینی در سال 2020 از مجله تحقیقات دندانپزشکی ایران نشان داد جویدن دانه های رازیانه باعث افزایش pH بزاق و همچنین افزایش سطح آنتول، که پلی فنول منحصر به فرد رازیانه است، می شود. هر دوی این فعالیت ها عوامل ضد میکروبی قدرتمندی را در حفره دهان ایجاد می کنند و سلامت دندان را ارتقا می دهند.

در واقع، پلی‌فنول‌های آنتول و فنچون در دانه‌های رازیانه در مطالعات آزمایشگاهی مختلف نشان داده‌اند که دارای ویژگی‌های قدرتمند سیتوتوکسیک و ضد سرطانی هستند. استئوآرتریت زانو عصاره دانه رازیانه در یک کارآزمایی بالینی با زنان مبتلا به استئوآرتریت زانو استفاده شد. 66 بیمار به طور تصادفی در دو گروه کنترل یا گروهی که چهار کپسول عصاره خشک رازیانه (معادل 200 میلی گرم) دریافت کردند، قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سفتی زانو در گروه آزمایش بهبود یافته و دانه‌های رازیانه ممکن است یک گزینه کمکی طبیعی برای درمان استئوآرتریت زانو باشد.

PMS

چندین کارآزمایی بالینی اثرات دانه رازیانه بر علائم PMS را بررسی کردند. بر اساس نتایج، علائمی از جمله درد، ناراحتی گوارشی، سردرد، خستگی و گرفتگی شکم همگی پس از دوزهای تقسیم شده روغن رازیانه بهبود یافتند. این بهبودها به تدریج در طی دو یا چند دوره قاعدگی اتفاق افتاد. سایر علائم غیر فیزیکی و در عین حال ناتوان کننده PMS از جمله اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری نیز در مطالعه دیگری روی دانشجویان دختر دانشگاه اندازه گیری شد. کاهش قابل توجهی در شدت تمام علائم فیزیکی و عاطفی مرتبط با PMS با تجویز روغن رازیانه در مقایسه با گروه دارونما نشان داد.

مطالب مرتبط:  مزایا و معایب روغن ارده کنجد

PCOS

یک مطالعه ایرانی با 60 زن که قاعدگی های نامنظم یا غایب ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک را تجربه کردند، از عصاره دارویی رازیانه برای درمان این علائم استفاده کردند. طول سیکل قاعدگی زنان گروه درمانی که دم کرده رازیانه و حجامت خشک دریافت کردند منظم‌تر بود و سیکل‌ها بین 32-30 روز طول می‌کشید. پس از 3 و 6 ماه درمان، این گروه همچنین در مورد بهبود سطح درد مرتبط با چرخه های خود گزارش دادند. این پیشرفت ها می تواند تا حدی به دلیل فعالیت استروژنیک دیوسژنین موجود در دانه های رازیانه باشد.

دانه رازیانه
دانه رازیانه

تقویت شیر ​​مادر

بررسی اخیر کاکرین روی بیش از 3000 مادر از چندین کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، همبستگی خفیف تا متوسطی را بین مصرف دانه‌های رازیانه مورد استفاده در چای و بهبود در تولید شیر مادر، حجم و افزایش وزن نوزاد نشان داد.

یائسگی

مطالعه ای که بر روی گروهی از زنان ایرانی 60-45 ساله انجام شد، اثربخشی دانه رازیانه را بر علائم یائسگی ارزیابی کرد. مصرف روزانه دانه های رازیانه “به طور قابل توجهی علائم یائسگی را بهبود بخشید” در طول دوره مطالعه 8 هفته ای.

قولنج نوزادی

هر پدر و مادری که کودکی از قولنج یا ریفلاکس دارد می‌داند که این مشکل واقعاً سختی است. روغن دانه رازیانه برخی از اثرات بالقوه را در کاهش ناراحتی شکمی در حباب ها نشان داده است، با این حال این معمولاً حکایتی است و تحقیقات زیادی برای تایید این ادعاها انجام نشده است. یک مطالعه اثربخشی دانه رازیانه را روی قولنج در یک گروه 125 نوزادی در یک بیمارستان ارزیابی کرد. به طور کلی، نوزادان در این مطالعه با تجویز روغن دانه رازیانه در مقایسه با دارونما کنترل‌شده، آرام‌تر بودند و هیچ عارضه جانبی گزارش نشد.

مطالب مرتبط:  درشت مغذی چیست؟

سلامت دستگاه گوارش

چای رازیانه (5 گرم رازیانه خشک) باعث کاهش تولید گاز، بهبود علائم IBS و بهبود روده در گروهی از زنانی شد که پس از عمل جراحی بهبود یافتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *