فواید گردو

گردو که از نظر گیاه شناسی به عنوان میوه هسته دار یا دروپه شناخته می شود، در واقع یک دانه خوراکی دو قسمتی است و به معنای سنتی یک مغز واقعی نیست. هسته‌های بذر اغلب از قبل پوسته‌دار هستند و دارای پوست قهوه‌ای نرم و غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از دانه‌های گوشتی داخلی محافظت می‌کنند که حاوی چربی‌های غیراشباع چندگانه‌ای هستند که به اکسیژن و گرمای شدید حساس هستند. ترکیبات گیاه جوگلان به طور سنتی برای درمان عفونت های میکروبی، مشکلات گوارشی، بیماری تیروئید و سینوزیت استفاده می شود.

گردو را می توان به صورت خام، برشته یا ترشی میل کرد. آنها در سالاد، کیک، و براونی هستند . به طور کلاسیک در باقلوا، کیک هویج یا سالاد والدورف استفاده می شود، تطبیق پذیری این آجیل کوچک چشمگیر است. 

اگر در خوردن گردو یا دیگر آجیل ها مشکل دارید با مراجعه به betinco میتوانین با بهترین قیمت خرید دستگاه کره گیر ، خرید دستگاه ارده گیر و خرید دستگاه شالی کوب را انجام دهید

دفعه بعد که یک گردو دیدید خوب به آن نگاه کنید. گردو شباهت عجیبی به مغز انسان دارد. شکل آن؛ تقسیم نیمکره ای و چین و چروک های با پوسته بیرونی سخت، همگی نمایانگر قسمتی از بدن هستند که از آن سود می برند. جالب اینجاست که مغز عمدتاً از چربی‌های غیراشباع چندگانه تشکیل شده است، دقیقاً مانند گردو. باحال درسته؟

مشخصات مواد مغذی

با کمی بیش از یک قاشق غذاخوری گردو (دقیقاً 28 گرم)، حدود 7 گرم پروتئین دریافت می کنید. این بالاترین میزان پروتئین در بین تمام آجیل ها است. 65 درصد از ترکیب آنها از چربی است و بیشتر آن چربی غیر اشباع است. گردو همچنین دارای مقدار زیادی معدنی منگنز است. مانند تمام آجیل ها ، گردو نیز سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین E و پلی فنول های محافظ است.

نکات نگهداری و آشپزی

فرآوری و ذخیره سازی گردو عمدتاً برای جلوگیری از اکسید شدن چربی های ظریف درون مغز مهم است. همچنین، از آنجایی که گردوهای پوست کنده لایه محافظ خود را برداشته اند، مستعد رشد کپک هستند که می تواند منجر به اثرات مضر سلامتی شود. مانند میوه خشک ، خطر رشد کپک میکروسپور تولید آفلاتوکسین های مضر سرطان زا است. بسته بندی دربسته و بدون رطوبت ضروری است و پس از باز شدن گردو باید دور از نور و حرارت مستقیم و ترجیحا در یخچال نگهداری شود.

مطالب مرتبط:  درباره ی ارده بیشتر بدانید !
فواید گردو
فواید گردو

فواید سلامتی

برای خلاصه کردن این تحقیق، یک متاآنالیز در سال 2018 از 1059 شرکت‌کننده به این نتیجه رسید که رژیم غذایی غنی‌شده با گردو حافظه و شناخت را بهبود می‌بخشد، التهاب سیستمیک را بهبود می‌بخشد، پروفایل کلسترول را بهبود می‌بخشد، BMI و وزن را کاهش می‌دهد و عملکرد قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد. برخی از جزئیات مربوط به داده ها و مکانیسم های عمل در زیر بیان شده است. 

سلامت مغز

آزمایشات بالینی مختلف خواص درمانی گردو را در عملکرد شناختی، حافظه، افسردگی، سکته مغزی و سلامت کلی مغز تایید کرده اند . 

پندارش و همکاران اثر مفید مصرف گردو را در بهبود علائم مرتبط با بیماری آلزایمر و پارکینسون نشان داد. در بافت مغز، گردو اثر محافظتی خاصی در برابر استرس اکسیداتیو، التهاب عصبی و آسیب سلولی دارد. این به دلیل محتوای بالای فلاونوئید، الاژیک اسید، ویتامین E، سلنیوم و چربی غیراشباع است. نویسندگان زوال شناختی را به‌عنوان علامتی توصیف می‌کنند که بعداً در زندگی ایجاد می‌شود و به همین دلیل گنجاندن زودهنگام و طولانی‌مدت گردو در رژیم غذایی برای کمک به سلامت مغز را پیشنهاد می‌کنند. 

یک یافته قابل توجه این است که طبق داده ها، به نظر می رسد سودمندترین پیامدهای سلامتی در جمعیت های مسن رخ می دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه اسپانیایی با 522 نفر با میانگین سنی 74 سال نشان داد که مصرف مکمل 30 گرم آجیل در روز (که 15 گرم آن گردو بود) در مقایسه با گروه کنترل که رژیم غذایی کم چرب داشتند، بهبود قابل توجهی در عملکرد شناختی و حافظه داشت.

مطالب مرتبط:  طرز تهیه شیر آجیل

مطالعه قانع‌کننده دیگری که بیش از دو دهه را در بر می‌گیرد، معروف به بررسی ملی سلامت و تغذیه، نشان می‌دهد که نمرات شناختی بین زنانی که پنج وعده یا بیشتر گردو در هفته مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که مصرف نمی‌کنند، بسیار متفاوت است. در واقع نتایج نشان داد که معادل دو سال تغییرات نورودژنراتیو و پیری است.  

ملاتونین معمولاً به عنوان انتقال دهنده عصبی اصلی مسئول تنظیم چرخه خواب و بیداری در مغز شناخته می شود. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است و به عقیده محققان به طور کلی محافظت کننده عصبی است. آنچه بسیاری از مردم ممکن است ندانند این است که ملاتونین به عنوان یک اسید آمینه در بسیاری از منابع غذایی از جمله گیاهان وجود دارد و به عنوان فیتوملتونین شناخته می شود. این ترکیب در گردو به همراه اسید آلفا لینولنیک یافت می شود که کارشناسان را به این باور می رساند که گردو می تواند یک ضد افسردگی طبیعی باشد. این در یک کارآزمایی متوسط ​​6 هفته ای مکمل گردو در گروهی از مردان جوان سالم تایید شد. مطالعه دیگری در داخل بدن فعالیت آرد گردو را بر روی سلول های سرطان سینه تایید کرد و نشان داد که ترکیب فیتوملاتونین گردو دارای فعالیت های تعدیل کننده ایمنی و ضد تومور است. 

سلامت قلب و عروق، کلسترول و مدیریت وزن

در اوایل دهه 90 کارآزمایی‌های بالینی به طور فعال نقش گردو را به عنوان یک افزودنی سالم به رژیم غذایی استاندارد غربی ارزیابی می‌کردند. در آن زمان داده هایی در حمایت از گنجاندن چربی های سالم از گیاهان و مغزها در تلاش برای بهبود سلامت قلبی عروقی، مدیریت وزن و سطح کلسترول در حال ظهور بود. این مطالعات اولیه بهبودهای قابل توجهی را در پروفایل کلسترول نشان دادند، بیش از آنچه که در حال حاضر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول توصیه می شد. 

مطالب مرتبط:  طریقه مصرف ارده کنجد

مطالعه دیگری روی شرکت‌کنندگان مسن با میانگین سنی 69 سال، تأثیر مکمل‌های گردو را بر سطح کلسترول ارزیابی کرد. بیش از 600 شرکت کننده این مطالعه را به مدت 2 سال به پایان رساندند و گروه گردو شاهد کاهش سطح تری گلیسیرید بودند که در نتیجه سطح کلسترول و سلامت جهانی قلب و عروق را بهبود بخشید .  

اسید آلفا لینولنیک (ALA)، که اسید چرب چند غیراشباع اولیه در گردو است، در بدن به EPA و DHA تبدیل می شود. ALA که به دلیل کاهش التهاب در مغز، بافت نرم و مفاصل شناخته شده است، همچنین با کاهش نرخ حمله قلبی همراه است و از ریتم های طبیعی قلب پشتیبانی می کند. از تحقیقات به نظر می رسد که فیتواسترول های موجود در گردو نیز اثر کاهش کلسترول دارند . فیتواسترول‌ها که در زیتون و آووکادو یافت می‌شوند، ترکیبی هستند که رفتاری مشابه کلسترول در بدن دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که فیتواسترول‌ها از سلامت انسان محافظت می‌کنند، زیرا با سایر انواع کلسترول بد برای جذب در روده رقابت می‌کنند، که منجر به کلسترول سالم‌تر می‌شود.  

مدیریت وزن

یک باور قدیمی، که خوشبختانه در چند دهه گذشته تغییر کرده است، این است که رژیم غذایی پرچرب برای سلامتی مضر است و مصرف غذاهای پرچرب باعث افزایش وزن می شود. از آنجایی که آجیل مملو از چربی های طبیعی است، چند مطالعه مصرف گردو و افزایش وزن را بررسی کرده اند. جالب توجه است، رژیم غذایی غنی از گردو در واقع می تواند باعث کاهش وزن و بهبود نمرات BMI شود، همانطور که در یک کارآزمایی تصادفی بر روی صد مرد دارای اضافه وزن و چاق کشف شد. از آنجایی که گردو به عنوان محافظ قلب نیز شناخته شده است، برای مقابله با همه عوامل خطر بیماری متابولیک به رژیم غذایی افزوده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *