پودر پروتئین چگونه ساخته می شود؟

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید: پودر پروتئین چگونه ساخته می شود؟ در سال های اخیر، پودر پروتئین به یک محصول اصلی سلامت تبدیل شده است. راه خود را از فروشگاه‌های بهداشتی خاص به آشپزخانه‌های افرادی که از تناسب اندام آگاه هستند در همه جا باز کرده است. اگر یک ورزشکار هستید یا فقط فردی هستید که به دنبال متعادل کردن تغذیه خود هستید، درک سفر پودر پروتئین از مواد خام تا محصول نهایی می تواند هنگام تصمیم گیری آگاهانه در مورد آنچه برای شما مناسب است مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند تولید پودر پروتئین مورد علاقه خود، این مقاله شما را تحت پوشش قرار داده است. شروع کنیم!

آشنایی با پودرهای پروتئینی مختلف

پروتئین که برای ریکاوری و رشد عضلات ، سلامت سیستم ایمنی و تقریباً هر چیز دیگری ضروری است، یک درشت مغذی است که برای همه (نه فقط برای ورزشکاران) مفید است. با این حال، به دلایل مختلف، برخی از افراد به سختی می توانند پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنند، تا حدی به این دلیل که پودرهای پروتئین در فرهنگ اصلی سلامت و تندرستی منفجر شده اند. هنگامی که برای بدنسازان محفوظ بود، پودرهای پروتئینی به عنوان راهی مناسب برای افزایش مصرف پروتئین محبوبیت پیدا کردند.

قبل از پرداختن به تولید آن، بسیار مهم است که بدانید چه پودرهای پروتئینی مختلفی در بازار موجود است. انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام بسته به مصرف کننده دارای خواص و محبوبیت منحصر به فردی هستند. آب پنیر، کازئین، کنف، سویا و پروتئین نخود منابع رایجی هستند که از شیر، قلب شاهدانه، سویا و نخود به دست می‌آیند. مشخصات اسید آمینه و قابلیت هضم آنها متفاوت است و نیازها و ترجیحات غذایی مختلف را برآورده می کند. بیایید به برخی از رایج ترین انواع پودرهای پروتئینی که می توانید بخرید نگاهی بیندازیم.

پودر پروتئین
پودر پروتئین

پروتئین وی ایزوله (WPI)

پروتئین وی ایزوله مسلماً محبوب ترین نوع مکمل پودر پروتئین است. آمینو اسیدهای موجود زیستی، از جمله آمینو اسیدهای شاخه دار که برای ساخت و ترمیم عضلات ضروری هستند، این پودر پروتئین را به ویژه مورد علاقه ورزشکاران قرار می دهد. سطوح بالای پروتئین آن را به گزینه ای عالی برای ریکاوری بعد از تمرین تبدیل می کند. این شکل از پروتئین آب پنیر برای حذف بیشتر چربی و لاکتوز فرآوری می شود و در نتیجه محصول پروتئینی خالص تری به دست می آید که معمولاً حاوی 90 درصد یا بیشتر پروتئین وزنی است. ایزوله پروتئین آب پنیر به راحتی قابل هضم است ، به این معنی که نسبت به سایر منابع پروتئینی کمتر باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش می شود. این می تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز خفیف باشد.

کنسانتره پروتئین آب پنیر

بر خلاف پروتئین وی ایزوله، کنسانتره پروتئین آب پنیر شکل کمتر فرآوری شده آب پنیر است که حاوی مواد مغذی طبیعی موجود در آب پنیر کامل است. به طور معمول دارای محتوای پروتئین کمتری است که از 70٪ تا 85٪ وزن و سطوح بالاتر چربی و لاکتوز متغیر است. این بدان معنی است که بیشتر ایمونوگلوبولین ها و لاکتوفرین های مفید را حفظ می کند که اعتقاد بر این است که از عملکرد سیستم ایمنی و سلامت روده حمایت می کنند. کنسانتره پروتئین آب پنیر هنوز هم منبع پروتئینی با کیفیت بالا است که می تواند از رشد و ترمیم عضلات حمایت کند، اما ممکن است برای کسانی که عدم تحمل لاکتوز قابل توجهی دارند مناسب نباشد. طعم کمی شیرین‌تر و بافت غنی‌تر آن را برای استفاده در شیک‌ها، بارها و سایر محصولات غذایی که بافت و طعم آن مهم است، جذاب می‌کند.

پودر پروتئین نخود

پودر پروتئین نخود به عنوان یک جایگزین گیاهی قدرتمند ظاهر شده است که نیازهای گیاهخواران، وگان ها و کسانی که حساسیت یا حساسیت به لبنیات دارند را برآورده می کند. این پودر پروتئین که از نخود خرد شده زرد استخراج شده است، به دلیل محتوای پروتئین بالا و مشخصات اسید آمینه آن بسیار ارزشمند است. ماهیت هیپوآلرژنی پروتئین نخود فرنگی آن را به گزینه ای ارجح برای کسانی که محدودیت های غذایی دارند تبدیل می کند. تأثیر زیست محیطی به طور قابل توجهی کمتر از پروتئین های حیوانی است، که اگر با ارزش های آگاهانه از نظر زیست محیطی هماهنگ شوید، ممکن است مرتبط باشد. تطبیق پذیری پودر پروتئین نخود اجازه می دهد تا به راحتی در دستور العمل های مختلف گنجانده شود و بدون کاهش طعم، تقویت کننده تغذیه ای را ارائه دهد.

مطالب مرتبط:  تند کردن بادام زمینی

پودر پروتئین سویا

پودر پروتئین سویا ده ها سال است که وجود داشته است و یک محصول گیاهی است که توسط وگان ها و گیاهخواران ارزش دارد. این ماده که از دانه های سویا بدون چربی گرفته شده است، یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا است که شامل تمام 9 اسید آمینه ضروری است و آن را به یک پروتئین کامل تبدیل می کند. این ویژگی برای کسانی که محصولات حیوانی مصرف نمی کنند ضروری است. پودر پروتئین سویا همچنین دارای مزایای ایزوفلاون های طبیعی است که ممکن است پیامدهای سلامتی مثبتی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی داشته باشد. پودر پروتئین سویا با طعم ملایم و تطبیق پذیری آن به راحتی می تواند در وعده های غذایی و میان وعده های مختلف، از اسموتی ها گرفته تا محصولات پخته شده، گنجانده شود.

پودر پروتئین کنف

پودر پروتئین شاهدانه یک انتخاب محبوب برای کسانی است که به دنبال افزایش مصرف پروتئین روزانه خود هستند و در عین حال سایر مواد مغذی ضروری را در رژیم غذایی خود وارد می کنند. این پودر پروتئین گیاهی از دانه های کنف آسیاب شده ساخته شده و دارای مشخصات مغذی چشمگیری است که شامل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 ، فیبر و مواد معدنی مانند آهن ، روی ، ویتامین های گروه B و منیزیم است . این مواد مغذی اضافی، آن را به گزینه ای مغذی برای وگان ها و گیاهخواران تبدیل می کند، که ممکن است در دریافت این مواد مغذی ضروری از منابع دیگر مشکل داشته باشند. پودر پروتئین کنف طعم کمی آجیل دارد و آن را به یک مکمل ایده آل برای اسموتی ها، توپ های انرژی زا و خمیر پنکیک تبدیل می کند.

پودر پروتئین سفیده تخم مرغ چگونه ساخته می شود؟

اگر به شیر حساسیت دارید یا به لاکتوز حساس هستید، ممکن است با پودر پروتئین سفیده تخم مرغ وسوسه شوید. فرآیند تهیه آن شامل جدا کردن سفیده ها از زرده ها، پودر کردن آنها و سپس آبگیری آنهاست. سفیده‌های تخم‌مرغ معمولاً برای نگهداری آسان به مایع تبدیل می‌شوند و به یک مرکز پردازش منتقل می‌شوند، جایی که می‌توانند روزها قبل از خشک شدن بمانند. پروتئین های تخم مرغ اغلب یا بی مزه هستند یا طعم تلخ یا نامطبوعی دارند، به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان پس از آن مقداری طعم دهنده مصنوعی، مواد نگهدارنده، رنگ و سایر افزودنی ها را به پودر اضافه می کنند تا آن را خوش طعم تر کنند. بهتر است از این گزینه ها اجتناب کنید، زیرا اگرچه ممکن است پروتئین بالایی داشته باشند، اما افزودنی های مصنوعی برای مصرف منظم عالی نیستند.

سفیده تخم مرغ همچنین دارای ویتامین ها و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های A، B2، B12، B5، D، فولات و سلنیوم است که بسیاری از آنها را می توانید در منابع دیگر پروتئین بیابید. مانند شیر، تخم‌مرغ نیز یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است، بنابراین، باز هم، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که بدنشان با پودر پروتئین سفیده تخم‌مرغ موافق نیست یا بدتر از آن، مصرف تخم‌مرغ می‌تواند منجر به آنافیلاکسی شدید شود. همچنین شایان ذکر است که صنعت تخم‌مرغ معمولاً از جوجه‌ها در شرایط حبس شدید و مشکوک تولید می‌شود، بنابراین انتخاب یک منبع پروتئین گیاهی می‌تواند از مشارکت در این صنعت جلوگیری کند.

فرآیند تولید

ایجاد پودر پروتئین یک فرآیند پیچیده اما جذاب است. این شامل چندین مرحله است که هر کدام برای تولید محصولی با کیفیت بالا که وعده های غذایی خود را برآورده می کند، حیاتی است.

تامین مواد اولیه

مرحله اول تولید، تامین مواد اولیه است. منابع مختلف پروتئین به روش های مختلف کشت و برداشت نیاز دارند تا بالاترین کیفیت را تضمین کنند. به عنوان مثال، پروتئین آب پنیر محصول جانبی تولید پنیر است، در حالی که پروتئین سویا اغلب با محصولات سویای غیر GMO شروع می شود. پودرهای پروتئین نخود و شاهدانه از نخود فرنگی و قلب کنف تهیه می شوند.

استخراج و تصفیه

پس از جمع آوری مواد خام، پروتئین از طریق چندین فرآیند مکانیکی و شیمیایی مانند فیلتراسیون و تنظیم pH استخراج می شود. برای آب پنیر و کازئین، این با جداسازی مایع از شیر شروع می شود. در مورد پروتئین سویا و نخود، تمرکز بر جداسازی پروتئین از مواد گیاهی است.

تکنیک های فیلتراسیون و خشک کردن

با استفاده از تکنیک های غشایی و تبادل یونی برای جداسازی بیشتر پروتئین فیلتر می شود. این روش‌ها به حذف لاکتوز، چربی و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند و منبع پروتئین غلیظ‌تری باقی می‌گذارند. پس از فیلتراسیون، محلول پروتئین با استفاده از خشک کردن اسپری خشک می شود تا به شکل خشک شده یا پودر تبدیل شود.

مطالب مرتبط:  میوه خشک منجمد

طعم دهنده و شیرین کننده

پودر پروتئین خام ممکن است خوش طعم نباشد، بنابراین بسیاری از تولید کنندگان طعم دهنده ها و شیرین کننده ها را اضافه می کنند. این مرحله برای رضایت مصرف کننده بسیار مهم است و می تواند شامل استفاده از مواد طبیعی یا مصنوعی برای ایجاد طیف گسترده ای از گزینه های طعم باشد. اگر به مواد افزودنی یا سایر مواد کمکی حساس هستید، خواندن دقیق برچسب مواد تشکیل دهنده همیشه بهترین کار است.

بسته بندی، برچسب زدن و کنترل کیفیت

هنگامی که پودر پروتئین طعم دار و شیرین شد، تحت بررسی های کنترل کیفیت دقیق قرار می گیرد. وقتی صحبت از پودر پروتئین می شود، کیفیت و ایمنی قابل مذاکره نیست. فرآیند تولید باید از استانداردهای صنعتی سختگیرانه پیروی کند تا محصول نهایی برای مصرف ایمن بماند.

رعایت مقررات برچسب زدن بسیار مهم است تا از آنچه مصرف می کنید آگاه باشید. پودرهای پروتئین گاهی می توانند حاوی مواد حساسیت زا مانند شیر، سویا و گلوتن باشند. برچسب‌گذاری مناسب برای آگاه کردن مصرف‌کنندگان از آلرژن‌های بالقوه و کمک به افرادی که محدودیت‌های غذایی دارند در انتخاب آگاهانه بسیار مهم است.

با دستگاه های گروه صنعتی بتین میتوانین با بهترین کیفیت کره بادام زمینی یا آجیل درختی را در خانه تهیه کنید پس فقط کافیست با مشاوران ما تماس گرفته تا دستگاه کره گیر خانگی ، دستگاه ارده گیر خانگی  و دستگاه شالی کوب خانگی را خریداری کنید.

در نهایت، پودر پروتئین در ظروف طراحی شده برای حفظ تازگی و ارزش غذایی آن بسته بندی و بسته بندی می شود.

تولید پودر پروتئین
تولید پودر پروتئین

فواید پودرهای پروتئینی

پودرهای پروتئین می توانند به شما در دستیابی به اهداف تناسب اندام و سلامتی خود در صورت ترکیب در یک رژیم غذایی متعادل کمک کنند. به زبان ساده، آنها راهی سریع و راحت برای برآوردن نیازهای پروتئینی شما ارائه می دهند. پودرهای پروتئینی به ویژه برای ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند مفید است و آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز برای ترمیم و رشد عضلات را فراهم می کند.

گنجاندن پودر پروتئین در رژیم غذایی می تواند به ریکاوری ورزش کمک کند، یک دارایی ارزشمند در بازیابی شیمی درمانی باشد ، از مدیریت وزن با افزایش سیری حمایت کند، و حتی نرخ سنتز پروتئین عضلانی را هنگام مصرف بعد از تمرین بهبود بخشد . علاوه بر این، برای افرادی که از رژیم‌های گیاه‌خواری یا وگان پیروی می‌کنند، پودر پروتئین می‌تواند منبع ارزشمندی از پروتئین با کیفیت بالا باشد که ممکن است به‌تنهایی از طریق غذاهای کامل به‌دست آوردن آن سخت‌تر باشد.

انتخاب پودر پروتئین مناسب

با وجود گزینه های بسیار زیاد، انتخاب گزینه مناسب ممکن است زمان ببرد. درک نیازها و اهداف شما اولین قدم در انتخاب است.

عواملی که باید در نظر گرفته شوند

  • محدودیت های غذایی
  • طعم و بافت
  • هزینه
  • مواد اضافه شده

محدودیت های غذایی

وگان ها ممکن است پروتئین های گیاهی مانند سویا، شاهدانه یا نخود را انتخاب کنند. اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، باید از کنسانتره پروتئین آب پنیر خودداری کنید. اگر می خواهید یک فرم بسیار قابل هضم داشته باشید، ایزوله پروتئین آب پنیر ایده آل است.

طعم و بافت

گزینه های طعم زیادی در دسترس هستند، از وانیل و شکلات گرفته تا موارد منحصر به فردتر مانند کارامل نمکی. اگر از پودر پروتئین در شیک یا اسموتی استفاده می کنید، ممکن است این فاکتور ارزش در نظر گرفتن را داشته باشد.

از نظر بافت، پروتئین نخود به دانه دانه است و همیشه در شیک ها یا اسموتی ها به خوبی مخلوط نمی شود، در حالی که پودر پروتئین WPI یا کنف ممکن است گزینه بهتری برای طعم و بافت تمیزتر باشد.

هزینه

در حالی که پودرهای پروتئین می توانند راهی مقرون به صرفه برای تکمیل رژیم غذایی شما با پروتئین اضافی باشند، برخی از مارک ها ممکن است گران تر از بقیه باشند. قبل از خرید، بودجه خود را در نظر بگیرید و قیمت ها و مواد تشکیل دهنده را مقایسه کنید.

مواد اضافه شده

برچسب را نادیده نگیرید. به دنبال منبع پروتئین و وجود هرگونه افزودنی مصنوعی باشید. فهرست مواد تشکیل دهنده می تواند به شما ایده خوبی از آنچه در داخل بسته است بدهد و به شما کمک کند تصمیمی آگاهانه بگیرید.

مطالب مرتبط:  طریقه مصرف ارده کنجد

نحوه استفاده از پودرهای پروتئینی

پودر پروتئین فوق‌العاده همه‌کاره است و می‌توان آن را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود گنجاند. می توانید با پودرهای پروتئینی خلاق باشید و تغذیه خوب را با سرگرمی در آشپزخانه ترکیب کنید. چه یک شیک ساده یا یک دسر پخته شده باشد، راه های مختلفی برای گنجاندن پودرهای پروتئینی در رژیم غذایی شما وجود دارد.

اندازه و زمان بندی پیشنهادی

مصرف مقدار مناسب پروتئین در زمان های مناسب می تواند مزایای آن را افزایش دهد. برای اکثر افراد، دستورالعمل کلی 30 گرم در هر وعده است ، با یک وعده بعد از تمرین برای ریکاوری عضلات.

راه های خلاقانه برای ترکیب پودر پروتئین در وعده های غذایی روزمره

  • تقویت صبح: برای یک صبحانه غنی از پروتئین، یک قاشق غذاخوری به خمیر جو دوسر یا پنکیک خود اضافه کنید.
  • ارتقاء اسموتی: با میوه ها، سبزیجات و منبع چربی سالم مانند کره آجیل یا آووکادو، اسموتی ها را ترکیب کنید .
  • راز پخت: با مافین ها، کلوچه ها، یا دستور پخت نان مخلوط کنید تا مواد مغذی را روی محصولات پخته شده تغییر دهید.
  • لقمه های انرژی: با جو، عسل و ترکیبات دلخواه خود مانند تکه های نارگیل یا چیپس های شکلات ترکیب کنید تا توپ های پروتئینی به راحتی درست شوند.
  • Coffee Companion: پودر کلاژن را در قهوه یا شکلات داغ بریزید تا یک نوشیدنی رضایت بخش و سرشار از پروتئین داشته باشید.
  • دیپ میان وعده سالم: با ماست یونانی یا هوموس مخلوط کنید تا مشخصات درشت مغذی قوی تری داشته باشید.
  • دسر لذیذ: به شکل پودینگ یا پایه های بستنی خانگی تا کنید تا خوراکی مورد نیاز شما را برآورده کند.

فرآیند ساخت پودر پروتئین

انتخاب مواد اولیه:

پودرهای پروتئینی سفر خود را با انتخاب مواد اولیه باکیفیت آغاز می کنند. 

بسته به نوع پروتئین، این می تواند نخود زرد برای پروتئین نخود، شیر لبنی برای آب پنیر و کازئین، یا دانه سویا برای پروتئین سویا باشد.

انتخاب ماده خام به طور قابل توجهی بر مشخصات غذایی و قابلیت هضم پروتئین تأثیر می گذارد. 

همچنین تعیین می کند که پودر چه طعمی داشته باشد.

استخراج و جداسازی:

مرحله بعدی شامل استخراج پروتئین از این مواد خام است. 

برای پروتئین‌های گیاهی مانند نخود یا سویا، این شامل یک فاز خشک آسیاب کردن به یک پودر خوب و یک فاز مایع برای جداسازی اجزای ناخواسته است. 

پروتئین‌های حیوانی، مانند آب پنیر، با حرارت دادن شیر برای حذف باکتری‌ها شروع می‌شوند و سپس با فشار دادن و درمان آنزیمی برای جداسازی پروتئین شروع می‌شوند.

تغلیظ و تصفیه:

پس از استخراج، پروتئین تحت فرآیندهای غلظت و خالص سازی قرار می گیرد. 

برای پروتئین آب پنیر، این به معنای فیلتر کردن لاکتوز و چربی است.

در مورد پروتئین های گیاهی، گام های بیشتری برای حذف موادی مانند فیبر و نشاسته برداشته می شود و غلظت پروتئین بالا را تضمین می کند.

این مراحل برای افزایش ارزش غذایی پروتئین و اطمینان از مناسب بودن آن برای انواع رژیم های غذایی مهم هستند.

خشک کردن و پودر کردن:

سپس پروتئین غلیظ خشک شده و به پودر تبدیل می شود. 

این مرحله همان چیزی است که بافت و حلالیت مناسب را برای شما به ارمغان می آورد و باعث می شود پودر پروتئین به راحتی با مایعات مخلوط شود.

فرآیند خشک کردن به دقت کنترل می شود تا یکپارچگی و کیفیت غذایی پروتئین حفظ شود.

بررسی کیفیت:

در نهایت، بررسی های عمیق کیفیت تضمین می کند که پودر پروتئین استانداردهای بهداشتی و ایمنی را برآورده می کند. 

این شامل آزمایش محتوای پروتئین، خلوص و عدم وجود آلاینده ها می شود که تضمین کننده یک محصول ایمن و موثر است.

نتیجه

اکنون می توانید به این سوال پاسخ دهید – پودر پروتئین چگونه ساخته می شود؟ درک این موضوع به معنای قدردانی از علم، مهارت و تخصص در محصولی است که برای حمایت از سلامت شما طراحی شده است. چه به دنبال افزایش مصرف پروتئین خود بعد از تمرین، حمایت از سلامت پوست و سیستم ایمنی خود باشید یا رژیم غذایی متعادل خود را تقویت کنید، پودرهای پروتئین راهی عالی برای انجام این کار هستند. آنها را در یک شیک مخلوط کنید یا آنها را در یک دسر بپزید. اجازه دهید انتخاب پودر پروتئین شما به اندازه بقیه سفرهای تغذیه شما مراقب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *