آیا میوه خشک برای شما مفید است؟ دیدگاه یک متخصص تغذیه

می‌توانم بگویم بسیاری از متخصصان تغذیه، تأکید زیادی بر میوه‌های خشک به‌عنوان بخش اصلی یک رژیم غذایی سالم ندارند اما اکنون در حال تغییر است. 

اگر قصد خرید دستگاه میوه خشک کن را دارید با مراجعه به گروه صنعتی بتین میتوانین با بهترین قیمت خرید دستگاه میوه خشک کن ، خرید دستگاه کره گیر خانگی ، خرید دستگاه ارده گیر خانگی  و خرید دستگاه شالی کوب خانگی را انجام دهید.

میوه خشک چیست؟

به طور سنتی، اصطلاح “میوه خشک” به هر میوه کامل یا خرد شده ای اطلاق می شود که در اثر گرما، هوا یا آفتاب خشک شده باشد. اخیراً به عنوان وسیله ای برای اطمینان از ماندگاری غذا در طول زمستان، میوه های خشک در همه جا در طول تاریخ و در فرهنگ ها ظاهر می شوند.  

نمونه های رایج خرما ، آلو ، انجیر ، زردآلو  و کشمش هستند. تقریباً همه میوه ها را می توان خشک، یخ زده و یا کم آب کرد. برخی از افزودنی های محبوب دیگر به دسته میوه های خشک عبارتند از: موز، انبه، سیب، گلابی و توت. 

برخی از آنها به طور طبیعی خشک شده و بدون مواد نگهدارنده بسته بندی می شوند. برخی دیگر برای حفظ ظاهر و ماندگاری خود مواد نگهدارنده اضافه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شکر یا آبمیوه نیز اضافه کنند.

میوه‌های خشک می‌توانند جایگزین مناسبی برای سایر تنقلات بسته‌بندی شده باشند ، که به خوبی و در تمام طول سال در دسترس هستند.

اطلاعات تغذیه میوه خشک و فواید سلامتی – در یک نگاه

  • GI پایین
  • به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند
  • از میکروبیوم پشتیبانی می کند
  • گلوکز خون را متعادل می کند
  • رشد استخوان را تقویت می کند
  • از عملکرد قلب و عروق پشتیبانی می کند
  • خواص ضد سرطانی
  • از عملکرد تولید مثل مردان پشتیبانی می کند
  • هورمون ها را تنظیم می کند
  • نتایج بارداری سالم
  • مدیریت پوکی استخوان
مطالب مرتبط:  خواص روغن نارگیل

برخلاف تصور عمومی، محتوای قند کلی در میوه های خشک مانند آلو، زردآلو، کشمش در مقایسه با فیبر و محتوای پلی فنل کل نسبتاً کم است. 

این بدان معناست که آنها غذاهایی با GI طبیعی پایین هستند که پس از مصرف باعث افزایش سطح گلوکز خون نمی شوند. محتوای فیبر همچنین به این معنی است که این غذاها دارای اثر ملین طبیعی هستند و می توانند به عملکرد سالم روده کمک کنند. 

جالب اینجاست که به نظر می رسد فرآیند خشک کردن میوه، سطوح ریز مغذی موجود را در میوه متمرکز می کند. تحقیقات نشان می دهد که در مقایسه با همتایان تازه آنها، تا 5 برابر افزایش سطح فولات در سلطانیه، زردآلو، مویز و آلو خشک وجود دارد. کلسیم، منیزیم، بور، آهن، مس، روی و سلنیوم نیز در این میوه ها به وفور یافت می شود. 

غلظت پلی فنول ها و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی فواید سلامت معنادار دیگری نیز دارد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که افزایش مصرف میوه‌های خشک به سه تا پنج وعده (حدود 30 گرم در هر وعده) در هفته می‌تواند از ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان لوزالمعده، مثانه و معده جلوگیری کند. 

انجیر

یونانیان و رومیان باستان انجیر را به عنوان نماد رشد، شکوفایی و ثروت مورد احترام قرار می دادند. آنها خواص ضد باکتریایی و ضد انگلی طبیعی دارند و مطالعات نشان می دهد که انجیر خشک شده و به طور طبیعی حفظ شده دارای مقدار بیشتری از ترکیبات گیاهی فعال است. اینها به پیشگیری از سرطان، حمایت از هضم غذا و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می کنند.

انجیر همچنین به طور سنتی برای حمایت از عملکرد تولید مثل مردان، به ویژه تحرک و کیفیت اسپرم شناخته شده است. مورچه های آنتی اکسیدانی موجود در انجیر از لیپوپروتئین های سرم خون در برابر آسیب سلولی رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

مطالب مرتبط:  شالی کوب چیست؟

انبه خشک

مانگیفرین موجود در انبه خشک دارای خواص آنتی اکسیدانی و کاهش قند خون است. انبه خشک می تواند برای تنظیم گلوکز خون و حفظ سلامت قلب مفید باشد.

آلو خشک

آلو خشک شاید به دلیل نقشی که در کاهش یبوست دارد بدنام و مورد توجه قرار گیرد. نشان داده شده است که آنها نسبت به فیبر نامحلول به نام پسیلیوم برای درمان یبوست خفیف تا متوسط ​​موثرتر هستند.

آلو منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است و از اکسیداسیون کلسترول LDL محافظت می کند که از پیشرفت بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می کند. یکی دیگر از واقعیت های جالب و غیرمنتظره در مورد آلو این است که آنها از پوکی استخوان جلوگیری می کنند. آنها سرشار از بور معدنی هستند که برای رشد و نگهداری استخوان ضروری است، به ویژه در بافت استخوانی لگن و مفاصل و همچنین ستون فقرات کمری.

آلو دارای پلی فنول های هم افزایی است که متابولیسم استخوان را تعدیل می کند. به طور خاص، آنها دارای ترکیبات فعال منحصر به فردی هستند که فعالیت استئوکلاستیک (تجزیه استخوان) را کند می کند و در عین حال فعالیت استئوبلاستیک (رشد استخوان) را تقویت می کند. این می تواند عمدتا مربوط به زنان یائسه باشد.

میوه های خشک و مواد نگهدارنده: آنچه باید بدانید

خشک کردن میوه و حفظ ارزش غذایی، طعم و ظاهر در دنیای فناوری مواد غذایی کار بدی نیست. اگر به طور نامناسب خشک شود، خطر آلودگی با کپک یا باکتری وجود دارد که باعث فاسد شدن غذا می شود و اثرات بالقوه خطرناکی برای سلامتی دارد.

مطالب مرتبط:  سالم ترین رژیم غذایی در جهان چیست؟

یکی از سموم تولید شده توسط این کپک ها به نام آفلاتوکسین B1 شناخته می شود. این ماده که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سرطان‌زای «گروه A» طبقه‌بندی شده است، به عنوان عامل سرطان کبد شناخته شده است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفلاتوکسین B1 نیز می تواند باعث سرکوب سیستم ایمنی شود.

برای جلوگیری از این موضوع، نگهدارنده های شیمیایی بخشی ضروری از فرآیند خشک کردن میوه در برخی میوه ها هستند که خطر جذب کپک ها و قارچ ها بیشتر است. نگهدارنده‌های رایج مورد استفاده در میوه‌های خشک، سولفیت‌ها یا نگهدارنده‌هایی هستند که با عنوان «محدوده 200» برچسب‌گذاری شده‌اند.

این روزها، خوشبختانه، مقرراتی در مورد اینکه چه مقدار از هر ماده مصنوعی را می توان به طور ایمن به غذاها اضافه کرد، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *