دانه های چیا

دانه های چیا با بیش از 5500 سال قدمت و جزء اصلی رژیم غذایی فرهنگ مایاها و آزتک ها، طی 40 یا چند سال گذشته احیا شده اند. دانه‌های چیا که از مناطق میانی تا آمریکای جنوبی، از جمله مکزیک و گواتمالا منشا می‌گیرند، اکنون در سراسر جهان رشد می‌کنند و از آن لذت می‌برند. مورخان بر این باورند که چیا به اندازه ذرت در فرهنگ‌های میان‌آمریکایی استفاده می‌شده است. چیا مورد توجه قرار گرفت و دانه ها به عنوان ادای احترام توسط مردم محلی به حاکمان چندین ایالت استانی آزتک ارائه شد. چیا یک گیاه علفی یکساله است و دانه‌های آن بسیار مغذی و دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند.

با مراجعه به betinco میتوانین با بهترین قیمت خرید کره گیر ، خرید ارده گیر و خرید شالی کوب را انجام دهید.

حقایق تغذیه ای

دانه های چیا به طور طبیعی فاقد گلوتن، دارای فیبر غذایی بالا، GI پایین، پلی فنول، اسیدهای چرب ضروری، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. در اینجا یک عکس فوری از برخی از ترکیبات دانه چیا آمده است:

پلی فنول ها

گالیک اسید

اسید کافئیک

کوئرستین

کامپفرول

اپی کاتچین

جنیست

ویتامین ها & مواد معدنی 

منیزیم، کلسیم، پتاسیم، ویتامین E، ویتامین B1، B2، B3

دانه چیا همچنین دارای 16 اسید آمینه ضروری و غیر ضروری است. 

اسیدهای چرب ضروری

دانه چیا ترکیبی از انواع چربی های اشباع، تک غیراشباع و چند غیراشباع است. 

نکته قابل توجه این است که دانه های چیا سرشار از آلفا لینولنیک اسید، امگا 3 و 6 هستند. 

چرا باید امگا 3 و 6 بیشتری داشته باشیم؟

مزایای اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی ما بی شمار است. به طور کلی، چربی های امگا 3 دارای ویژگی های زیر هستند:

  • ضد التهاب
  • محافظ قلب
  • محافظت کننده عصبی
  • نسبت کلسترول را بهبود می بخشد
  • ضد دیابت
  • ضد سرطان
  • عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد

چربی های امگا 6 این ویژگی ها را دارند:

  • ضد التهاب
  • ضد فشار خون
  • ضد ترومبوز
  • ضد سرطان
  • ریکاوری بافت و عضله 
مطالب مرتبط:  فواید گردو

واقعیت جالب: دانه های چیا امگا 3 بیشتری نسبت به دانه های کتان دارند (به ترتیب حدود 59٪ در مقابل 42٪). در واقع، دانه های چیا از کل محتوای چربی سالم موجود در کتان، جوانه گندم، آفتابگردان و دانه کدو تنبل فراتر می روند.

دانه های چیا

تحقیقات مدرن در مورد دانه های چیا چه می گویند؟

چندین مطالعه نشان می دهد که دانه چیا ممکن است برای شرایط متابولیک مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت مفید باشد و همچنین از عملکرد مغز و سیستم عصبی حمایت کند. در زیر نگاهی دقیق تر به تحقیق آورده شده است. 

خواص ضد دیابتی دانه چیا

یک کارآزمایی تصادفی شده در سال 2021 اثرات مصرف دانه چیا و پیامدهای سلامت متابولیک را ارزیابی کرد. گروهی متشکل از 42 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش روزانه 40 گرم دانه چیا به مدت 12 هفته مصرف کردند. گروه دانه چیا در پایان مطالعه فشار خون سیستولیک به میزان قابل توجهی پایین‌تر داشت، که نشان داد برای بیماران دیابتی در حمایت از سلامت قلب مفید است.

مطالعه دیگری به مقایسه دانه کتان و چیا و اثرات آن بر کنترل قند خون و سیری پرداخت. در این کنترل تصادفی، هم چیا و هم کتان گلوکز خون را طی یک دوره 2 ساعته پس از غذا کاهش دادند. نکته مهم این است که دانه های چیا سیری را بهبود می بخشد، به این معنی که شرکت کنندگان به دلیل احساس سیری احتمال کمتری برای ادامه غذا خوردن داشتند. به گفته محققان، این ممکن است به دلیل فیبر و محتوای چربی چیا بالاتر و فراتر از آن چیزی باشد که کتان فراهم می کند. یکی دیگر از ویژگی های مرتبط چیا این است که گلوکز را به یک کربوهیدرات آهسته رهش تبدیل می کند و بر سیری بیشتر از کتان تأثیر می گذارد. 

مطالب مرتبط:  7 غذای نوتروپیک برای تقویت مغز

از مجله تغذیه، متابولیسم و ​​بیماری های قلبی عروقی، مطالعه دیگری نشان داد که دانه های چیا با موفقیت علائم دیابت و اشتها را مدیریت می کنند. دو گروه از شرکت کنندگان دیابتی دارای اضافه وزن و چاق (در مجموع 77 نفر) به طور تصادفی برای مصرف 30 گرم دانه چیا یا 36 گرم سبوس جو دو سر در روز تقسیم شدند. هر دو گروه از رژیم غذایی 6 ماهه با کالری محدود با غذاهای مکمل بالا پیروی کردند. در 6 ماهگی، شرکت کنندگانی که دانه چیا مصرف کردند، وزن بیشتری از دست دادند و دور کمرشان در مقایسه با گروه شاهد (سبوس جو دوسر) کاهش یافت. نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی c در گروه چیا نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. این مطالعه همچنین بهبود ترکیب بدن، کنترل قند خون و بهبود عملکرد لپتین را که در سیری نقش دارد، نشان داد. دانه چیا یک ترکیب مفید برای کنترل وزن و کنترل دیابت است. 

اثرات محافظت کننده عصبی دانه چیا

سلول های میکروگلیال سلول های ایمنی هستند که در مغز یافت می شوند. آنها نقش مهمی در محافظت از مغز در برابر التهاب و آسیب ناشی از سموم دارند. به نظر می رسد دانه های چیا اثر تعدیلی بر سلول های میکروگلیال دارند و عملکرد آنها را بهبود می بخشند.

آلرژی به دانه چیا 

یک مطالعه پتانسیل واکنش متقابل دانه چیا را با کنجد یا فندق شناسایی کرده است. این بدان معناست که کسانی که قبلاً به دانه فندق یا کنجد حساسیت دارند ممکن است به دانه چیا نیز حساس باشند. 

نحوه استفاده از دانه چیا

چند راه آسان برای لذت بردن از دانه چیا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم وجود دارد. در اینجا برخی از موارد مورد علاقه من است:

  • آنها را با آجیل روی ماست یونانی بپاشید
  • آنها را یک شب در شیر بادام خیس کنید
  • آنها را در مخلوط کن خرد کنید تا بدون گلوتن جایگزین خرده نان
  • به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کنید – آنها را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید
  • ایده آل به عنوان اولین غذا برای کودک شما
مطالب مرتبط:  ویتامین های B: هر آنچه که باید بدانید

یک کلمه احتیاط کوچک

اگر می خواهید دانه چیا بخورید، باید آب بنوشید. 

در طب طبیعی می‌دانیم که دانه‌های چیا این توانایی را دارند که روده‌های شما را جارو کنند. به این معنی که آنها یکی از معدود غذاهایی هستند که حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند و برای شما، سیستم گوارشی و میکروبیوم شما مفید هستند. آنها به شکل گیری یک مدفوع جامد در روده کمک می کنند و به دلیل کیفیت ژل مانند خود به اندازه کافی برای نوزادان و افراد مسن ملایم هستند. معمولاً در افرادی که شکم حساسی دارند نیز به خوبی تحمل می شوند. 

با این حال، از آنجایی که آنها آب زیادی جذب می کنند، ممکن است در صورت داشتن مقدار زیادی آب در یک جلسه، یبوست را تجربه کنید. 

نمونه موردی: دختر جوان من پودینگ چیا را دوست دارد. یک روز در حالی که حواس مادرش پرت شده بود، به حال خود رها شد، او معادل 1 فنجان دانه چیا خیس خورده را خورد. در بیشتر موارد، این مقدار برای یک بزرگسال بیش از حد است که نمی‌تواند یکباره مصرف کند. شما واقعاً فقط به ¼ فنجان در هر وعده نیاز دارید. این دوز مناسبی از فیبر برای او بود، بنابراین می توانید تصور کنید روزی که او از میان وعده مورد علاقه اش – چیا، زغال اخته و ماست – لذت برد، چه اتفاقی افتاد. خوشبختانه من می دانستم چه اتفاقی افتاده است و او را تشویق به خوردن آب بیشتر کردم و در عرض یک روز مشکل حل شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *