تفاوت بین دانه های روغنی و دانه های خشک

بسته به نوع بذرهای کاشته شده در کشور ما، از گیاهانی که این بذرها از آنها رشد می کنند، برای مصارف مختلفی استفاده می شود. دانه های خشک شده مستقیماً به صورت سبزیجات یا حبوبات خشک استفاده می شود و دانه های روغنی برای مصارف مختلفی از جمله روغن نباتی و انواع آن کشت می شوند. این بزرگترین تفاوت در هنگام شمارش تفاوت بین دانه های روغنی و دانه های خشک است.

متفاوت از یکدیگر، تولید دانه های روغنی در ایران همراه با گیاه روغنی به طور گسترده شناخته شده است. امروزه رایج ترین و شناخته شده ترین گیاه به عنوان دانه روغنی آفتابگردان است. روغن آفتابگردان تقریباً 50 درصد از نقاط تولید و مصرف روغن در ایران را تولید می کند. بقیه دانه های روغنی دیگر هستند. علاوه بر این دانه‌های روغنی که با یکدیگر متفاوت هستند، پس از کشت و جمع‌آوری در مزارع و یا استفاده از آنها در وعده‌های غذایی، در مناطق مختلف تجارت جهانی علاوه بر انتشار محصول به بازار داخلی پخش می‌شوند.

با توجه به دانه های خشک، دانه های روغنی پس از برداشت وارد مهمترین فرآیند می شوند. کیفیت روغنی که از دانه های روغنی به دست می آید با اهمیت این دانه ها که باید پس از برداشت دست نخورده نگه داشته شوند، ارتباط یکسانی دارد. بذر باید در محیطی بدون دما و رطوبت قابل توجه و بدون خراب شدن خشک بماند.

در غیر این صورت، کپک های “قارچی” که روی دانه های روغنی ایجاد می شوند، پس از کشیدن دانه با دستگاه های پرس سرد، بر کیفیت پالپ روغن تأثیر منفی می گذارند. در عین حال با افزایش میزان اسید چرب، این روغن ها روی غذا نیز اثر منفی می گذارند.

نگهداری دانه های روغنی پس از برداشت بسیار مهم است. در مرحله تولید روغن باکیفیت، لازم است محصول برداشت شده در محیط های خشک و بدون رطوبت نگهداری شود و محیط نگهداری باید به گونه ای باشد که محیطی بدون رطوبت ایجاد کند که بتوان آن را خشک کرد، نه کیسه های پلاستیکی. برای بهبود کیفیت دانه های روغنی، باید سعی کنید از آن در برابر کپک محافظت کنید. برای کسب اطلاعات درباره روغن جوانه گندم ، خواص روغن کنجد و معایب روغن کنجد کافیست به مقالات سایت بتین مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط:  کره بادام درختی

ذخیره سازی دانه های روغنی

تکنیک های مختلفی برای نگهداری دانه های روغنی استفاده می شود. میزان مواد خارجی در انبار باید حداکثر 1 درصد باشد. همانطور که رطوبت نباید از حد رطوبت بحرانی تجاوز کند، حد رطوبت بحرانی نیز در هر دانه روغنی متفاوت است. برای نگهداری دانه های روغنی از دو روش استفاده می شود.

اول از همه، این تکنیک که ما آن را به عنوان روش شمع انباری می شناسیم، ذخیره سازی دانه های روغنی با تماس مستقیم با هوا است. شما می توانید بهترین فضای ذخیره سازی را با طول متوسط ​​20 تا 50 متر و فضای ذخیره سازی 4 تا 6 متر ایجاد کنید.

با این روش می توان گردش هوا را تامین کرد. به این ترتیب به راحتی می توانید رطوبت را کاهش دهید و با مشکلاتی مانند پوسیدگی و کپک زدن به دلخواه خود مقابله کنید. همچنین مهم است که محافظت لازم را انجام دهید، زیرا بدانید که آفات از طریق پنجره ها یا مجاری برای تهویه با بهترین ذخیره سازی این محصولات وارد می شوند زیرا اقدامات احتیاطی قابل مشاهده را انجام می دهید.

دومین روش ذخیره سازی شناخته شده به عنوان ذخیره سازی نوع سیلو تعریف می شود. در این روش تماس بذر با هوا مستقیما قطع می شود. از آنجایی که روش انبار کار مخالف را ارائه می دهد، هیچ فعالیت آنزیمی بذرها رخ نمی دهد. بنابراین، به لطف دانه های محافظت شده از نور و ساختار استوانه ای عمودی آن، دارای کانال های هوا برای حفظ رطوبت بالا در تعادل است.

در عین حال می توانید هوای تازه را با آسپیراتورها تامین کنید تا هوای محیط روان تر شود و هوا را برای کاهش رطوبت پخش کنید. ممکن است ایجاد یک پایه مخروطی یا یک ساختار حامل در پایه برای تخلیه بذر مناسب باشد. این یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن نور توسط رطوبت هوا در شرایط بسیار ممکن است. به همین ترتیب، انتخاب این روش برای محافظت از آن در برابر حشرات مهم خواهد بود.

مطالب مرتبط:  کره گیاهی چیست و چه تفاوتی با کره حیوانی دارد؟

در روش ذخیره سازی سیلو نسبت به سایر روش ها معایبی وجود دارد. اول از همه مهم ترین عیب این است که در هنگام شروع گرما نمی توان هیچ اقدام مستقیمی انجام داد. این می تواند باعث مشکلات فساد بذر شود. در واقع، اغلب در این فرآیند نمی توان فساد دانه ها را به صورت بصری مشاهده کرد.

دانه‌های روغنی می‌توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند و باعث زوال شوند. ابتدا عوامل ساختاری به ذهن متبادر می شوند. گرم شدن بذر ممکن است به دلیل دمای محیط مشکل ساز باشد. در مواجهه با این مشکل که باعث پوسیدگی بذر می شود، افزایش دمای محیط باعث می شود. بعلاوه از آنجایی که دما و رطوبت مناسب باعث جوانه زنی می شود، بذر در محیط گرم شده روغن را تجزیه کرده و با جوانه زدن روغن را فاسد می کند. متأسفانه، این یک فرآیند مهم برای پایین نگه داشتن سطح رطوبت تا حد ممکن است.

افزایش کیفیت بذر با توجه به دمای نگهداری امکان پذیر است. از آنجایی که یک محیط خنک برای این کار ایجاد می شود، حتی دمای منفی 18 درجه ممکن است برای زنده نگه داشتن دانه ها در برخی مواقع کافی باشد. رطوبت باعث آسیب به بذر و رطوبت زیاد و دمای بالا باعث از بین رفتن بذر می شود. همچنین لازم است از این و به طور مشابه قارچ ها، باکتری ها و دمایی که به غشای بذر آسیب می رساند محافظت شود.

خواص دانه های روغنی

آفتابگردان، سویا، بادام زمینی، زیتون، کنجد و آجیل که تجارت جهانی نیز متفاوت از گیاهان روغنی هستند، شناخته شده ترین دانه های روغنی در بازار داخلی ترکیه هستند. این دانه های روغنی پرچرب به لطف اسیدهای چرب غیراشباع موجود در آنها، دوستدار قلب هستند. می توان گفت برای قلب و سلامتی مفید است، زیرا به لطف مواد مغذی موجود در آن همیشه به دلیل اثر کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است.

مطالب مرتبط:  چگونه بادام را برشته کنیم

هر کدام از دانه های روغنی را که ترجیح می دهید، با ذخیره ویتامین و مواد معدنی موجود در آن، برای عملکرد خوب سیستم گوارشی و به طور طبیعی به اشکال مختلف برای سلامت انسان مفید است. از آنجایی که برای مدت طولانی احساس سیری ایجاد می کند، استفاده از روغن های گیاهی در مراقبت از پوست و مو نیز متداول است، زیرا با ساختار حمایتی از نظر ساخت، برای سلامتی در وعده های غذایی، دسرها و خارج از آشپزخانه مفید است. قند خون شما کاملاً منظم است شاید بتوان گفت این دانه های روغنی که از این طریق سرشار از فیبر محلول هستند در موضوعات زیادی مورد ارزیابی و استفاده قرار می گیرند.

با دانه های روغنی که می توانید در هر وعده غذایی مصرف کنید، می توانید به راحتی از هر وعده غذایی بهره مند شوید. به عنوان مثال، هنگام مصرف روغن برای سالاد در وعده های غذایی خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که اشتهای خود را کنترل کرده و از مصرف روغن زیتون در صبح به عنوان زیتون در وعده صبحانه بهره مند شوید.

برای خرید دستگاه کره گیر صنعتی و خانگی ، دستگاه ارده گیر ، دستگاه روغن گیری ، دستگاه آسیاب مفصلی ، دستگاه آسیاب چکشی و دستگاه شالی کوبی کافیست با کارشناسان بتین تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

جعفری:۰۹۱۳۳۳۷۴۷۶۷

ضمانت و گارانتی

با خیال راحت از شرکت ما خرید کنید!

  شرکت betinco.net برای اسایش مشتریان شرایط مناسبی برای پس از فروش دستگاه در نظر گرفته است.

۱: پشتیبانی تلفنی

۲: ۵ سال خدمات پس از فروش

۳: یک سال گارانتی تعمیر دستگاه

دانه های روغنی
دانه های روغنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *