دانه های کنجد

دانه کنجد در طول تاریخ بیش از دو هزار سال است که کشت می شود. محصولی انعطاف‌پذیر که می‌تواند در شرایط خشک و گرم و همچنین در شرایط سیل آسا رشد کند، جای تعجب نیست که نسل‌های مختلف مردم در سراسر جهان به رشد خود ادامه داده و از این بذر کوچک و در عین حال قدرتمند لذت می‌برند.

از یک گیاه گلدار، غلاف های کنجد پس از بلوغ باز می شوند و برای استفاده برداشت می شوند. دانه ها را می توان به گونه های سیاه، سفید و زرد طبقه بندی کرد. دانه‌های کنجد طعم طبیعی دارند و طعمی خاص به تنقلات، غذاهای گوشتی، سبزیجات و دسرها می‌دهند.

برای گرفتن انواع کره کنجد با مراجعه به betinco میتوانین با بهترین قیمت خرید دستگاه کره گیر ، خرید دستگاه ارده گیر و خرید دستگاه شالی کوب را انجام دهید

نگهداری و پخت کنجد

مهم است که هر ماده غذایی با محتوای روغن بالا را در ظرفی تاریک و بدون هوا، احتمالاً حتی در یخچال نگهداری کنید. این روغن ها و مواد معدنی حساس چند غیر اشباع را که در برابر حرارت، اکسیژن و نور حساس هستند، محافظت می کند. با این حال، دانه‌های کنجد خاص هستند، زیرا روغن‌های موجود در آن با ویتامین E پیوند خورده‌اند، که اثر محافظتی چربی بر تجزیه اسیدهای چرب دارد.

این بدان معنی است که پختن دانه کنجد و روغن کنجد در حرارت کم تا متوسط ​​ایده آل است زیرا اکثر مواد مغذی حفظ می شوند. مطمئناً هنگام پخت و پز با آجیل و دانه ها و روغن های مربوطه و هر چه ملایم تر با آنها رفتار کنید بهتر است. دانه های کنجد برشته شده طعم خاکی زیبایی دارند و به دلیل کوچک بودن آنها فقط به یک نان تست سریع در یک تابه خشک نیاز دارند تا طعم خود را نشان دهند و تا حد ممکن مواد مغذی را حفظ کنند.

مطمئناً هنگام پخت و پز با آجیل و دانه ها و روغن های مربوطه و هر چه ملایم تر با آنها رفتار کنید بهتر است تعادل برقرار می شود.

آلرژی به دانه کنجد

وقتی صحبت از آلرژی غذایی به میان می آید، آگاهی عمومی زیادی در مورد شیوع آلرژی به لبنیات، تخم مرغ، غذاهای دریایی و آجیل وجود دارد. با این حال آلرژی به دانه کنجد در حال حاضر به اندازه سایر منابع غذایی یا محیطی رایج است و اغلب نادیده گرفته می شود.

یک پاسخ آلرژیک معمولی معمولاً سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می کند، با خارش و آب چشم، تورم زبان و لب ها و انقباض راه های هوایی به عنوان علائم کلاسیک. می تواند بسیار جدی باشد و نیاز به مداخله پزشکی فوری دارد. توجه به علائم حتی خفیف نیز مهم است و در کودکان به راحتی می توان آنها را فراموش کرد. گوش کشیدن، تحریک پذیری، سیاهی زیر چشم و تنگی نفس از علائم شایع در کودکان کوچک است.

پروتئین و اجزای روغن دانه کنجد نشان داده شده است که باعث ایجاد یک پاسخ حساسیت فوری یا یک پاسخ آلرژی واقعی در افراد مستعد می شود.

جالب توجه است، تحقیقات اخیر نشان داده است که ترکیب سسامین موجود در دانه کنجد در واقع یک اثر سرکوب کننده سیستم ایمنی، کاهش فعالیت گلبول های سفید و واکنش آلرژیک درگیر در سیستم تنفسی است. این سوال جالبی را مطرح می کند که آیا قرار گرفتن در معرض محصولات تجاری کنجد، که دارای پروتئین، فیبر و روغن جدا شده و دوباره کار شده است، عاملی در شیوع این آلرژی در جمعیت های مدرن است؟

مطالب مرتبط:  خواص کره انبه برای سلامتی بدن چیست؟

اگر نگرانی‌هایی دارید یا مشکوک به آلرژی غذایی به هر غذایی، از جمله کنجد برای خود یا کودک هستید، بهتر است با پزشک مراقبت‌های بهداشتی اولیه خود برای بررسی بیشتر صحبت کنید.

دانه کنجد
دانه کنجد

فواید دانه کنجد برای سلامتی

دانه های کنجد دارای مقدار زیادی روغن طبیعی تا 60 درصد هستند. آنها همچنین منبع عالی برای موارد زیر هستند:

  • کلسیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • فلز روی.

این مواد معدنی دارای عملکردهای گسترده ای در بدن هستند، از جمله حمایت از رشد استخوان، عملکرد قلبی عروقی و عملکرد هورمون. به دلیل اندازه کوچکشان، آنها همچنین حاوی تیروزین، تریپتوفان و متیونین هستند که آمینو اسیدهایی هستند که از سلامت تیروئید، سلامت مغز و عملکرد کبد حمایت می کنند.

کنجد سیاه قرن هاست که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های کبد و کلیه، پیشگیری از پوکی استخوان و همچنین دارای خواص ضد سرطانی استفاده می شود.

به طور خاص، کنجد سیاه حاوی مواد مغذی دیگری مانند اسید ایندول-3-کربوکسیلیک، هسپریدین و ویتامین B2 است. این مواد مغذی به پردازش هورمون در کبد کمک می کنند و عملکرد مغز و ایمنی و تولید انرژی سلولی را تقویت می کنند.

تحقیقات علمی فراوانی در مورد فواید فیزیولوژیکی دانه‌های کنجد کامل و اجزای جداگانه آن وجود دارد. برخی از این تحقیقات در یک ظرف پتری که به سلول‌ها نگاه می‌کند، انجام می‌شود. مقالات دیگر در مورد مطالعات حیوانی گزارش می دهند در حالی که تحقیقات اثبات شده بیشتری در شرکت کنندگان انسانی وجود دارد. در اینجا برخی از اجزای جالب تحقیق در مورد دانه‌های کنجد آمده است

دانه‌های کنجد همچنین حاوی ماده‌ای در قسمت فیبری بیرونی پوست هستند که به آن لیگنان معروف است. لیگنان ها خانواده ای از پلی فنول ها هستند که عمدتا در دانه ها و بالاترین آنها در دانه های کنجد یافت می شوند. لیگنان های موجود در دانه کنجد سزامین و سزامولین هستند .

مطالب مرتبط:  پودر پروتئین چگونه ساخته می شود؟

این ترکیبات به طور گسترده برای تعیین اثرات مفید سلامتی بر انسان مورد مطالعه قرار گرفته اند. در دستگاه گوارش، باکتری‌های روده لیگنان‌ها را تجزیه می‌کنند و ماده‌ای به نام انترولاکتون تولید می‌کنند که متابولیسم سالم استروژن را تقویت می‌کند.

مطالعات قدیمی‌تر تأیید کرده‌اند که مقدار بسیار کمتری از حدود 13 گرم (تقریباً 3 قاشق چای‌خوری) دانه کنجد تأثیر مفید مشابهی دارد.
مطالعه‌ای در موش‌های صحرایی برای تعیین پیامدهای تجویز سسامین بر بیماری پارکینسون انجام شد. نشانگرهای زیستی خاص مربوط به التهاب مغز مانند مالون دی آلدئید و سوپراکسید دیسموتاز در نتایج گروه سسامین کمتر بود. همچنین کاهش واکنش ایمنی و کاهش تخریب سلولی در ناحیه ای از مغز که بیماری پارکینسون در آن نقش دارد، یعنی ماده سیاه، کاهش یافت.

مطالعه جالب دیگری نشان داد که مصرف 40 گرم دانه کنجد در روز تأثیر مفیدی بر پروفایل کلسترول و التهاب در گروهی از بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو دارد. به طور مشابه در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، مطالعه دیگری تأیید کرد که 200 میلی گرم کنجد در روز نشانگرهای التهابی را کاهش می دهد و بنابراین منجر به بهبود قابل توجهی در علائم می شود. سزامین همچنین با قطع مسیرهای التهابی در سلول های سرطانی و القای آپوپتوز یا مرگ سلولی، خواص ضد سرطانی را نشان می دهد. دانه های کنجد نیز به دلیل فعالیت محافظتی سینرژیک ویتامین E و کنجد در بدن دارای خواص ضد پیری هستند.

به طور واقعی، بیشتر مردم ممکن است به خوردن مقادیری از دانه‌های کنجد در روز که در مقالات توضیح داده شده است نرسند، با این حال، بافتن آن‌ها در صورت امکان در یک رژیم غذایی سالم، همچنان چیز خوبی برای بهینه‌سازی سلامت شما خواهد بود.

مطالب مرتبط:  تفاوت بین دانه های روغنی و دانه های خشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *